Andorra la Vella i Escaldes-Engordany acorden unificar les avingudes Meritxell i Vivand

Les cònsols majors d’Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, Conxita Marsol i Trini Marín, han comparegut en roda de premsa conjunta per anunciar la intenció de tirar endavant un projecte unificat d’embelliment de les avingudes Meritxell i el tram de vianants de Carlemany, anomenat Vivand. Així, en breu es farà un concurs de mèrits per escollir l’equip que redacti el projecte, i posteriorment es farà l’execució de les obres també conjuntament. Durant el 2017 es començaran els treballs a l’avinguda Meritxell -que es reformarà en la seva totalitat tot i que la part alta seguirà tenint trànsit rodat-, i de cara al 2018 s’iniciaran les obres a la part d’Escaldes-Engordany. Les dues mandatàries han destacat la importància de comptar amb un únic eix comercial de referència tenint en compte que el comerç és un dels pilars més importants d’Andorra.

Després que Escaldes-Engordany decidís, el 2013, fer per a vianants un tram de l’avinguda Carlemany, i que Andorra la Vella fes el mateix l’any passat amb la part baixa de l’avinguda Meritxell, les dues corporacions han decidit tirar endavant un projecte per unificar les dues avingudes per convertir-les en un únic eix comercial amb un embelliment similar. “Tindrà la mateixa base i el mateix concepte però no serà idèntic”, ha puntualitzat la cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, pensant sobretot amb els entorns del futur edifici The Cloud o amb la possibilitat que els comuns puguin mantenir part del mobiliari actual, com ara els fanals.

Per fer-ho possible, en breu faran un concurs de mèrits per escollir l’equip que redacti el projecte, al qual podran optar empreses internacionals si es constitueixen com a UTE amb empreses andorranes. S’ha optat per aquesta fórmula i no per un concurs d’idees perquè les dues corporacions ja tenen una idea bastant formada de com volen que sigui el nou embelliment i, per tant, no volen haver-se de cenyir a un projecte predeterminat.

Així, calculen que de cara al mes de maig ja tinguin el projecte definit i puguin tirar endavant les obres, començant -aquest mateix 2017- per Andorra la Vella, on ja s’ha ha previst una partida de 900.000 euros, perquè consideren que Meritxell necessita “un embelliment urgent”. A la capital, s’embellirà la totalitat de l’avinguda Meritxell, independentment que el tram de la part alta no sigui per a vianants. Sobre aquesta qüestió, Marsol ha indicat que no és possible eliminar el trànsit rodat d’aquest tram, i que encara no s’ha decidit si finalment es fa només d’un sentit de circulació. L’embelliment de l’avinguda comportarà l’eliminació de l’accés a l’aparcament de l’Hiper Andorra, però no afectarà al fet que als matins s’hi pugui circular com fins ara.

En el cas d’Escaldes-Engordany, els treballs començaran el 2018, ja que han encomanat un estudi a Mobilitat per primer millorar l’accés a la parròquia per l’avinguda Carlemany, i una de les opcions que ha apuntat la cònsol major, Trini Marín, podria passar per fer de dos sentits Carlemany fins a l’encreuament amb l’avinguda de les Escoles, i que aquesta darrera pugui ser de dos sentits, per evitar així el carrer de Santa Anna.

Marsol calcula que el cost total dels treballs a la seva parròquia pot ascendir a 1,2 milions d’euros, mentre que Marín creu que pot ser fins i tot superior, tenint en compte que el cost de canviar la pavimentació ja ascendia a 1 milió d’euros quan es va calcular en el seu moment.

Pel que fa al nom de l’eix comercial, Trini Marín és partidària d’anomenar-lo Vivand en la seva totalitat, tot i que Marsol ha indicat que des d’Andorra la Vella no està presa la decisió i que aquesta qüestió no és important, ja que es poden seguir mantenint els dos noms.

Suport del Govern
Tant Marsol com Marín consideren que el projecte ha de rebre el suport del Govern. Concretament, volen demanar la col·laboració de l’Executiu a l’hora de tirar endavant passos soterrats als principals eixos que tallen la zona de vianants: la Unió i la Rotonda, sobretot pel cantó de Mitjavila-Prat de la Creu, ja que Marsol ha apuntat que el del carrer Bonaventura Armengol “pot esperar”. En aquest sentit, demanaran que de cara l’any vinent el Govern comenci a estudiar la idoneïtat d’aquestes obres i, de fet, Trini Marín ha destacat la perillositat del pas de vianants del carrer de la Unió.

La intenció dels dos comuns és tirar endavant un embelliment que comporti l’homogeneïtzació del mobiliari urbà i la pavimentació, fent èmfasi en la comoditat i en les noves tecnologies, habilitant un servei de wi-fi. També es volen tenir en compte elements de ciutat sostenible, i tenir com a material de referència el granit, que és el més representatiu d’Andorra. Pel que fa a la idea d’instal·lar un tramvia per facilitar els desplaçaments, Escaldes-Engordany n’és partidari però des d’Andorra la Vella no s’acaba de veure el projecte amb bons ulls, i en tot cas totes dues corporacions es volen centrar primer en tirar endavant l’embelliment.

D’altra banda, les dues cònsols han avançat que els treballs per unificar els sistemes d’accés als aparcaments de les dues parròquies estan molt avançats i serà una realitat ben aviat.

Text i foto: ANA

TOTES LES NOTÍCIES