Ebenbauer i Koch traslladaran aquest dissabte l’església d’Escaldes a l’Àustria del segle XVII

ebembauer

El XVI Festival Internacional d’Orgue del Principat d’Andorra –organitzat per l’Arxiprestat d’Andorra i els Amics dels Orgues de les Valls d’Andorra, proposa aquest dissabte, a l’església parroquial d’Escaldes-Engordany, un diàleg entre el trompetista Siegfried Koch i l’organista Johannes Ebenbauer, i entre la música italiana i austríaca.

El concert representa l’equador d’aquesta edició del festival i presenta un programa molt alpí, amb música composta pel mateix emperador vienès Leopold I, o el compositor barroc Girolamo Fantini, que va oferir el primer concert de trompeta i orgue de la història, a Roma. Mentre que l’orgue serà el de l’església escaldenca, “petit però amb un so molt bonic”, segons Ebenbauer, la trompeta utilitzada en el concert serà una rèplica moderna d’un rudimentari instrument alemany del 1695.

Els austríacs Johannes Ebenbauer i Siegfried Koch presentaran aquest dissabte a l’església parroquial d’Escaldes-Engordany un concert per a orgue i trompeta que repassarà obres dels compositors italians i austríacs Fantini, Leopold I, Muffat, Viviani i Schmelzer.

Els experts músics –Ebenbauer és l’organista de l’església franciscana de Viena i professor de la Universitat de Viena, mentre que Koch és un reconegut especialista en trompeta barroca i corneta– van rebre l’encàrrec del XVI Festival Internacional d’Orgue del Principat d’Andorra per portar un programa de música italiana i austríaca antiga, el seu camp d’especialització. Amb l’encàrrec, Koch va trobar música de l’emperador vienès Leopold I a la Biblioteca Nacional d’Àustria i van decidir incloure-la en el concert. Es tracta de peces pensades per a un instrument i un baix continu transformades en peces per a trompeta i orgue.

Moltes de les peces són danses i hi haurà improvisació també. A més, el programa inclou la primera sonata del compositor barroc Girolamo Fantini, que va oferir el primer concert per a orgue i trompeta a Roma. Koch l’interpretarà amb una rèplica d’una trompeta de finals del segle XVII, un tub de metall de 2,20 metres de llargada i sense cap mena de clau o pistó, per la qual cosa només es poden tocar els seus sons naturals i harmònics.

Com ha explicat Koch, antigament el trompetista era l’instrumentista de major rang en el cos de músics, feia servir el seu instrument per tocar davant la noblesa, els emperadors, l’església i l’exèrcit, tot i que, entre riures, ha reconegut que “avui en dia ja no és així”. Ebenbauer per la seva banda, ha lloat l’orgue “molt bonic, petit, però que sona molt bé” de l’església escaldenca i ha insistit que li “encanta”.

Precisament, a partir d’aquest dilluns comencen les portes obertes que organitza el festival per conèixer els orgues d’Andorra. L’orgue de Graaf, del 1978, de l’església d’Escaldes-Engordany es podrà visitar a les 12 hores i, els dies posteriors, es podrà repetir amb el de la Massana o el d’Andorra la Vella.

(Text i foto: ANA)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.