Arriba la 5ª edició de l’Americana, Festival de Cinema Independent Nord-americà de Barcelona

La inauguració del Festival Americana va tenir lloc, com en les darreres edicions, a la sala barcelonina Phenomena el dimarts 6 de març en una sessió que va funcionar únicament per invitació. El film encarregat d’obrir el certamen va ser ‘Gook’ de Chustin Chon, una cinta rodada en blanc i negre, guanyadora de la secció Next del festival de Sundance, amb un marcat rerefons social sobre una història d’amistat ben quotidiana a Los Angeles just quan es fa públic la sentència del cas Rodney King.
        La resta de la programació, conformada per una trentena de llargmetratges, es va pot veure com en edicions passades en les tres sales dels cinemes Girona de Barcelona fins el diumenge 11 de març. Un conjunt cinematogràfic repartit en tres potents seccions, amb un apartat dedicat també als curtmetratges, i la coneguda secció gratuïta Movistar+, secció en què el públic pot recollir les invitacions en diferents botigues Movistar de la ciutat.
 
Secció TOPS
 
     La secció TOPS acull aquells films més premiats així com films dels directors indies més reputats. Destaquen propostes com ‘Beach Rats’, la segona pel·lícula de la cineasta Eliza Hittman, guanyadora com a millor direcció al Festival de Sundance, un film que retrata el món de l’adolescència i la homosexualitat en un entorn social de marginalitat amb el parc d’atraccions de Coney Island de rerefons. O la comèdia sobre segones oportunitats, ‘Brigsby Bear’, sobre un fanàtic seguidor de la sèrie ‘Les aventures de l’ós Brigsby’, que després de passar per festivals de primer ordre aterrarà a Barcelona.
     No es pot passar per alt l’última cinta de Aaron Katz, el thriller ‘Gemini’, sobre un crim que posarà en qüestió la complexa relació entre una actriu de Hollywood i la seva assistent. I no podia faltar ‘Golden Exits’, del referent del cinema independent nord-americà d’Alex Ross Perry, projectat en el passat festival de Sundance, i amb un repartiment estel·lar amb Emily Browning, Mary-Louise Parker, Mary-Louise Parker, Chloë Sevigny  o un dels seus actors habituals, Jason Schwartzman, on explica com l’arribada d’una noia en un barri desferma problemes en les relacions de dues parelles del veïnat.
 
Altre seccions
 

     Nou pel·lícules participaran en la secció NEXT, i entre aquestes, la pel·lícula inaugural ‘Gook’. Aquí trobem propostes d’interès com el film de ciència-ficció ‘The Endless’ de Justin Benson i Aaron Moorhead, en què dos nois, interpretats pels mateixes directors, retornen a la boja secta a la qual pertanyien, i tot barrejat amb viatges temporals. Entre documental i ficció, i inspirada en fets reals, arriba la pel·lícula del debutant Mark Webber ‘Flesh and Blood’ sobre un pres que surt de la presó i s’enfronta a la seva rehabilitació social. També caldrà està atent a la guanyadora del millor guió a Sundance, ‘Ingrid goes West’ de Matt Spicer, un film sobre els riscos dels mitjans socials a través d’una assetjadora en les xarxes, la noia del títol, que s’obsessiona amb una influencer, tot en un plantejament de comèdia negre.
     I en la secció DOCS, conformada per quatre documentals, sobresurt el treball d’un dels referents del documental, Frederick Wiseman, qui amb ‘Ex-libris’ s’endinsa en l’interior de la biblioteca pública de Nova York per fer-ne un repàs a la seva evolució a través de la història. També convé ressenyar el documental de National Geographic, ‘Jane’, dirigit per Brett Morgen, que es serveix de material inèdit per subratllar la tasca de la primatòloga Jane Goodall amb els ximpanzés.
 
Retrospectiva d’Alex Ross Perry
 
      En motiu del Festival Americana, enguany destaca també una retrospectiva consagrada a Alex Ross Perry a la Filmoteca.  Aprofitant l’arribada de Perry a Barcelona per presentar el seu darrer film, ‘Golden Exits’, el festival recupera els seus quatre títols anteriors per projectar-los en un petit cicle en la Filmoteca durant tot aquest mes de març. D’aquesta manera es podrà descobrir el seu film de debut del 2009, ‘Impolex’; la seva segona realització ‘The Color Wheel’ (2011), segons una obra de Philip Roth; el film que dirigiria el 2014, ‘Listen Up Philip’, premi especial del jurat al festival de Locarno; i finalment ‘Queen of Earth’ (2015).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.