El Pla estratègic de renovació i millora del sistema educatiu andorrà (Permsea) preveu consolidar els aprenentatges dels alumnes a partir de la resolució de situacions complexes. És a dir, l’aplicació pràctica de forma interdisciplinària dels conceptes adquirits. Estrenaran el Pla els alumnes que el proper curs (2013-2014) cursaran primer de segona ensenyança i ho faran amb la implantació d’un nou material pedagògic que substituirà els clàssics llibres de text: la tauleta digital, més concretament l’iPad d’Apple. Segons el Ministeri, al final de tota la segona ensenyança les famílies s’hauran estalviat uns 600 euros en material, tenint en compte que actualment en els quatre cursos dels dos cicles la despesa supera els 1.000 euros, mentre que la tauleta, vàlida per a tots els cursos, costarà 450 euros. A més de les beques per a material escolar per a les famílies que no poden pagar la despesa, les que ho vulguin podran comprar-la a terminis de fins a 20 mesos en un distribuïdor concret. La ministra d’Educació i Joventut, Roser Suñé, ha dit que ‘és el projecte sencer (el Permsea) el que ens porta a la conclusió de la implantació de l’iPad a les aules’.

Mercè Cabré, directora de Suport d’ensenyament, Innovació i Avaluació Educativa, ha explicat que ‘ens quedem massa en els conceptes i ens falta posar-ho a la pràctica’, i això darrer és el que es pretén amb el Pla estratègic de renovació i millora del sistema educatiu andorrà (Permsea). Per fer-ho possible s’han hagut de renovar programes, adequar metodologia i elaborar programacions d’aula i tenir-ho tot a punt per començar a aplicar-lo el curs 2013-2014, és a dir, el setembre vinent, en el primer curs de segona ensenyança.

Les principals característiques del model adoptat per Educació és que a l’adquisició dels coneixements de les àrees d’aprenentatge de sempre, s’hi afegeix la consolidació d’aquests aprenentatges a partir de la resolució pràctica de situacions de forma interdisciplinària i l’intercanvi de coneixements a partir del treball en equip. A part de les àrees d’aprenentatge específic (llengües, matemàtiques, ciències físiques i naturals, tecnologia, socials, educació visual i plàstica, música i educació física) hi haurà uns aprenentatges transversals, comuns a les diferents àrees (comunicació, metodologia, digital, desenvolupament personal, i convivència i participació).

La metodologia emprada, segons ha explicat la coordinadora del pla, Marie Pagès, serà la de dividir en dos grups els alumnes i sotmetre’ls cada setmana a la resolució de dues situacions complexes (una per a cada grup) per a la qual els caldrà aplicar els continguts apresos en les diferents matèries. Cada situació plantejada incorpora un conjunt de matèries que s’aniran alternant, però entre les quals mai hi faltaran la pràctica i domini de les llengües en un clar objectiu de reforç del plantejament lingüístic, segons la direcció educativa.

Pel que fa a l’organització temporal, el pla contempla que cada unitat de programació (comuna a totes les àrees d’aprenentatge) es desenvolupi entre 4 i 5 setmanes, de tal manera que en acabar el cicle (4 semestres, 2 cursos) s’hagin realitzat un total de 14 unitats de programació. L’avaluació de l’alumne es continuarà fent com fins ara, és a dir, continuada, però ‘s’afegeix una nova dimensió’, ha dit Cabré, que és ‘com l’alumne està aprenent a aprendre’, cosa que també serà avaluada pels docents en els mateixos terminis que la resta d’àrees.

 

Implantació digital

Per fer possible la implantació d’aquest programa, a més de l’adquisició metodològica per part dels docents i de canviar les pràctiques que es feien servir fins ara, també significa un canvi en els suports pedagògics.

Així, Joaquim Torredà, director del Departament de Formació Professional i Serveis Educatius, ha explicat l’aposta per la tauleta digital i més específicament per l’iPad d’Apple i les aplicacions educatives que ofereix, que substituiran els altres suports pedagògics (llibres de text, diccionaris…).

Les raons que ha esgrimit són que es tracta d’un ‘dispositiu robust i versàtil que respon als requeriments del projecte i que facilita la creació de continguts disposant d’un ampli catàleg d’aplicacions adaptades a cada nivell educatiu’. A més, Apple oferirà seminaris gratuïts, formacions als diferents perfils professionals, assessorament en l’administració dels dispositius i suport tècnic. Torredà ha afegit que per decidir quina eina s’implanta ‘has de tenir assegurat tot un ecosistema’.

 Amb la implantació de la tauleta ‘s’impedirà que la fractura digital vagi avançant’, una situació que ja és evident entre la societat i entre els alumnes segons el poder adquisitiu de les famílies. Torredà ha afegit que són conscients que el dispositiu escollit ‘no és la solució més barata del mercat’, però han assegurat que ‘no hem volgut caure en l’error d’anar a buscar una eina al millor postor, sinó l’eina més solvent i que sigui més resolutiva en funció del projecte’, tal com els han aconsellat durant les visites a experiències d’èxit similars.

El cost de l’iPad per alumne, personal i intransferible, serà de 450 euros. Es podrà comprar en qualsevol establiment, o fins i tot portar el de casa en cas que se’n disposi d’un. Però el Ministeri, per aquelles famílies que no poden pagar de cop l’adquisició del dispositiu, ha pactat amb un proveïdor poder fer la compra a terminis de 3 mesos, 5 mesos, 10 mesos o fins i tot de 20 mesos. A més, Educació també ha previst que en les famílies que no poden fer aquesta despesa, els seus fills tinguin la tauleta a través de les ajudes econòmiques i les beques ordinàries per concepte de material escolar. Aquestes famílies són una cinquantena si es tenen en compte les xifres de les que aquest curs han demanat beques a 6è de primària.

La implantació de la tauleta digital també suposarà un estalvi per a les famílies. Aquest, segons el Ministeri, està estimat en uns 600 euros durant tota la segona ensenyança. Els números situen la despesa per alumne en material escolar durant els quatre cursos de segona ensenyança entre uns 1.065 i 1.100 euros, mentre que el cost de l’iPad serà de 450 euros, als quals caldrà afegir de forma eventual el cost d’aquelles aplicacions que no siguin gratuïtes.

Ho han presentat en roda de premsa aquest dimarts la ministra d’Educació i Joventut, Roser Suñé, acompanyada de l’equip directiu -Mercè Cabré, directora de Suport d’ensenyament, Innovació i Avaluació Educativa; Joaquim Torredà, director de Formació Professional i Serveis Educatius; i Marie Pagès, coordinadora del Permsea.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada