El Comitè de Pilotatge Estratègic de seguiment de l’Acord entre el Principat d’Andorra i França de millora de la viabilitat de la RN20, RN320 i RN22, ha compartit l’estat d’avançament dels diferents projectes i del programa d’obres de les intervencions que es duran a terme en l’eix que uneix Tarascó amb la frontera. Ambdues delegacions han mantingut una segona reunió aquest dijous al Pas de la Casa, presidida pel Ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, i el Prefecte de la Regió Occitana, Pascal MAILHOS.
El pressupost total del projecte és de 157,9 milions d’euros. Entre les actuacions previstes es contempla una desviació en el tram de Tarascó, millores en els trams de revolts i la incorporació de dobles carrils en diferents punts d’aquesta carretera. Del pressupost total, 21 milions es destinaran a protegir l’eix viari dels riscos naturals, tan geològics com allaus de neu.
Andorra contribuirà amb 10,5 milions, un 50%, a aquests treballs, les intervencions que es duran a terme durant 5 anys. Aquest és un dels objectius prioritaris per al Principat, ja que les accions que s’hi destinaran han d’evitar talls de la carretera a causa de perill d’allaus, garantint d’aquesta manera l’accés a Andorra de persones i mercaderies en condicions meteorològiques adverses. El pressupost que destina la part francesa en aquest apartat, s’inclou en el Contracte del Pla Estat-Regió Occitània.
L’Acord entre el Principat d’Andorra i la república francesa relatiu a la millora de la viabilitat de les carreteres nacionals 20, 320 i 22, es va signar a París el passat 22 de març. L’acord té com a objectiu la millora de les condicions viàries de l’accés a Andorra des de Tarascó fins a la frontera franco-andorrana, i en particular la protecció de la carretera enfront dels riscos naturals. Per tal de dur a terme el projecte es va crear el Comitè de Pilotatge Estratègic paritari, encarregat d’aplicar l’Acord i de validar els programes d’estudis i obres. Aquest comitè prepara les decisions del comitè de pilotatge tècnic i assegura un seguiment de l’aplicació de les seves decisions, concretament pel que fa a la gestió del calendari i el seguiment del conjunt del projecte. La primera reunió es va dur a terme a Tolosa al mes de juliol.
En la delegació francesa també ha estat present l’ambaixadora de França a Andorra, Jocelyn Caballero, el director Regional del Medi Ambient, Desenvolupament i Habitatge, Didier Kruger, el director de les Rutes del Sudoest, Hubert Ferry-Wilzeck, així com altres alts càrrecs de la regió Occitana.
Quant a la delegació andorrana, han assistit a la reunió, l’ambaixadora d’Andorra a França, Cristina Rodríguez, el director d’Ordenament Territorial, Manel Riera, el director de Protecció Civil, Francesc Areny, el director d’Afers Bilaterals i Consulars, Joan Forner, i altres càrrecs del Govern i del Centre d’Estudis de Neu i de Muntanya del Govern d’Andorra.
Les actuacions incloses en l’Acord signat el 22 de març es complementen amb altres obres i mesures que s’estan duent a terme en el marc del projecte SAPYRA, amb un pressupost de 4 milions d’euros, el qual es beneficia del programa POCTEFA de fons europeus de desenvolupament transfronterer al Pirineu. Les accions preveuen treballs d’estabilització en alguns corredors d’allaus que afecten la carretera nacional 20, en particular el corredor H4, especialment vulnerable als riscos naturals.