La 66 edició del Festival Internacional de Cinema de Cannes arrenca aquest dimecres 15 de maig en el Gran Teatre Lumière amb l’esperada versió de El gran Gatsby de l’australià Baz Luhrmann, responsable del musical pirotècnic Moulin Rouge. La pel•lícula inaugural és una nova adaptació del clàssic homònim de la literatura escrit pel nord-americà Francis Scott Fitzgerald l’any 1925 en què es relatava la dimensió tràgica de Jay Gatsby els feliços anys vint del passat segle a la Costa Est dels Estats Units a partir del testimoni del seu amic, Nick Carraway. El Gran Gatsby serà interpretat en aquesta ocasió per Leonardo DiCaprio, que prendrà el relleu a qui va encarnar aquest paper en la versió de Jack Clayton de l’any 1974, Robert Redford. La seva projecció serà en 3D i serà la segona vegada que el certament francès obra amb una pel·lícula amb efectes de tridimensionalitat després de l’any de la cinta d’animació digital Up (2009, Pete Docter)

 

Copiosa presència de cinema nord-americà

El festival de festivals compta a concurs amb una nòmina de directors de renom internacional com els germans Coen que presentaran un film sobre la escena musical novaiorquesa dels 60 centrat en el cantant de folk Llewyn Davis, inspirat en el músic Dave van Ronk, a Inside Llewyn Davis amb protagonisme de Oscar Isaac, Carey Mulligan o John Goodman. Un altre director nord-americà com James Gray retorna a la competició de Cannes per mostrar una pel·lícula com The immigrant que sembla prometre un nou retrat de cinema negre tortuós passat pel sedàs del vellut mentre repeteix amb l’actor Joaquin Phoenix i compta també amb l’actriu francesa Marion Cotillard. D’altra banda, el paladí del cinema independent nord-americà Jim Jarmush participa amb una estranya visita al format romàntic vampíric a Only lovers left alive a partir de la novel•la homònima de Dave Wallis, segurament per donar una rebregada al gènere amb una parella d’amants formada pels actors Tom Hiddelston i Tilda Swinton, que responen als noms d’Adam i Eva.

El desembarcament de cinema nord-americà té continuïtat amb el darrer film d’Alexander Payne, Nebraska, on s’explica la relació entre un pare alcohòlic i el seu fill durant un viatge per recollir un premi milionari en el que serà una road movie itinerant entre Montana i Nebraska amb l’al·licient d’estar rodat en blanc i negre amb protagonisme de Bruce Dern i Will Forte. Després de la seva recent estrena als nostres cinemes d’Efectos secundarios, el director Steven Soderberg completarà una copiosa presència de cinema nord-americà en la secció oficial a concurs amb el que sembla indicar que és el seu comiat cinematogràfic, Behind the Candelabra, en què recupera la figura d’un extravagant pianista dels setanta, Liberace, amb un repartiment conformat per Matt Damon, Michael Douglas o Dan Aykroyd.

 

La centralitat del cinema francès

Entre la vintena de títols que competiran per la Palma d’Or detectem el poder de convocatòria dels amfitrions gràcies a una cinematografia francesa que hi ocupa un espai central. Arnaud Desplechin participa en la secció oficial amb una adaptació d’una novel·la de George Devereux a Jimmy P. (Psychothérapie d’un indien des plaines) per explicar en anglès l’estranya amistat de dos homes que semblen absolutament antagònics en un drama psicològic on un terapeuta intenta desentrellar els somnis i els records d’un soldat indi que va participar a França durant la 2ª Guerra Mundial amb un repartiment mixt conformat per Benicio del Toro i Matheu Amalric. En el paquet del cinema francès s’hi ha apuntat el polonès erràtic Roman Polanski amb el seu film La Vénus à la fourrure ambientat en el món del teatre i centrat en les torbadores relacions d’un director i una actriu impulsiva a partir del relat previ de Leopold von Sacher-Masoch i amb un elenc encapçalat per, novament, Mathieu Amalric i l’actriu Emmanuelle Seigner.

François Ozon concursa amb Jeune&Jolie en el que serà un drama juvenil protagonitzat per una noia de 17 anys, interpretada per Marine Vatch, i que serà narrat amb la cadència del pas de les estacions i al ritme de quatre cançons. I Guillaume Canet participa amb una coproducció rodada entre França i Estats Units, Blood ties, apuntant-se al format trhiller en un enverinat entorn familiar tot comptant en l’escriptura del guió amb una contribució tan selecte com és la de James Gray – recordem que participa com a director en la mateixa competició amb The immigrant – a partir d’una novel•la de Jacques Maillot amb Marion Cotillard treballant novament en anglès i els actors Clive Owen, Billy Crudup o James Caan.

L’actriu francesa Valeria Bruni-Tedeschi s’ha tornat a posar rere les càmeres després d’Actrices per rodar la comèdia dramàtica Un château en Italie encapçalada per ella mateixa al costat de Louis Garrel per explicar una història de desmembrament d’una família burgesa i el ressorgiment d’un amor perdut al cap dels anys. La preponderància del cinema francès arriba al seu zenit amb la clausura del festival el proper 26 de maig a càrrec del francès Jérôme Salles amb un thriller policial ambientat a Sud-Àfrica durant l’apartheid rodat en anglès amb protagonisme d’actors nord-americans de primera fila com Orlando Bloom o Forest Whitaker.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada