El Comitè Europeu dels Drets Socials ha fet públiques, aquest dimecres, les conclusions del 10è informe presentat pel Principat d’Andorra sobre els articles de la Carta social europea relacionats amb “Treball, formació i igualtat d’oportunitats”, referent al període de gener de 2011 a desembre del 2014.

El Comitè ha conclòs que de les 15 disposicions analitzades, Andorra ha obtingut 10 conclusions de conformitat, 2 conclusions de no conformitat i en tres altres situacions, el Comitè considera que necessita informacions complementàries per poder avaluar la situació.

Pel que fa a les disposicions de conformitat, corresponen a la política de ple treball, al treball lliure (no discriminació, prohibició de treball forçat, altres aspectes), als serveis gratuïts d’assessorament, al dret a la orientació professional, la formació tècnica i professional, l’accés a l’ensenyament tècnic superior i a l’ensenyament universitari, a l’aprenentatge, a la formació professional de les persones amb discapacitat, al dret de sortida dels nacionals i al dret a la igualtat d’oportunitats i de tractament en matèria de treball i de professió, sense discriminació de gènere.

Les dues conclusions de no conformitat corresponen al dret a la formació professional, i la utilització plena dels mitjans disponibles, i al dret a les persones amb discapacitat a l’autonomia, a la integració social i a la participació a la vida a la comunitat: Integració i participació de les persones amb discapacitat a la vida social.

Pel que fa al dret a al formació professional, el Comitè considera que el Principat no és conforme ja que segons la Llei, els estudiants han de satisfer una condició de residència de tres anys per demanar una ajuda financera. En aquest sentit, cal matisar aquesta decisió ja que aquesta residència de tres anys tan sols s’exigeix per a la formació professional superior. A més, la formació professional superior que es desenvolupa al país és gratuïta i així doncs ja està fortament subvencionada per a nacionals i estrangers. Finalment, i a diferència de molts països, les beques d’ensenyament superior andorranes són transportables, és a dir que es poden gaudir fins i tot fora de les fronteres andorranes. En aquests casos, els criteris de residència efectiva també s’exigeixen als nacionals andorrans.

Quant al dret de les persones amb discapacitat a l’autonomia, a la integració social i a la participació a la vida en comunitat, el Comitè apunta que no està establert que la legislació anti-discriminatòria cobreixi els àmbits de l’habitatge, dels transports i de la comunicació. Tot i així, des del Govern es treballa actualment en l’elaboració del projecte de Llei de mesures urgents que ha de resoldre aquesta qüestió. El projecte de llei es troba en tràmit de consulta amb les associacions implicades, i s’entrarà a tràmit parlamentari el més aviat possible.

Aquest text preveu canvis legislatius i modificacions de la Llei d’Accessibilitat, de  la Llei d’arrendaments de finques urbanes i la Llei de propietat horitzontal que reforcen la protecció de les persones amb discapacitat en els àmbits de l’habitatge.

D’altra banda, el Comitè assenyala que no està establert que es garanteixin recursos efectius a les persones amb discapacitat que al·leguin un tractament discriminatori. Amb la finalitat de potenciar les polítiques d’igualtat i no discriminació, el Govern ja va crear el 2015 una àrea específica de Polítiques d’Igualtat, que té com una de les seves missions principals, el tractament, recollida de dades i la promoció de polítiques anti-discriminatòries a tots els seus àmbits.

En el marc d’aquesta àrea i perseguint la lluita contra qualsevol acte de discriminació, s’ha creat una Comissió d’experts amb l’objectiu d’elaborar un Llibre Blanc de la Igualtat, durant el primer semestre del 2017, amb la participació de les entitats cíviques i organitzacions, entre les que hi ha les de les persones amb discapacitat. Aquest servirà de base per a l’elaboració de la Llei d’igualtat i no discriminació, que tindrà en compte totes aquelles situacions relatives a les persones amb discapacitat i les seves problemàtiques, establint els mecanismes de defensa contra tot tipus de discriminació i establint les corresponents sancions.

Així doncs, el Govern entén que d’acord amb la normativa ja vigent, i un cop s’aprovin aquestes dues noves lleis, en una propera revisió d’aquest article, aquestes no conformitats hauran d’estar resoltes.

Finalment, hi ha tres disposicions en les que el Comitè considera que no s’ha pogut pronunciar per manca d’informació, relatives a l’orientació, formació i readaptació professionals, a la formació i reeducació professionals dels treballadors adults i a les persones sense treball de llarga durada. Per a aquestes disposicions, Andorra aportarà la informació complementària requerida a fi que es puguin valorar de manera concloent aquests punts.

Text: Govern d’Andorra

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada