Consells per fomentar un bon lideratge a l’empresa

Liderar és aconseguir que altres persones segueixin la teva forma de fer, de procedir, de pensar i de sentir, a través d’obrir un camí, recórrer-lo i mostrar-lo. En síntesi: el lideratge, ets tu. Tu obres un camí, una forma de fer i de pensar, fixes uns valors fonamentals per a tu i la teva empresa. No importa si són estàndards o alternatius. Tu fas camí, i per això ets l’exemple a seguir. No serveix el “fes el que jo dic i no el que jo faig”. Això tan sols serveix per manar sota la potestat del càrrec. Pot ser que tinguis aquesta potestat, però per dirigir necessites, a més, lideratge. Tu mostres el camí, l’expliques, el comuniques, aportes els beneficis de caminar-lo (per dur i llarg que sigui) i poses els mitjans perquè, qui vulgui, et segueixi. Seguint aquestes premisses, hi ha tres grans característiques que defineixen la capacitat de lideratge:

  •     La claredat.
  •     L’exemplaritat.
  •     La simplicitat.

La claredat es refereix als motius pels quals esculls un camí i no un altre, quina és la finalitat que persegueixes, quins valors sustenten aquesta decisió, com es reflecteix en el dia a dia a cada una de les activitats de l’empresa: des d’una reunió amb el teu equip, fins a una campanya de publicitat; des de la distribució i decoració de la teva oficina fins a les condicions de treball de les persones que treballen amb tu.

En aquest punt és molt útil recórrer a l’exemple de Simon Sinek i el seu cercle d’or. El perquè és el propòsit, el com són els valors i el què, el que realment es fa.

La claredat del camí és el punt principal perquè el teu lideratge sigui efectiu. L’ambigüitat no genera seguidors.

L’exemplaritat és l’aspecte més obvi i potser també el més controvertit. El més obvi perquè si no ets tu la referència, qui ho serà? I el més controvertit perquè moltes vegades hi ha una falta de coherència entre el que es diu i el que es fa. La falta de coherència que s’intenta explicar o justificar per les circumstàncies del moment, de la conjuntura o de l’excepcionalitat. I això està bé, sempre que sigui aplicable a totes les persones del teu equip, a les persones que vols que et segueixin. L’exemplaritat significa que, si tu pots fer excepcions, els altres també.

És aquest aspecte, el de l’exemplaritat, el que enderroca molts lideratges. Ho hem vist a la política, a l’esport, al món empresarial i inclús a les mateixes relacions socials i en les familiars.

Lideratge a l’empresa

En el cas de l’empresa, aquesta exemplaritat ha de començar des de dins, des del mateix nucli, des de tu. I això tan senzill d’escriure és molt més complicat d’aplicar. Perquè aquesta exemplaritat no acabi anant en la teva contra, et proposo que reflexionis al respecte:

  •     En quina mesura el camí que estic obrint i fixant, modifica la meva forma de ser i/o actuar?
  •     Quins canvis hauria de fer per ser un exemple a seguir? Tinc la disposició i motivació per dur-los a terme? I la determinació?
  •     Abans de difondre aquest nou camí, he contrastat que jo sigui un exemple a seguir?

Responent aquestes tres preguntes sabràs si ha arribat el moment de comunicar, expandir, divulgar i fer que les coses passin o, si pel contrari, has d’acabar d’ajustar el que dius del que fas, o, millor encara, el que vols fer del que estàs fent.

La simplicitat és el tercer aspecte fonamental del lideratge, de fet, és el que dóna sentit a la mateixa paraula. Quan el camí està clar i tu ets l’exemple a seguir, només queda demostrar-ho, difondre-ho, i facilitar que la resta de l’equip el pugui recorre. En aquest moment és on entra en joc la capacitat real del lideratge. Conèixer les persones del teu equip i quines són les seves motivacions, els seus temors, les seves aspiracions i les seves dificultats o possibles resistències és la clau perquè vulguin seguir-te i recórrer amb tu aquest camí, des de la voluntat i no des de l’obligació. Aquesta és la diferència entre liderar i manar, entre inspirar i obligar.

Aquest aspecte implica tenir una sèrie de competències ben desenvolupades: comunicació, persuasió, treball en equip, visió global i estratègica… Aquestes competències poden veure’s potenciades si, a més, tens carisma. De fet, no és imprescindible, però certament ajuda. Si a aquestes competències li afegim el carisma, només falta completar-les amb un coneixement pràctic d’estils de lideratge (Lewin, Hersey i Blanchard, Goleman) i com exercir-los.

“El lideratge va d’entendre i apreciar les persones, començant per tu”

La qüestió és que amb tot aquest bagatge ens oblidem del que és fonamental; de les persones que et seguiran, del teu equip. Aquelles persones que, com tu, tenen les seves necessitats, costums, idees i la seva manera de viure la vida.

De poc et servirà la capacitat de persuasió si no coneixes la causa de l’actitud d’una persona del teu equip i què pots fer perquè la canviï. De poc et servirà saber-te de memòria com aplicar el lideratge situacional si no saps elaborar un pla perquè un equip o un grup de persones vulgui seguir-te.
De poc et servirà el carisma si les persones a qui dirigeixes se senten insegures. De poc et servirà comunicar perfectament el camí a seguir, si no saps com ajudar qui tingui més dificultats.

Per això és clau que abans de començar a conèixer i aplicar els innumerables mètodes i tècniques de lideratge, et facis la següent pregunta: són les persones (clients, proveïdors, equip) el més important per mi? Podria ser que no, que prefereixis tenir un altre element de treball, i això està genial. Llavors dedica’t a la gestió, aquí és on podràs aportar el millor de tu. La gestió empresarial va d’indicadors i de dades.

Es tracta de tenir iniciativa, idees, inclús un pla, i pensar en les persones, en l’equip i veure’s al capdavant i dirigir. Però dirigir ja implica alguna cosa més que la gestió, també inclou el lideratge. I, el lideratge, va d’entendre i apreciar les persones, començant per tu.

TOTES LES NOTÍCIES