El 13% dels alumnes de primera ensenyança creu haver patit assetjament a l’escola

batalla-casalsLes investigadores del Centre de Recerca Sociològica (CRES), Pepita Batalla i Mercè Casals, han presentat aquest dimarts els resultats de la primera Enquesta de convivència escolar que vol avaluar el clima que viuen els alumnes als centres i el nivell de conflictivitat. En total s’han tingut en compte 4.721 qüestionaris d’alumnes de primera i segona ensenyança dels tres sistemes educatius del Principat que s’han manifestat sobre el seu grau de satisfacció amb els professors, l’escola i els companys, el sentiment de por dintre l’aula, les accions negatives experimentades, la intencionalitat de les mateixes i la importància que hi donen. L’estudi determina uns indicadors globals de maltractaments enregistrats i percebuts sovint i apunta que el 13,1% dels alumnes de primera ensenyança han patit alguna acció negativa un cop o més per setmana i ho consideren ‘bastant o molt important’, segons les investigadores. A segona ensenyança, la xifra és d’un 5,4%. D’altra banda, un 10% dels estudiants de primera ensenyança i un 3,4% de segona ensenyança han patit accions negatives sovint que consideren ‘per molestar’ i qualifiquen de ‘molt o bastant importants’, apunta l’estudi. Amb tot, Batalla i Casals, han indicat que es detecta un ‘bon clima escolar’ encara que amb un ‘cert nivell de conflictivitat’.

Els resultats de la primera Enquesta de convivència exposen, per exemple, que aproximadament el 90% dels alumnes enquestats de primera ensenyança se senten a gust amb el mestre, l’escola, els amics, la seva aparença o les activitats que realitzen en el seu temps lliure i entre els de segona ensenyança la xifra ronda el 70%. Tan sols el 2,8% dels alumnes de segona ensenyança i l’1,9% dels de primera ensenyança afirmen que se senten ‘malament o molt malament’ amb els companys, d’on es poden derivar casos d’assetjament, segons les investigadores.

Altres dades que han analitzat les investigadores del CRES, Pepita Batalla i Mercè Casals, per marcar les dimensions de l’assetjament escolar són la percepció sobre la presència de nens maltractats als centres, el sentiment de por dins de l’aula, les accions negatives experimentades o reconegudes tant per les víctimes com pels agressors, la percepció d’intencionalitat d’aquestes accions i la valoració de la importància de les mateixes.

Entre els alumnes de primera ensenyança, un 54,7% creu que hi ha nens o nenes a la classe que no tracten bé algun company i el 22,2% afirma que no n’hi ha. A segona ensenyança, la majoria (63,9%) no percep cap tipus de maltractaments i el 35,4% creu que no es tracta bé a algun company.

La reacció davant d’aquests fets també és diferent. Els resultats de l’enquesta mostren que els alumnes de primera ensenyança són més proactius i intenten posar pau en els conflictes, buscar els mestres o un adult o proven d’ajudar i defensar el nen que tracten malament. En canvi, a segona ensenyança són més passius per l’edat i perquè ‘se senten més pressionats pel grup’, han explicat Batalla i Casals.

Pel que fa al sentiment de por a rebre maltractaments, disminueix amb l’edat i és més present entre les nenes que en els nens.

En referència a les accions negatives experimentades, un 13% dels alumnes de primera ensenyança indica haver-ne patit alguna un cop o més per setmana i creuen que és ‘molt o bastant important’, encara que el 61,7% afirma no haver estat víctima d’aquests actes i no hi donen importància. A segona ensenyança, les xifres són d’un 5,4% i un 84,9% respectivament. La xifra disminueix quan són accions que es considera que es fan per molestar, amb un 10% a primera ensenyança i un 3,4% a segona.

La majoria d’aquestes accions negatives o maltractaments són verbals tant en els nens de primera ensenyança com en els de segona. Un 26,6% dels alumnes de primera ensenyança creuen haver estat víctimes d’aquests fets una vegada o més per setmana i un 9,3% s’identifiquen com a agressors. Entre els alumnes de segona ensenyança les dades són d’un 10,6% i un 5,7% respectivament. Com han clarificat les investigadores, sovint es donen les dues situacions en la mateixa persona, actuant en ocasions com a víctima i en altres com a agressors.

Les víctimes de maltractaments físics un o més cops per setmana són un 14,8% a primera ensenyança i un 3,2% a segona ensenyança, mentre que en aquest col·lectiu es dóna més l’exclusió social amb un 4,9% dels alumnes.

Les dades, segons les investigadores, són similars per exemple a les de Catalunya i mostren un bon clima escolar amb ‘cert nivell de conflictivitat’. Alguns aspectes que es destaquen són que amb l’edat estan més socialitzats i controlen els seus impulsos usant altres eines per resoldre els conflictes o que els casos dels que afirmen que han patit accions negatives són els que tenen pitjor relació amb el grup o pitjor percepció d’ells mateixos, tant les víctimes com els agressors.

Batalla i Casals han apuntat que les dades donen un ‘toc d’atenció’ a les escoles per començar la prevenció abans, sobretot entre els alumnes de primera ensenyança.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.