Cap menor ha acudit al Raonador des que la Llei els permet ser atesos sense els tutors

El Raonador del Ciutadà no ha atès cap menor des que, l’octubre del 2010, es va fer la modificació de la Llei perquè no calgui la presència dels seus tutors legals. Ja fa més d’un any que el Consell General va votar aquesta modificació perquè no sigui necessari que els menors d’entre dotze i divuit anys vagin acompanyats dels seus pares o tutors legals, però tot i així encara no hi ha hagut joves d’aquesta franja d’edat que s’hagin adreçat a fer cap consulta. El raonador, Josep Rodríguez, assegura que ja s’ha fet campanya entre els joves i que es continuarà presentant la institució davant els menors perquè la coneguin i en puguin fer ús si els cal.

Fins a l’octubre del 2010 tots els menors que volguessin adreçar-se al Raonador del Ciutadà ho havien de fer acompanyats pels seus tutors legals. El 25 d’octubre del 2010, però, el Consell General va aprovar la modificació de la Llei perquè els d’entre dotze i divuit anys hi poguessin anar sols, ja que van considerar, a demanda de l’anterior raonador, Pere Canturri, que així se sentirien menys cohibits. El canvi a la Llei, però, no ha estat prou per captar l’atenció d’aquests joves que, de moment, no s’han adreçat a fer cap demanda ni cap consulta a aquesta institució.

L’actual raonador del ciutadà, Josep Rodríguez, assegura que s’està treballant per acostar-se a aquesta franja d’edat i que tinguin facilitat per fer consultes si ho necessiten. Durant els darrers mesos s’han editat tríptics informatius per informar de les noves possibilitats i s’han repartit als centres educatius del Principat. A més, el passat mes de desembre el raonador va començar a anar personalment a les escoles a presentar la institució i a explicar els seus drets als menors, i es continuarà fent durant els propers mesos intentant que coincideixi amb l’assignatura de ciutadania.

Una altra eina que Rodríguez considera important per als joves és la nova pàgina web que es va estrenar fa tan sols un mes i que ‘és més interactiva’ i, per tant, permet que qui tingui algun dubte pugui consultar-ho ‘amb resposta immediata’. A més, la institució també s’ha unit a les xarxes socials com Facebook i Twitter per ser encara més propera.

A banda de la manca d’usuaris menors d’edat, pel que fa a la resta hi ha tot tipus d’interessats. Rodríguez assegura que les persones que van a fer-li consultes són de totes les nacionalitats que hi ha al país, de totes les edats, tant homes com dones. El que reconeix el raonador és que hi ha ‘clients assidus’ que solen tenir el mateix problema repetides vegades perquè fan la mateixa reclamació. En aquests casos la funció del raonador és explicar bé els motius pels que es troben la situació que no els sembla justa i intentar mostrar amb un vocabulari planer el que diu la Llei.

En aquest àmbit és on Rodríguez vol continuar incidint durant el seu exercici. Considera que cal ‘perfeccionar el contacte humà’, perquè ‘ve gent que es troba sola i hem d’intentar escoltar a tothom’. Així, el raonador assegura que ‘intentem donar resposta a tothom’ i que encara que siguin qüestions que no es puguin solucionar, s’intenta orientar els usuaris perquè trobin la resposta o si han de fer algun tràmit, que es dirigeixin on hagin d’anar amb la documentació necessària. Així, Rodríguez reconeix que normalment els usuaris marxen satisfets i que ‘fins i tot tenim casos que ens vénen a donar les gràcies’.

Alguns dels casos en que no poden intervenir són aquells que fan referència al funcionament de l’Administració de la Justícia, i aleshores només poden derivar les demandes al Consell Superior de la Justícia. El Raonador tampoc pot intervenir en assumptes particulars o on hi hagi un procediment civil, sinó que les causes que tramita són les que fan referència a l’administració pública.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.