El canvi d’hora programat per l’últim cap de setmana d’octubre indica el pas de l’horari d’estiu a l’horari d’hivern. Això implica que la matinada del diumenge 30 d’octubre, quan les agulles del rellotge marquin les 03:00 seran les 02:00 hores.

En fer aquests canvis sempre la matinada de dissabte, la major part de la gent està dormint o en bars i amb prou feines els afecta. Simplement (en ser l’endemà festiu), quan s’aixequin serà una hora ‘més tard’ i els semblarà que els locals tanquen una hora ‘abans’.
No obstant això, per a la gent que treballa de nit aquests canvis d’hora si són importants: per exemple, aquest dissabte qui tingués torn de nit treballaria una hora menys.

El perquè d’aquests canvis horaris és bàsicament el d’aprofitar les hores de llum solar i aconseguir així un major estalvi energètic, ja que no hi ha tanta necessitat de consumir il·luminació artificial.

Però què efectes en la salut poden tenir els canvis d’horaris? En tractar-se tan sols d’una hora, ja sigui per avançar-la o per endarrerir-la, la majoria de la població no nota efectes adversos en l’organisme, però sí que és cert que la sensibilitat de cada persona és diferent, de manera que hi ha persones que sí experimenten conseqüències negatives.

Els efectes adversos es produeixen principalment perquè l’organisme humà es veu sotmès a un ritme fisiològic que depèn, en part, de variables ambientals, com la llum o la temperatura. En el cos humà hi ha sensors que tenen en compte aquests aspectes, i un clar exemple d’això és el de la melatonina, una hormona que regula el rellotge biològic i que informa del ritme seguit al llarg del dia, amb l’objectiu de poder regular l’organisme. Quan es produeixen alteracions que trenquen aquest ritme, és quan es produeixen els efectes adversos. Hi ha certs símptomes relacionats amb aquests canvis en els ritmes, com alteracions en el somni i en l’estat d’ànim, o fins i tot en els hàbits alimentaris. En casos extrems podem observar casos de persones que tenen una major propensió a desenvolupar trastorns del ritme circadià, i triguin setmanes a adaptar-se al canvi. 

Els sectors més afectats pels canvis d’horari són els nens i la gent gran, a causa que tenen uns horaris més establerts pel que fa a una rutina diària. El somni juga un paper fonamental i encara que pot afectar qualsevol, hi ha alguns més sensibles que altres. 

Com la prevenció és sempre la millor medicina, aquests consells t’ajudaran a adaptar-te al nou canvi d’horari i a fomentar el descans, especialment si ets molt sensible a aquesta mena de situacions:

Procura anar-te’n a dormir i aixecar-te sempre a la mateixa hora. Acostuma l’organisme a una rutina no només a nivell psicològic, sinó també físic.

L’exposició a la llum solar després del canvi d’horari permet al cos assimilar millor el canvi.
No facis grans àpats abans d’anar a dormir, ja que l’activitat digestiva impedeix una bona conciliació del son

1 comentari

  1. S’equivoca. Els que hem treballat aquesta nit, hem treballat una hora més, no menys com vosté diu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada