Un total de divuit persones dediquen, actualment, el seu temps lliure a acompanyar als malalts de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell i del Cedre. Aquestes persones, que inverteixen algunes hores a la setmana en llegir, parlar, i passar estones amb els malalts de llarga durada que ho desitgen, fan una tasca que des de l’hospital es considera molt important. Per aquest motiu, la coordinadora del voluntariat, Mònica Insa, explica que cada any es fan formacions perquè els voluntaris tinguin més eines per tractar els pacients.

Tal com ha explicat  la treballadora social i coordinadora del voluntariat de l’hospital, Mònica Insa, actualment hi ha divuit persones que dediquen el seu temps, voluntàriament, a acompanyar els pacients de llarga durada. És una xifra inferior a la dels darrers anys, que n’hi ha hagut més de vint, però que encaixa dins les necessitats que té el centre hospitalari. Insa assegura que ‘si ve més gent a oferir-se serà benvinguda, però no és una urgència’.

El més comú és que els voluntaris siguin persones grans, sovint jubilades, i normalment dones. De fet, dels divuit voluntaris que hi ha ara, només tres són homes. Són persones que poden dedicar unes hores regularment als malalts, i que tenen aquesta vocació.

Són els mateixos malalts els que han de demanar un voluntari que els faci companyia. Sempre se’ls ofereix aquesta opció, però si els malalts no volen no se’ls pot imposar, i el que han detectat en els darrers anys és que hi ha ‘més reticència’ per part dels pacients. Tot i que encara hi ha moltes persones que volen tenir algú al costat, també n’hi ha que desconfien o que són molt geloses de la seva intimitat i no volen que els acompanyin els voluntaris.

Insa indica que no hi ha uns requisits estrictes per poder col·laborar amb els malalts, sinó que només es demana que siguin majors d’edat i que siguin solidaris, amb habilitats socials, bona comunicació i que sàpiguen escoltar, ja que sovint és el que més hauran de fer amb els malalts que estan sols. A més, s’intenta que els voluntaris tinguin un compromís real amb els malalts i que hi ajudin al menys durant sis mesos. De fet, n’hi ha que porten fins a vint anys. Tot i així, hi ha algunes excepcions d’estudiants que dediquen els seus mesos de vacances a ajudar als malalts però que durant el curs no ho poden fer, i en aquests casos van sempre acompanyats d’altres voluntaris.

Durant el seu dia a dia, els voluntaris acompanyen a persones que se senten soles i que han d’estar durant molt de temps a l’hospital o al Cedre. Actualment hi ha sis persones que acompanyen els padrins del Cedre, unes altres set que s’ocupen dels malalts de llarga durada de l’hospital, que poden ser de tota mena i de totes les edats, des de nens fins a persones grans. A més, hi ha quatre voluntaris que acompanyen els malalts mentals, i hi ha un professor que dedica algunes hores a formar els nens malalts que no poden anar a classe.

Per poder fer aquest acompanyament, que en molts casos és fonamental per al malalt, els voluntaris no necessiten uns estudis concrets, però quan s’ofereixen sí que se’ls dóna una formació en hospitalització, i un voluntari expert els acompanya en els primers dies. A més, durant l’any s’organitzen formacions per als voluntaris, i la que s’està preparant per a aquest curs és una especialitzada en voluntariat hospitalari. A més, però, depenent de l’àrea a la que es destinin, per exemple en el cas de salut mental, se’ls fan formacions específiques.

A més de les formacions, la coordinadora organitza reunions regulars amb cada un dels voluntaris i amb el grup perquè comparteixin els seus dubtes i experiències. Tot i que la tasca principal dels voluntaris és estar amb els malalts, acompanyar-los a la cafeteria, explicar-los coses, escoltar-los, o llegir-los llibres, en algunes ocasions poden passar per situacions difícils, i per això Insa assegura que fan tot el possible perquè no marxin a casa ‘amb males sensacions’.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada