outletEl  Govern ha exposat aquest dijous al vespre, davant dels comerciants del Pas de la Casa, els detalls i els motius de la proposta d’implantar el concepte ‘outlet’ al poble. El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, ha indicat que l’objectiu és diversificar l’oferta -ara centrada en tabac, alcohol i alimentació- i alhora mantenir uns preus competitius per poder recuperar el client excursionista -d’un sol dia- tenint en compte que en els darrers 5 anys han disminuït un 6,7% en aquesta població, i que només un 30% dels excursionistes tornaria al Pas de la Casa si desaparegués el diferencial de preu actual. Davant les reticències dels comerciants, però, el ministre ha volgut deixar clar que “no hi ha res de tancat” i que caldrà estudiar els detalls en el si d’una comissió de treball en la qual participaran els representants dels comerciants. A més, Camp també ha defensat que tot i que els comerciants tenen un mal concepte dels ‘outlets’ i creuen que els pot donar mala imatge, està demostrat que el tipus de clientela que atrauen és d’un poder adquisitiu mig o mig-alt. Pel que fa als empresaris, el representant de la Iniciativa Publicitària, Jean-Jacques Carrié, ha agraït la celebració de la reunió i que el Govern hagi portat un projecte per al Pas de la Casa, però ha dit que els comerciants estan molt dividits, depenent del tipus de negoci que tenen. En tot cas, Carrié creu que “el que és segur és que s’ha de fer alguna cosa” i creu que pot servir de base per tirar endavant un debat per treballar.

Convocada pel Comú d’Encamp, el Pas de la Casa ha acollit aquest dijous al vespre una reunió per tal que el Govern donés a conèixer el Pla estratègic de compres i les propostes concretes per a la població, que passen per implantar un model ‘outlet’. El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, ha justificat la proposta pel fet que el Pas de la Casa està perdent visitants d’un sol dia, que representen el 86% del total, i perquè el més ben valorat de l’oferta comercial són els preus.

Les aspiracions dels comerciants que han intervingut en el torn de preguntes, incloent l’empresari Joan Viladomat, passen per poder arribar a un públic d’alt poder adquisitiu, emmirallant-se amb altres pobles a peu de pistes com els que hi ha als Alps. El ministre considera la reconversió cap a un outlet com un primer pas per poder arribar a aquesta fita, però ha alertat que cal anar pas a pas, per no perdre la clientela actual. De fet, el ministre ha indicat que si desaparegués el diferencial de preu, només un 30% dels visitants actuals tornaria al Pas de la Casa.

Camp també s’ha mostrat sorprès pel fet que hi ha una “percepció errònia” del que és un ‘outlet’, posant èmfasi en què als països de l’entorn existeixen instal·lacions d’aquestes característiques de molta qualitat, que atreuen un públic de poder adquisitiu mig o mig-alt. L’objectiu és, per tant, trencar amb aquesta imatge negativa, organitzant, si cal, viatges per conèixer altres ‘outlets’ de l’entorn.

El ministre també ha volgut deixar clar que “tot està obert” i que si la “majoria aclaparadora” dels comerciants no volen aquest model, “ens quedem com estem”, ja que “són ells qui han d’apostar-hi”. Amb tot, el ministre també ha dit que des del Govern es poden estudiar incentius per als qui facin el pas, com ara ajudes per rehabilitar façanes o per sufragar el cost de la reconversió. A més, ha afegit que haurà de ser una comissió de treball qui estableixi els detalls del projecte, i decideixi qüestions com ara quina superfície ha de tenir la zona ‘outlet’, partint de la base que serà difícil que tot el poble es reconverteixi, tenint en compte que hi ha 150 comerços, però alhora sent conscients que hi haurà d’haver un mínim d’aquesta oferta perquè es pugui comunicar i el missatge sigui creïble.

Francesc Camp, que ha estat acompanyat pel ministre d’Ordenament Territorial, l’encampadà Jordi Torres Falcó, i pel cònsol major de la parròquia, Jordi Torres Arauz, també ha explicat altres accions previstes per al Pas de la Casa, com és la millora de l’accés fronterer, de l’espai urbà, i de la necessitat que Saetde aposti per crear una oferta d’oci fora dels mesos d’hivern. Pel que fa als accessos, Camp ha recordat que l’any vinent es tirarà endavant, gràcies al programa Poctefa, un projecte per millorar diverses canals d’allaus que posen en risc la carretera, tot i que ha reconegut que aquesta inversió encara no garantirà al 100% la canal que presenta un major risc, a l’alçada de l’Ospitalet. Amb tot, el ministre ha indicat que està previst que en una segona fase es pugui construir una galeria antiallaus, i que el govern francès “està bastant interessat en tirar-ho endavant”.

Pel que fa a la millora urbanística del poble, es preveu a llarg termini un pla de rehabilitació global, i accions més a curt termini per millorar l’exposició de mercaderies, per crear zones per a vianants i per millorar façanes i vorabies. En aquest sentit, el cònsol major ha indicat que tant el Comú com el Govern han de fer inversions, i que això també implica Saetde per millorar el peu de pistes, però ha assegurat que tots tres “anem alineats” i que per part del Comú s’invertiran uns 5 milions d’euros durant el mandat.

Finalment, el president de l’associació Iniciativa Publicitària, Jean-Jacques Carrié, ha dit que els comerciants estan molt dividits, i ell mateix ha expressat les seves reticències a l’hora de saber si podran ser els mateixos empresaris els que implantin una oferta ‘outlet’ o seran les pròpies marques les que obrin els seus negocis. No obstant, creu que la proposta és un punt de partida per tirar endavant, perquè reconeix que la imatge del Pas de la Casa és una imatge “de supermercat, barata”, i cal que “treballem per transformar-la”.

Text i foto: ANA

1 comentari

  1. Es que es podria fer sense els comerciants? Quina bestiesa dir això

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada