Conferència sobre el nou model d’”Atenció Integral Centrat en la Persona” a l’Escola de Meritxell

El Centre de Congressos d’Andorra la Vella va acollir el passat dimarts dia 6 de setembre,  una interessant sessió amb dues conferències a l’entorn del nou model d’Atenció Integral  Centrat en la Persona amb discapacitat (AICP) , que ja s’ha iniciat a l’EENSM, en una programació que durarà dos anys.

En la jornada organitzada per l’Escola Nostra Sra. de Meritxell, va obrir l’acte  la directora del Centre, Celine Mandicó que va presentar les dues ponents agraint el suport de l’entitat bancària que ja ha participat en d’altres iniciatives a favor del centre, com per exemple la venda solidària d’Art (Febrer 2016).   

A la primera part, la Dra. Pilar Rodríguez Rodríguez que és presidenta de la” Fundació Pilares” per a la autonomia personal, va descriure les bases i conceptes del nou model. 

Aquest mètode pot aplicar-se en infants com també en adults, ja que és una metodologia racional que ajuda als  afectats a tenir el control de la seva pròpia vida, un fet que alhora implica la salvaguarda de la seva dignitat així com el respecte als  drets i llibertats. El model AICP te dues dimensions: l’ambient físic i l’aspecte humà, generant un pla de vida que està encaminat a propiciar una millor “qualitat de vida”. Segons  l’especialista, la Dra. Rodríguez, es tracta de donar eines i recursos a  les persones perquè tinguin el seu propi pla de vida, d’acord amb  les seves pròpies capacitats i/o necessitats.  El projecte està adaptat  a  la nova llei dels “Serveis  Socials i Sociosanitaris”  que es va aprovar recentment per part d’Andorra.

El model social de la discapacitat i la qualitat de vida està inspirat en les aportacions realitzades  a les “IV Jornades Científiques d’Investigació sobre Persones amb Discapacitat” (2001). Sibretor en els  estudis de  Miguel Angel Schalock i Robert L. Verdugo, els quals  van establir que “ la qualitat de vida ajuda a millorar les condicions de vida i benestar, no solament a les persones amb discapacitats, sinó a  tots els individus”.  En l’última edició de les Jornades Científiques d’Investigació,  celebrades a la Universitat de Salamanca el 2015, es van tractar “Les Pràctiques Professionals i Organitzatives basades  en l’Evidència”. La ponent, Dra. Rodriguez, també va fer esment a les aportacions de la filòsofa americana  Martha Nussbaum  de la Universitat de Harvard i més concretamenr al seu llibre “Capacitats Creatives” ( 2010),  així com als seus estudis sobre les emocions.

Tornant al  nou model d’A.I.C.P.,  segons la ponent, el mètode visualitza  les capacitats que tots els infants tenen i no tan les discapacitats, perquè és des d’aquesta base que hom  pot ajudar i alhora intervenir adequadament. Tanmateix, això val per a totes les edats, ja que “La Dependència” també és una discapacitat. La Dra. Rodriguez va establir una línia de treball entre la “Dependència” i l”Autonomia”. Va parlar de l’Autonomia “nuclear”. El nucli familiar i profesional,  que conjuntament lluiten  per donar als afectats també  una “Autonomia en el pla moral”. Un fet que permetrà reconèixer la seva dignitat i que facilitarà l’exercici dels seus drets. Seria personalitzar i alhora defensar  les singularitats. Va parlar  del “Cercle virtuós del reconeixement de la dignitat”, fent  referència a l’aportació sobre la ètica que va fer al seu dia la Doctora Maria Goicoechea, llicenciada en  filologia  anglesa i  Master en Comunicació Intercultural (Universitat de Maryland).

escola-meritxellVa recordar la importància de l’ “Empatia” per part de les persones de l’entorn, ja sigui familiar o professional. Va incidir  en  la percepció del “control” i va dir que el control humà respon a la contínua interacció entre les situacions conductuals i ambientals. En  el control intensiu  i el control extern, va concloure que les persones que tenen “locus de control intens, poden aprendre i divertir-se i així poder arribar a tenir un alt grau “d’Autosuficiència”. Per contra, quan hi ha falta de control surgeix la “Indefensió apresa” que condueix a un actitud  passiva, no desitjable.

