Educació X Competències competent?

L’educació per competències s’està implantant sense un anàlisi contrastat ni un debat objectiu entre tots els professors de Secundària. De fet poc se’n parla i el Departament d’Ensenyament ja ho ha emmenat gairebé d’amagat.

La prova és que directors i cap d’estudis de tot Catalunya ja han rebut durant aquest primer trimestre els cursos per a combregar amb aquesta pedagogia, una teoria que fou dissenyada fa més d’un segle tot i que els experts en educació l’anomenen innovadora. L’educació per competències reduirà molt probablement els continguts de l’aula a favor d’unes habilitats definides que caldrà mesurar entre els alumnes. Els butlletins d’avaluació ja no tindran notes numèriques de cada matèria sinó valoracions escrites sobre aquestes habilitats de l’alumne. En breu poc sabrem si el nostre fill ha obtingut un 6, un 9 o un 3 en matemàtiques, ans al contrari, tot tendirà en valoracions sobre aptituds personals.

Com a professor de Secundària em pregunto si això és o no millorar el sistema d’ensenyament. Més aviat sembla que han complicat més la troca amb idees abstractes i allunyades de l’aula. Després de més de vint anys impartint classes penso que ens volen fer combregar amb rodes de molí. Els autoanomenats experts en educació, que no han impartit lliçons com jo, i els polítics que els recolzen, han relegat als professors del títol d’experts en ensenyament. Certament tot sembla amagar grans interessos en favor dels pedagogs i dels demagogs però en detriment dels coneixedors de l’ofici d’ensenyar.

La prova és quan cerco informació sobre l’educació per competències i comprovo que no està demostrada en cap treball científic rigorós. Ans al contrari, s’afirma que d’aplicar-se tal pedagogia els nivells de coneixements i de cultura general dels instituts catalans cauran en gran mesura, és a dir, els nostres alumnes tindran menys coneixements i capacitats crítiques. Pregaria, per tant, que el Departament d’Ensenyament es repensi enraonadament, i amb dades científiques contrastades, aquesta avaluació per competències. A la resta de professors els pregaria que es manifestin al respecte.

TOTES LES NOTÍCIES