Com podem deixar de fumar

Potser hagis intentat deixar de fumar moltes vegades però quantes, realment quantes, en lloc de només intentar, vas decidir deixar de fumar?

Els consells no serveixen ni a qui els dóna. El que segueix no pretenen ser consells per deixar de fumar. Diguem que no tinc res millor a fer i per això ho escric, de manera que si tu tampoc tens res millor a fer, poc perds amb llegir-lo. Si d’alguna cosa et serveix, ¡bé! i si no, saps que no necessites tornar a prémer l’enllaç que et va portar fins aquí.

Deixar de fumar, com tot el que vam començar i vam acabar amb èxit, necessita un motiu, les coses no tenen sentit sense una motivació. La pressió que exerceixen els qui estan al nostre voltant perquè deixem la cigarreta és el pitjor de tots els motius. Pensar en la salut tampoc és un bon motiu no és malalta, potser, i també mor, gent que mai ha estat en contacte amb la cigarreta ni tan sols en forma “passiva”? Sempre trobarem una excusa que farà de la salut un mal motiu per deixar de fumar, encara que, sens dubte, seria millor despertar als matins sense aquest mal de cap tan enutjós cada vegada més freqüent, i poder pujar els quatre pisos quan no serveix l’ascensor sense haver de descansar cada tants graons per prendre alè, o, en una bona festa, poder ballar a bon ritme (diguem bona salsa o bon merengue dic, o rock ‘n’ roll si et va millor) més de mitja hora seguida sense haver de seure a descansar, o poder córrer i jugar amb els nois sense agitar. Però ja això no té a veure amb salut sinó amb pujar escales, ballar o gaudir amb els nois. Pots pensar en deixar de fumar perquè als teus fills, als teus pares o al teu “el que sigui” (gent que et sigui molt estimada) li agradarà i s’enduran una gran alegria el dia que tu deixis de fumar. Ens consta que qui primer s’alegra amb l’alegria que rep un ésser estimat és qui la proporciona (tu en aquest cas), aleshores fes-ho com un regal a aquesta (es) persona (es) tan especial (s) per a tu (no perquè ells t’ho demanen sinó perquè tu decideixes donar) i, és clar com tot bon regal és sempre una sorpresa-, li diràs només quan el fet estigui consumat: no diràs “deixaré de fumar” sinó “vaig deixar de fumar “. Pots pensar en deixar de fumar perquè els que estan al teu voltant (tu gent estimada no em refereixo als teus veïns ni al forner o al company de treball i molt menys als desconeguts), no tenen la culpa dels teus gustos, hàbits o serveis com vulguis dir i no han de patir les conseqüències. Pots pensar en deixar de fumar perquè si sumes el que gastes al mes en cigarrets, t’adonaràs que hi ha coses que vols i podries tenir però no tens perquè ¡les converteixes en fum!, Simplement, ¡te les fumes!

Pots fer servir qualsevol d’aquests motius, o tots. Pots afegir més motius a la llista o fer la teva pròpia llista de motius. L’important és que siguin els teus motius, no de la gent que al teu voltant t’està contínuament dient “has de deixar de fumar”. Són els teus motius i és la teva decisió.

No hi ha fórmules màgiques per deixar de fumar. Aquesta és la trista i cruel realitat que han d’enfrontar els fumadors en el moment que decideixen deixar de fumar. Sense una ferma voluntat i una forta convicció, qualsevol ajuda pot resultar ineficaç. Certament existeixen tècniques, mètodes, productes, plantes, medicaments, teràpies alternatives i moltes coses més que poden ajudar a que la síndrome d’abstinència sigui més “suportable”, però només això: “més suportable”. Cadascú haurà de buscar el que més li convingui. A continuació esmentem alguns:

Substituts de la nicotina: Alguns de venda lliure com els xiclets i els pegats proveeixen dosi de nicotina, eliminen el quitrà i els gasos tòxics que emeten els cigarrets. Els inhaladors i aerosols nasals es venen amb prescripció. Tots els substituts de nicotina haurien d’usar prèvia recomanació mèdica.

Hidroteràpia: Prendre banys de vapor o saunes permet que a través de la suor s’eliminin les toxines i amb això la memòria cel•lular que impedeix deixar de fumar.

Auriculoteràpia: Consisteix en l’aplicació d’una sèrie de petitíssimes agulles en determinats punts de l’orella. Amb això es busca disminuir l’ansietat i afavorir el drenatge del pulmó.

Teràpia Floral: Flors de Bach és la més coneguda. És una teràpia basada en 38 preparats de flors que actuen sobre l’esfera emocional. Només un bon terapeuta pot indicar la combinació de flors que cadascú necessita.

Fitoteràpia: La seva funció consisteix en l’ocupació i ús de plantes medicinals amb fins curatius: Oli de lavanda contra l’ansietat. Infusions de tarongina, passionera, valeriana, rosella per allunyar el desig de fumar. Infusions de dent de lleó, camamilla, bedoll, ortiga verda per purificar la sang. Bastonets de regalèssia (prohibit per als hipertensos) quan es necessiti tenir alguna cosa a la boca.

Reiki: un procés de trobada de l’energia universal amb l’energia física de cada individu, que semblant a les ones de ràdio, penetra en l’organisme a través dels set chakres principals per alleujar els dolors físics i recuperar l’estat natural d’equilibri que produeix benestar i felicitat que alleugés els símptomes de la síndrome d’abstinència.

Homeopatia: Es basa en el principi de similitud en utilitzar dosis mínimes, fins i tot infinitesimals, d’aquelles substàncies que, en individus sans i en nivells superiors, poden provocar afeccions similars a les de la malaltia a tractar. L’homeopatia disposa d’un extracte de tabac, una dilució homeopàtica de la planta que actua com una vacuna contra el propi tabac, la més emprada i els efectes desintoxicats de la nicotina semblen ser molt efectius.

Ioga: La seva filosofia centrada en l’esperit i la meditació i les seves a sanes permeten descobrir el fumador que hi ha una manera de viure saludablement. Ensenya que es pateix mentre hi ha desig i el desig existeix mentre hi ha afecció.

Llibres: “És fàcil deixar de fumar, si saps com”. Ionoteràpia: Una tècnica que porta al fumador a un estat en fase de son lleuger, relaxació mental o meditació profunda en què es desconnecten temporalment els sentits que ho comuniquen amb el món i en el qual pot ser suggestionat fàcilment.

Acupuntura: Una tècnica mil·lenària, que consisteix en punxar una sèrie d’agulles en punts estratègics del cos. Igual que quan un fumador s’encén una cigarreta, les puncions aconsegueixen que l’organisme alliberi endorfines, que estan relacionades amb la sensació de plaer.

Hi ha centenars de mètodes que ajuden a deixar de fumar però no existeix la teràpia perfecta. L’important és comprometre amb ell mateix i marcar-la meta d’esdevenir un ex fumador per a tota la vida, perquè mai serem no fumadors. Si aconseguim arribar a la meta, haurem complert amb un acte de respecte cap a nosaltres mateixos i tornarem a tenir el control dels nostres impulsos i de la nostra vida. “Sense força de voluntat i amb poca convicció, no hi ha mètode, teràpia, o producte que de resultat”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.