El foro “Independència i Autonomia”, va establir que cal un “empoderament” de la persona per a tenir una vida pròpia i lliure, fins on es pugui aconseguir, mantenint l’equilibri entre Seguretat i Llibertat.  L’Autonomia efectiva depen de diversos factors,  on destaca la competència cognitiva i la competència funcional juntament amb les característiques pròpies de cadascú.

El nou model d’Atenció Integral (AICP), constitueix i aporta una sèrie d’alternatives a la praxis tradicional. L’AICP es basa en què “La persona és el centre de l’atenció” i el nou model s’adapta a la persona i no a l’inrevés.  L’experiència de la “Fundació Pilares” , permet establir nous criteris d’intervenció que es pot fer a diferents nivells: Macro, Meso i Micro. La Dra. Rodriguez va parlar de la destacada aportació del Doctor i Psicoterapeuta  Carl R. Rogers (1902 – 1987) que a l’any 1942, ja  va publicar el seu estudi sobre la “Psicoteràpia Centrada en la Persona” (PCA).  Rogers, qué es autor de més d’una quinzena de llibres, en aquest mateix entorn, va donar molta importància a l’espai  físic on treballen els professionals. En la seva teoria, l’especialista  apunta  que… “ l’ambient psicològic de llibertat afavoreix el desenvolupament integral de la persona” .

A la segona part de la jornada, la professora de la Universitat Catòlica de València (San Vicente Mártir);  Margarita Cañadas,  va parlar de les pràctiques centrades en la família. La ponent,  va dir  que és a partir dels  anys 80 que evoluciona el concepte d’”Atenció  Integral”, on abans el professional estava en un plan més distant, mentre que ara  en  les fórmules d’intervenció,  els professionals s’han  col·locat al mateix nivell de les famílies per a treballar de forma transversal i paral·lela amb l’escola.

Això requereix una formació i un domini més àmpli de competències,  ja que no es tracta només d’inclusió, sinó d’implicació conjunta. El que en podríem dir treballar en un equip transdisciplinar i alhora afavorir la cooperació de la família, que és qui pot treballar a través de les rutines del dia a dia de l’infant.

Resumint,  el nou mètode es una fórmula racional d’intervenció a tres bandes, els pares, els professionals  i l’escola, basant-se  en aprofitar les rutines diaries de l’infant i  coordinar les seves activitats del dia a dia en cada un dels àmbients (casa-escola-terapia). Els experts  en l’AICP (Atenció Integral Centrada en la Persona),  recomanen fer les intervencions (teràpia inclusiva) a l’aula i no,  en centres a part, de forma que l’acció escola- teràpia  estigui, tal com hem dit abans, plenament integrada en la rutina diaria de l’alumne. Finalment, s’ha de dir que l’objectiu principal del model “AICP”, és ajudar i donar suport  als afectats, per  poder viure amb dignitat,  controlant la seva  pròpia vida. El nou mètode que s’implanta a l’Escola  Ntra. Sra. de Meritxell en una programació de dos anys,  pretén una major vinculació de  les famílies en l’educació i en l’autonomia dels seus fills. Finalment  la jornada matinal és va concloure amb un torn de preguntes. Ambdues especialistes  van afirmar que Andorra ha treballat molt en els nous entorns educatius, però que encara hi ha camí per fer.

Per altra banda, s’ha d’apuntar que  en el tema de la formació, al seu  dia  la Universitat d’Andorra va impartir un postgrau per als professionals  que treballen a l’entorn dels  T.E.A. (Transtorns de l’Espectre Autista) (2011-2012)  i que va reunir una sèrie d’experts ( multidisciplinars), provinents d’arreu del món, entre els quals hi havia el Psicolingüista  Theo  Peeters, el qual  va reafirmar-se en “El dret universal a tenir un sistema de comunicació individual”.   

En una altra línia s’ha de dir que l’Escola Ntra. Sra. de Meritxell a finals de setembre,  inciaran el nou programa laboral amb classes teoricopràctiques al centre de formació. Com sempre,  compten amb la col·laboració d’empreses privades i la formació serà adaptada a les capacitats i les preferències  dels alumnes,  de forma molt personalitzada,  com ja venien fent amb altres programes d’integració al món laboral.

Una altra de les opcions que es treballa  per part “d’Agentas”  és la incorporació paulatina dels alumnes al món laboral amb el suport necessari per a una plena integració. Un molt bon projecte, ja desenvoupat amb èxit, des de fa uns quants anys.

TOTES LES NOTÍCIES