Amenábar obre el meló del 63 Festival de Cinema de Sant Sebastià

cine

“Regresión” d’Alejandro Amenábar inaugurava la 63 edició del Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià el dia 18 de setembre. La sisena pel·lícula del director espanyol s’exhibirà fora de concurs en el certamen basc en la seva condició de preestrena absoluta, ja que el film arribarà comercialment a les nostres pantalles el proper 2 d’octubre.

La pel·lícula, que ha estat rodat a Canadà en anglès i que compta amb un repartiment internacional, comporta el retorn d’Amenábar al thriller psicològic a la mena de “Los otros” o els seus primer films “Tesis” i “Abre los ojos”. La pel·lícula ambienta la seva acció als anys 90 a Minnesota amb un detectiu (Ethan Hawke) que investiga el cas d’una jove (Emma Watson) que denuncia el seu pare (David Dencik) per haver comés un crim esgarrifós. Quan el pare assumeix la culpa, aquest mostra preocupants llacunes de memòria, però un reputat psicòleg (David Thewlis) ajudarà a esclarir els fets.

Cinema espanyol amb marcat accent català

Més enllà de la potent cerimònia inaugural amb el director internacional Amenábar, el cinema espanyol ocupa un lloc preeminent en la competició fruit d’una tendència ascendent en els darrers anys. Un bon amic del festival com el basc Álex de la Iglesia retorna a casa per projectar “Mi gran noche” en una sessió especial fora de competició. I repeteix en les comèdies negres i sarcàstiques, i que situa de nou en els platós televisius com “Muertos de risa”, amb un repartiment quilomètric on destaquen, entre altres, el cantant Raphael i actors de renom Pepón Nieto, Mario Casas, Carlos Areces, Santiago Segura o Enrique Villén.

També fora de concurs es projectarà el darrer film del basc Imanol Uribe “Lejos del mar” per parlar de les ferides del passat a través del rencontre inesperat d’un pres que ha sortit de la presó (Eduard Fernández) i una doctora (Elena Anaya) després d’anys d’una conflictiva relació. El cineasta basc Asier Altuna sí que competirà per la Conxa d’Or amb el seu film “Amama”, parlat en euskera, en un format de melodrama familiar centrat en un llogarret basc on prevalen les relacions conflictives entre pares i fills i on també l’eix ciutat-camp i el xoc d’allò antic i allò modern acaba conformant les seves identitats.
El cinema català tindrà una molt bona representació en la selecció oficial gràcies al darrer treball de Marc Recha, “Un dia perfecte per volar”, amb protagonisme de Sergi Lòpez i el mateix fill del director, Roc, que voldrà fer volar un estel enmig de la natura. Mentre el cineasta barceloní Cesc Gay presentarà “Truman”, una producció espanyola-argentina, centrada en l’amistat de dos vells amics que es retroben al cap de temps, interpretats per Ricardo Darín i Javier Cámara, amb companyia d’un gos que dóna títol al film.

El director Agustí Villaronga torna a la competició després de l’enorme ressò de “Pa negre” i concursarà amb l’adaptació cinematogràfica d’una novel·la de Pedro Juan Gutiérrez, “El rey de la Habana”, coproducció entre Espanya i República Dominicana, protagonitzada per un jove cubà marginal als difícils anys 90 que s’escapa d’un hospici i malviu i s’espavila com pot. També el documentalista per Pere Joan Ventura mostrarà el seu treball sobre el fenomen social de les marees blanques i dels indignats protestant contra les retallades a “No estamos solos” en una sessió especial.

Quota de cinema internacional

El cineasta britànic Terence Davis retorna a la competició amb un film ambientat en la 1ª Guerra Mundial “Sunset song”, amb protagonisme de Peter Mullan i l’actriu i model Agyness Deyn, en un format de melodrama rural escocès a partir d’una novel·la de Lewis Grassic Gibbon. El director canadenc Phillippe Lesage presenta un film sobre infàncies pertorbades a partir d’un sentiment de por d’un nen de deu anys que cada cop es fa més gran a “Les démons”.

El cinema francès compta amb el tàndem format pels germans Arnaud i Jean-Marie Larrieu que presentaran “21 nuits avec Pattie”. L’argument versa sobre una parisenca que viatja al sud francès per enterrar la seva mare morta i haurà de conviure forçosament amb la dona que havia estat la seva cuidadora, la Pattie del títol, ja que el cadàver desapareix. En aquest film encapçalat per Isabelle Carré, André Dussollier o karin Viard, trobarem també la presència del català Sergi Lòpez. I la francesa Lucile Hadzihalilovic presenta “Evolution” sobre la historia d’un nen que viu amb la seva mare en una illa remota enmig d’estranys fenòmens que haurà de descobrir.

Entre altres participants destacar la presència de la pel·lícula anime “The boy and the beast” d’un especialista en la modalitat com el japonès Mamoru Hosoda, o el film del nord-americà Peter Sollet “Freeheld” inspirat en la història real d’amor de dues dones, interpretades per Julianne Moore i Ellen Page, que han de lluitar davant la justícia per fer prevaldre els seus drets. I, com de costum, el festival basc atorga el seu espai al cinema llatinoamericà seleccionant els films “El apóstata” de l’uruguaià Federico Veiroj o “Eva no duerme” de l’argentí Pablo Agüero.

Més enllà de la Secció Oficial

El festival donostiarra completa la seva oferta, més enllà de la secció oficial, amb molts altres apartats paral·lels com Zabaltegi, obert a les propostes més suggeridores i innovadores; la secció competitiva Nous Directors on hi caben primers i segons films de directors novells; l’apetitosa secció Perles on es poden gaudir d’aquells films premiats provinents dels principals festivals de cinema; Horizontes Latinos dedicat als films llatinoamericans inèdits al territori espanyol; o seccions molt especialitzades com Culinary Cinema o Savage Cinema.

En aquesta amplíssima i vasta oferta de cinema no ens podem oblidar de les dos grans retrospectives d’enguany. Una d’elles està consagrada al tàndem de cineastes nord-americans de l’època clàssica dels estudis de Hollywood Merien C. Cooper i Ernest B. Schoedsack, artífexs de l’emblemàtica “King Kong”. I l’altre oferirà un repàs al modern cinema independent japonès d’aquests darrers quinze anys amb una selecció de títols corresponents a cineastes com Sion Sono, Masahiro Kobayasi, Nobuhiro Suwa o Kiyoshi Kurosawa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada