smartAndorra Telecom juntament amb la iniciativa Actua i Andorra Turisme treballa des de fa mesos en el desenvolupament de l’aplicació Smart Country que ha de permetre extreure dades dels turistes perquè els comerços puguin adreçar-los ofertes concretes. Com ha reconegut l’analista de negoci d’Andorra Telecom, Marc Ballestà, ja estan treballant amb els prototips de l’empresa encarregada de desenvolupar l’aplicació per fer-se una idea de ‘quines funcionalitats ha de tenir i què pot arribar a fer’. D’altra banda, com ha assenyalat l’investigador del MIT Lab i director de tecnologia del programa Smart Country, Travis Rich, l’ús d’aquestes dades pot servir per la creació o l’establiment de noves empreses o d’institucions de recerca que vulguin aprofitar la capacitat ‘única’ d’Andorra de servir com a laboratori. Per ara s’està treballant en les característiques i funcions d’aquesta aplicació però les previsions apunten que a principis de l’any vinent es podran començar a realitzar proves amb l’aplicació pròpia de l’Smart Country i a partir del primer trimestre del 2014 podria posar-se a disposició dels establiments i investigadors interessats.

L’aplicació Smart Country tindrà dues vessants bàsiques, segons han explicat els desenvolupadors del projecte i el representant d’Andorra Telecom, Marc Ballestà. D’una banda, servirà als comerços i restauradors per trametre ofertes personalitzades als turistes, basades en la identificació del client. De l’altra, permetrà obtenir dades sobre els visitants per obtenir informació més segmentada i poder ajustar els productes o els serveis del país als hàbits dels turistes.

En el primer cas, Ballestà ha assenyalat que volen ‘donar una nova experiència i mantenir el nombre de turistes, que estiguin més temps i puguin representar una millora de l’economia andorrana’.

En el segon cas, Travis Rich ha exposat que aquest sistema permetria aprofitar la capacitat d’Andorra com a laboratori per les seves dimensions per atraure investigadors i activitats de recerca, ja que les dades d’aquesta aplicació serien ‘un dels valors que només Andorra podria proveir’ i, per tant, pot suposar un avantatge competitiu respecte d’altres ciutats com Berlín, Londres o Barcelona.

Tot i que de moment els usos d’aquesta aplicació i la informació que pot aportar se centren en els àmbits del comerç i el turisme, els desenvolupadors assenyalen que podria servir per exemple per adaptar els serveis públics com el transport o els horaris als hàbits dels visitants.

Privacitat en les dades

Una de les qüestions que s’està treballant també és l’ús i la privacitat de les dades. ‘Els telèfons contenen conjunts extremadament rics de sensors i d’aquí en podem extreure informació’, ha manifestat el director del programa. ‘L’aplicació aportarà un servei als turistes i entenent el seu comportament amb aquests serveis podem entendre alguna cosa sobre el comportament dels turistes’, ha afegit.

En aquest àmbit hi ha diversos punts a tenir en compte, ha admès Rich. D’una banda, determinar quina informació pot aportar valor des del punt de vista científic i alhora com es gestiona de forma prou abstracta per mantenir la privacitat dels usuaris però mantenint la seva utilitat amb dades sobre la nacionalitat, les preferències de restaurants o d’activitats, per exemple.

‘La recollida de dades tindrà sempre en compte la llei de protecció de dades’, ha manifestat l’analista de negoci d’Andorra Telecom. L’objectiu és ‘extreure informació de conjunt, no individual’, ha recalcat. ‘La informació individual servirà de forma anònima per si un comerciant, per exemple, vol enviar una oferta a algú català a qui li agraden molt els esports de muntanya’, però no podrà saber a qui s’està dirigint concretament, ha afegit.

A més, tant Ballestà com Rich han indicat que l’usuari s’haurà de registrar quan utilitzi l’aplicació i hauran de donar el seu permís per a l’ús de les dades. En qualsevol moment, ha afegit el responsable de la part tecnològica, pot donar-se de baixa.

Pagament per ús

Un altre aspecte que s’està valorant són les tarifes que s’hauran d’aplicar als comerços o entitats interessades en fer ús de les dades que es podran extreure amb aquesta aplicació. Tot i que està per definir, la intenció dels desenvolupadors és que pugui ser disponible de forma gratuïta per al màxim de gent però aquells que en vulguin fer ‘explotació econòmica’ hauran de satisfer algun tipus de pagament, ha afirmat Ballestà.

En aquest fet hi ha la intenció d’atraure investigadors i entitats de recerca. De moment, les futures funcions de l’aplicació s’han presentat al país en sectors com el clúster d’innovació d’Actua o en trobades amb la CEA. També s’ha fet a fora on ja han rebut interès d’universitats per la capacitat d’Andorra d’esdevenir ‘laboratori de recerca en alguns temes per les seves dimensions’ i la possibilitat de fer-hi proves pilot, han indicat els responsables del projecte.

De moment, s’estan provant diferents prototips a nivell intern i un cop decidides les funcionalitats que ha de tenir caldrà ‘adaptar-la a la nostra realitat’, han informat. Les funcions bàsiques previstes són un directori de recerca intel·ligent que permeti cercar productes, marques, tipologia de productes o localització de comerços i el fet que els establiments puguin generar cupons o ofertes que rebran els usuaris i podran utilitzar a les botigues, ha explicat Ballestà.

Les primeres proves amb l’aplicació oficial es preveuen a principis de l’any vinent i a partir del primer trimestre del 2014 podria sortir al mercat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada