Creixen un 48% els casos resolts per la via de la de mediació a l’Alt Pirineu i Aran

La directora de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Montserrat Ribera, acompanyada del director dels Serveis Territorials del Departament a Lleida, Ramon Alturo, ha presentat avui els resultats de la Memòria d’Actuacions 2017 de l’Agència a l’Alt Pirineu i Aran. Entre les dades presentades destaca l’increment del 48% dels casos resolts per la via de la mediació i del 16,67% per la via de l’arbitratge. Ribera ha volgut destacar “la labor que realitzen els consells comarcals en la defensa dels drets dels consumidors; sense el seu desplegament al territori, l’ACC tindria més difícil fer la seva feina”. A més, la directora s’ha fixat com a objectiu “continuar incrementant el nombre d’establiments adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, ja que aquest mecanisme és un avantatge tant per a les persones consumidores com per a les empreses”.
 
Pel que fa a les consultes rebudes per l’ACC s’han registrat un total de 1.317 consultes ateses, un 6% menys que les registrades el 2016. L’any 2017, l’Agència Catalana del Consum va rebre 256 reclamacions a l’Alt Pirineu i Aran, un 7,11% més que en el 2016 (239). Les telecomunicacions i Internet (32%) continuen sent el sector amb més reclamacions seguit dels serveis d’electricitat, gas i aigua (23,8%), altres serveis generals de consum (18%) i  de béns de consum/productes (11,7%). En el mateix període a Catalunya també es van registrar menys reclamacions, en concret un 11,14%.
 
A la demarcació s’han resolt per mediació 148 reclamacions, el que representa un augment del 48% sent les telecomunicacions i Internet el sector amb més casos resolts amb un 36,5%. A continuació hi ha els serveis de subministraments bàsics —aigua, electricitat, gas—, amb el 27%; altres serveis generals de consum, amb el 15,5%; els  serveis de transport sumen un 15,5%; els béns de consum/productes un 7,4%; els serveis financers el 6,1%; i els restaurants i allotjaments turístics, el 6,1%.
 
Els laudes arbitrals resolts van ser de 14, un 16,67% més respecte l’any 2016, i tots ells corresponen al sector de les telecomunicacions i Internet.
 
Companyies amb més reclamacions
 
Endesa encapçala les empreses amb més reclamacions, seguida de Telefónica, Gas Natural, Vodafone i Orange Espagne. Tot i que aquestes són les empreses amb més reclamacions, la majoria les solucionen per la via de la mediació o l’arbitratge.
 
Baixa el número de denúncies
 
L’any passat es van rebre a l’Alt Pirineu i Aran 12 denúncies, un 7,69% menys que el 2016. Del total de denúncies, el 41,7% corresponen a serveis d’electricitat, gas i aigua; seguit de béns de consum/productes (25%): Altres serveis generals de consum (16,7%); i restauració i allotjaments (16,7%).
 
Un total de 31 expedients resolts amb sanció amb un import de 229.306 euros
Durant 2017, les actuacions inspecció i control de mercat de l’ACC a la demarcació de Lleida han derivat en 8 expedients resolts amb sanció. L’import total de les multes ha estat de 34.400 euros. Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat les clàusules i pràctiques abusives (46,89%); la negativa o resistència a subministrar dades (32,20%); i les pràctiques comercials deslleials (12,59%).
 
L’ACC rep 844 reclamacions transfrontereres, la majoria pel transport aeri
 
L’ACC va rebre l’any passat 844 reclamacions transfrontereres, un 13,4% més que el 2016. Els serveis de transport per avió concentren la majoria de reclamacions, seguit a distància dels serveis generals de consum, la restauració i allotjaments turístics, els béns i productes de consum i altres serveis de transport.
 
El 79% de les persones consumidores que reclamen són residents a Catalunya i del 21% restant principalment l’origen és de França, Alemanya, Andorra, Regne Unit, Espanya, EUA i Portugal.
 
Pel que fa a les empreses reclamades, el 19% tenen l’origen a Catalunya, i del 81% restant el 30% són d’Irlanda, el 8% del Regne Unit, el 5% d’Alemanya i el 4% de França.
 
Els principals motius de les reclamacions són per cancel·lacions o retards de vols i pèrdues d’equipatge, entre d’altres.
 
Actuació inspectora
 
Pel que fa a l’actuació inspectora a Lleida, l’ACC va realitzar 564 actuacions. Del total d’inspeccions, el 37% va estar motivada per la recerca de productes insegurs, el 28% per  una campanya; el 15% per una denúncia; el 8% per una alerta; el 7% per iniciativa pròpia i el 5% per una comunicació.
 
Més de 2.900 productes alertats i 19.699 articles retirats
 
L’any passat es van registrar 2.912 productes alertats a Catalunya,  un 1,32% més que el 2015. Per tipologia de productes, el 27,83% de les alertes han estat per joguines, seguit del 19,48% per vehicles i motocicletes; el 16,50% material elèctric i lluminàries; el 10,74% roba i calçat; i el 7,16% d’altres. L’ACC participa en el sistema de control d’alertes europeu RAPEX que té per objectiu prevenir riscos pel que fa a la seguretat dels productes.
 
Així mateix, l’ACC va retirar 19.699 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats va ser material elèctric i lluminàries, joguines i electrodomèstics.
 
La Junta Arbitral de Consum de Catalunya incrementa un 7,33% les adhesions a l’Alt Pirineu i Aran i incrementa en més d’un 16% els laudes emesos
 
El nombre d’establiments adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va situar-se el 2017 a l’Alt Pirineu i Aran en els 249, una xifra que representa una pujada del 7,33% respecte l’any anterior. Aquest fet també ha comportat un increment dels laudes que es van emetre durant el 2017, amb un increment del 16,67% respecte l’any anterior.
 
Actualment, l’arbitratge de consum segueix sent un plus de qualitat que pot oferir una empresa als seus clients. La confiança que les empreses dipositen en aquest mecanisme es percep en l’augment que any rere any registra el cens d’adhesions a la JACC.
 
Reforç de la tasca formativa als nens i adolescents dels cursos de formació adreçats als serveis públics de consum i de les accions de divulgació entre els col·lectius de consumidors i empreses
 
La formació ha estat una altra de les prioritats de l’Agència al 2017, que s’ha orientat a les escoles, a cursos de formació adreçats als serveis públics de consum i a sessions informatives i divulgatives adreçades a col·lectius de consumidors i empreses.
 
Pel que fa a les escoles, el curs 2016-2017, un total de 23.792 alumnes han passat pels més de 1.000 tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.