Actua Tech vol tenir clar el model de mobilitat d’Andorra a la tardor per definir quines millores cal fer-hi

actua tech

Aquest dimarts al matí s’ha presentat en públic la nova Fundació Actua Tech, nascuda per impulsar projectes tecnològics i consolidar el país com a ‘smart country’, i que agrupa al Govern, Andorra Telecom, FEDA i la Universitat d’Andorra. Els seus impulsors han donat a conèixer els objectius i han apuntat quina és l’estratègia immediata. Els dos primers projectes que es volen desenvolupar són la creació d’una gran base de dades que agrupi tota la informació d’interès que generin les persones, empreses i institucions del Principat. L’altra és definir quin és el model de mobilitat actual del país per tal d’analitzar com es pot millorar, a través de les noves tecnologies i de les energies renovables. Els impulsors de la Fundació confien tenir clar aquest model la propera tardor per després analitzar quines millores s’hi poden implementar.

La Fundació Actua Tech ja ha començat, oficialment, a caminar. Aquest dimarts al matí s’ha presentat en públic i s’han donat a conèixer els seus objectius principals. Posada en marxa pel Govern, Andorra Telecom, FEDA i la Universitat d’Andorra, la Fundació té l’objectiu d’impulsar projectes tecnològics que puguin afavorir el país i consolidar Andorra com a ‘smart country’.

De moment, s’han triat dos projectes per començar a treballar, i tots dos estan molt lligats a la qüestió de la mobilitat. D’una banda, es vol crear una gran base de dades que agrupi totes aquelles informacions que generin des d’un ciutadà corrent fins a una empresa o una administració. L’objectiu és recollir tota la informació sobre hàbits, usos, coneixements o estat de salut de la gent del país i també dels visitants, per indexar-la en una gran plataforma conjunta.

Un cop resolta tota la qüestió legal, aquesta plataforma comuna podria servir de base de dades per tal d’elaborar aplicacions tecnològiques que permetessin millorar la vida de la població en un àmbit concret, des de la salut fins a l’educació.

De moment, però, s’ha decidit centrar-se en com millorar la mobilitat. Aquest és, de fet, el segon gran projecte en el qual vol començar a treballar Actua Tech, però per fer-ho necessita tenir creada abans aquesta gran base de dades. El director d’Andorra Telecom, Jordi Nadal, de fet, ha explicar que “és la primera pedra necessària” per poder iniciar qualsevol altre tipus de projecte.

Un primer pas que ja s’ha fet, ha explicat Nadal, ha estat unificar la informació de comerços que disposen la web visitandorra.com i l’aplicació Andorra Go! per tal que si es creen noves aplicacions no calgui tornar a demanar tota la informació als establiments.

L’objectiu, tal com ha apuntat el secretari d’Estat per a la Diversificació Econòmica, Josep Maria Missé, és, d’aquí a la tardor, “definir quin és el model de mobilitat d’Andorra”, per tal de saber quins són els hàbits de transport de la població i dels visitants, i també com afecta a aquesta mobilitat el fet que es tanqui un aparcament durant un temps per fer-hi un esdeveniment, o bé que es posin a disposició bicicletes elèctriques, per exemple.

Un cop definit això, l’objectiu és analitzar com es pot millorar aquesta mobilitat i quins projectes concrets cal potenciar per aconseguir-ho. El director de FEDA, Albert Moles, ha apuntat la necessitat de poder dimensionar les infraestructures per tal que puguin acollir el gran volum de turistes que rep el país anualment, però sense oblidar que la població resident és de 70.000 persones.

Adaptar la xarxa viària al màxim nombre de visitants possible comportaria “omplir el país de carreteres i d’aparcaments”, i això no és viable ni desitjable. L’objectiu, doncs, és aprofitar les noves tecnologies per afavorir la mobilitat dels residents i turistes, tot potenciant el transport públic i les energies alternatives.

Moles ha posat com a exemple la possibilitat de crear aplicacions que permetin saber a temps real quines opcions de transport col·lectiu podem utilitzar en cada moment. Així doncs, a banda de millorar les línies de transport ja existents s’apunta a la necessitat de potenciar i regular el ‘car sharing’ o el transport a la demanda, especialment en poblacions aïllades.

La potenciació de vehicles elèctrics –i de les infraestructures necessàries per a la seva recàrrega– són alguns altres dels aspectes que es volen analitzar per tal de millorar la mobilitat. L’objectiu final, ha explicat Moles, és revertir l’actual sensació de col·lapse que es produeix en determinades èpoques de l’any, i que els residents i els visitants pensin “què bé que se circula per Andorra”.

(Text i foto: ANA)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.