Defensors i detractors del projecte de Carlemany s’enfronten a la reunió de poble

Unes 250 persones, entre defensors i detractors del projecte de fer de vianants l’avinguda Carlemany, han participat aquest dimarts a la reunió de poble que ha organitzat el Comú d’Escaldes-Engordany. L’acte ha servit per exposar arguments a favor i en contra, i conèixer nous detalls de la iniciativa, com és l’estudi de mobilitat que ha presentat l’assessor de l’Agència de Mobilitat Joan Manuel Pérez, i exposar l’exemple de la ciutat de Terrassa. Els cònsols d’Escaldes-Engordany, Trini Marín i Marc Calvet, han demanat ‘un vot de confiança’ i han assegurat que faran un seguiment del funcionament i si la decisió no compleix les expectatives serà reversible sense cap cost per al ciutadà. De la seva banda, els opositors han reclamat un pla de dinamització global per a tota la parròquia, consideren que el Comú està jugant amb el futur dels negocis de l’avinguda, i creuen que ningú està reclamant el tancament de l’eix comercial i que hi ha altres prioritats a la parròquia.

La reunió de poble celebrada aquest dimarts al vespre, que ha durat unes tres hores, ha servit per exposar els arguments a favor i en contra del projecte per fer per a vianants Carlemany. Els cònsols, acompanyats d’un assessor de Mobilitat, Joan Manuel Pérez, i de la gerent de Terrassa Centre, Maria Costa, han explicat que el projecte pot ser beneficiós perquè suposarà que el nombre de vianants passi dels 3.800 per hora actuals als 5.000, i perquè l’estructura urbanística de la parròquia permet tenir aparcaments molt pròxims i solucionar l’accés als veïns i als hotelers.

El cònsol menor, Marc Calvet, ha explicat que el Comú invertirà 80.000 euros per adequar la senyalització i instal·lar nou mobiliari urbà, i que s’han dissenyat tres fases per tal que el tancament al trànsit sigui una realitat al juliol. En primer lloc es faran els canvis de circulació i el desviament del transport públic, en segon lloc es faran els accessos per als aparcaments de l’avinguda, i finalment es tancarà al trànsit. Calvet ha volgut deixar clar que es farà un seguiment del projecte i que si no funciona faran marxa enrere sense cap cost per al ciutadà.

De la seva banda, l’assessor de l’Agència de Mobilitat, Joan Manuel Pérez, ha presentat l’estudi fet per Mobilitat, que conclou que el projecte és viable perquè existeixen alternatives a la circulació de vehicles, al transport públic, perquè hi ha possibilitats de gestionar l’accés per als veïns i els hotels, i perquè el nombre de vianants s’ha multiplicat per tres en els darrers anys. De fet, un estudi fet pel Cenma constata que hi ha puntes de 7.000 vianants per hora, i que perquè tinguin una bona qualitat de pas necessiten més espai.

Pérez també ha mostrat la disminució de vehicles per l’avinguda Carlemany gràcies al desenvolupament del Clot d’Emprivat i el carrer de la Unió. Si fa 10 anys hi passaven uns 14.000 vehicles al dia, actualment el tram més transitat, entre el carrer de la Unió i el de Sant Antoni n’hi circulen 4.800.

Segons les recomanacions de Mobilitat, hi haurà dos carrers perpendiculars amb trànsit que creuaran l’avinguda: Sant Antoni i Ciutat de Sabadell, mentre que el carrer Isabel Sandy i Enric Graner seran més restringits als veïns.

Una de les qüestions més demanades ha estat un pla de dinamització global per al comerç de tota la parròquia, i també s’ha fet palesa la preocupació per la situació de la part alta. Des del Comú s’han mostrat oberts a treballar per dinamitzar totes les zones de la parròquia, i pel que fa a la part alta, han indicat que s’està estudiant millorar i reconvertir el contingut del CIAM, i que estan en converses amb els propietaris per triplicar la capacitat de l’aparcament de Santa Anna fent-lo vertical, un projecte més costós que esperen poder assolir durant el mandat. També està previst crear espais per a terrasses i un escenari fix a la plaça Coprínceps.

Durant la reunió també s’han sentit opinions i aplaudiments a favor del projecte, assegurant que pot ser una oportunitat per al comerç, i que ‘si som immobilistes morirem tots plegats’. Alguns dels presents han felicitat el Comú per la seva valentia, i d’altres, com la portaveu de l’Associació de Petits Comerciants, Mercè Torrallardona, consideren que el projecte també pot beneficiar la part alta d’Escaldes-Engordany. De la seva banda, la cap de l’oposició, Cèlia Vendrell, ha tornat a mostrar el seu suport a un projecte que considera engrescador, tot i no estar d’acord amb les formes de com s’ha portat a terme.

reunio-carlemany-2Els opositors al projecte també han lamentat que no s’hagi fet cap estudi socioeconòmic i només es basin en l’estudi de mobilitat, ja que segons ells, els canvis en matèria de mobilitat poden fer molt de mal al comerç. A més, han assegurat que l’avinguda Carlemany no és comparable amb el cas de Terrassa ni amb cap altra ciutat on s’hagi tirat endavant projectes d’aquest tipus, i han lamentat que el Comú no vulgui posar el comptador a zero i començar el diàleg. En declaracions posteriors a la reunió, un dels portaveus de l’Associació de veïns de Carlemany, Alexis Estopiñán, ha assegurat que si el projecte no funciona, demanaran ‘la dimissió del Comú, i si és viable demanarem disculpes i ens n’alegrarem’.

Els cònsols han assegurat que no és un projecte tancat, que estan oberts a parlar, però que no poden tornar a començar perquè ja el van explicar en el seu moment, i perquè ‘hem de mirar per tothom’. Pel que fa a un estudi socioeconòmic, Calvet ha assegurat que no es pot fer perquè no hi ha xifres, però s’ha mostrat convençut que serà beneficiós per als comerços. Els cònsols han anunciat que en les properes setmanes faran diverses reunions de barri per tornar a parlar de la qüestió.

 

TOTES LES NOTÍCIES