65è Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià: potent cerimònia inaugural

La  65a edició del Festival de Sant Sebastià es va obrir divendres amb el film a concurs “Inmersión” del reputat cineasta alemany Wim Wenders, adaptació de la novel·la del periodista J. M. Ledgard.  Es tracta d’una història sobre l’amistat de dos persones, interpretades per James McAvoy i Alicia Vikander, a partir d’un encontre casual a la Normandia, i que quedaran separades per una perillosa missió d’un d’ells. Abans de la projecció d’aquest film de Wenders, en el decurs de la gala de presentació de la present edició conduïda per Leticia Dolera i Anne Igartiburu, es presentarà també el jurat de la Secció Oficial, presidit per l’actor i cineasta John Malkovich. Igualment s’atorgarà a Aki Kaurismäki el gran premi Fipresci de la crítica internacional a la millor pel·lícula de l’any per “El otro lado de la esperanza”. La darrera proposta del finès és una nova història tan entranyable com crítica sobre el tema dels refugiats a Europa, i que ja va obtenir l’Os de Plata al Millor Director al Festival de Berlin.
 
Extensa Secció Oficial
    Una vintena llarga de propostes participaran enguany a la Secció Oficial donostiarra amb un pes determinant, com acostuma a passar des de fa uns anys, del cinema espanyol. Un dels títols més esperats serà “El autor” de Manuel Martín Cuenca, adaptació de la novel·la “El móvil” de Javier Cercas, que recrea les tribulacions d’un escriptor, interpretat per Alberto Jiménez -acompanyat d’actors com María León o Antonio de la Torre-, un film que acaba de guanyar el premi Fipresci al festival de Toronto.
     Altres propostes seran “La vida y nada más” d’Antonio Méndez Esparza, resident als Estats Units, sobre les tribulacions d’un jove afroamericà. I en rang de projecció especial trobem “Morir” de Fernando Franco, amb Marian Álvarez i Andrés Gertrúdix, interpretant una parella on les mentides i la por posen a prova la seva relació. Després del gran èxit del cinema basc “Loreak” -candidata espanyola als Oscar 2015-, els seus directors, Aitor Arregui i Jon Garaño, retornen a la competició per presentar “Handia”, una història de dos germans en el segle XIX en què un d’ells, extraordinàriament alt, viatjarà per Europa a la recerca de fama i diners.
      També sobressurt una forta presència europea, amb molta cinematografia francesa, com la comèdia “C’est la vie”, la nova pel·lícula dels directors Eric Toledano i Olivier Nakache, responsables d’èxits com “Intocable” (2011) i “Samba” (2014) -que va clausurar la 62a edició del Festival basc-. O la pel·lícula “Le douleur” d’Emmanuel Finkiel que recupera la figura de l’escriptora Marguerite Duras en els anys de l’ocupació nazi quan el seu marit, Robert Antelme, membre de la resistència, és detingut i deportat per la SS. Fins i tot la cinematografia nipona es vesteix de francesa gràcies a Nobuhiro Suwa, qui presenta el seu film “Le lion est mort ce soir” sobre un veterà actor, interpretat pel rostre per antonomàsia del cinema d’autor francès Jean-Pierre Léaud.
     Entre altres candidates a la Conxa d’Or hi ha la producció greco-francesa “Love me not” d’Alexandros Avranas, sobre una parella que acull a la seva casa una refugiada com a ventre de lloguer. La cinematografia llatinoamericana, la qual gaudeix d’una secció pròpia dins del festival, “Horizontes Latinos”, ha col·locat també alguna proposta en la competició oficial com “Alanis” de la directora Anahí Berneri. Com a projecció especial cal esmentar el fastuós documental rodat en 3D “Las maravillas del mar” de Jean-Jacques Mantello i de l’oceanògraf Jean-Michel Cousteau, fill de l’il·lustre explorador del mar Jean-Jacques Cousteau. Aquest treball ha estat produït i narrat pel famós actor i polític Arnold Schwarzenegger, qui ha anunciat la seva visita a Sant Sebastià.

Refulgent secció Perles
   Aquesta secció és un dels apartats més distingits i atractius del certamen basc conformat per títols que han obtingut un gran reconeixement en festivals de primer ordre. Una secció que serà inaugurada amb un melodrama romàntic al voltant del primer amor, “Call me by your name”, en que l’italià Luca Guadagdino –director de films com “Melissa P.”(2005)- torna a rodar en anglès amb un repartiment internacional. Després de passar pel festival de Venècia arribarà la darrera pel·lícula d’Hirokazu Kore-eda en què, després del melodrama familiar “Después de la tormenta” (2016), el japonès s’endinsa en el territori del thriller amb “El tercer asesinato”, basat en la relació entre un advocat i el seu client, lladre i assassí confés.
     De Venècia prové també la guardonada “Custodia compartida” de Xavier Legrand, Lleó de Plata al Millor Director, sobre la separació d’un matrimoni i el seu fill, Julien, entregat en custòdia al pare tot i el seu caràcter violent. També de Venècia es podrà veure “La casa junto al mar” de Robert Guédiguian, envoltat d’un equip d’actors habituals com Ariane Ascaride, Jean-Pierre Darroussin, Gérard Meylan i Anaïs Demoustier, de nou rodant al seu feu, Marsella, per explicar un melodrama familiar de grup que es retroba, combinat amb el drama dels refugiats.     
    Després d’inaugurar el Festival de Cinema de Toronto podrem veure com en el film “Borg/McEnroe” de Janus Metz es recrea en imatges la rivalitat entre dues llegendes del tennis mundial entre els anys 70 i principis dels 80, Björn Borg (Sverrir Gudnason)  i John McEnroe (Shia Labeouf). També s’exhibirà l’esperada comèdia “La gran enfermedad del amor” de Michael Showalter. I provinents del Festival de Cannes destaquem la darrera iproposta de l’austríac Michael Haneke, “Happy End”, o “Sin amor” del rus Andrei Zvyagintsev, Premi del Jurat, amb un melodrama de pares separats que s’adonen que el seu fill ha desaparegut. De Cannes prové també l’obscur i atmosfèric thriller “En realidad, nunca estuvistes aquí” de Lynne Ramsay, adaptació del text homònim de Jonathan Ames, amb un extraordinari paper de Joaquin Phoenix.
 
L’empenta de la secció Zabaltegi-Tabakalera
      Aquesta secció, estrenada l’any passat, erigida també en un dels grans reclams per la seva posta decidida pel cinema d’autor i més experimental, s’obrirà amb la projecció de la controvertida i polèmica “The Square” del suec Ruben Östlund, després d’emportar-se la Palma d’Or en el passat Festival de Cannes. Provinent de Cannes, també hi participa el sudcoreà Hong Sang-Soo amb una delicada miniatura com “The Day After”. I entre el cinema espanyol cal parlar de “Muchos hijos, un mono y un castillo”, primer llargmetratge de l’actor Gustavo Salmerón.
     Figura clau del cinema d’autor francès, l’incombustible Philippe Garrel, concursarà amb “L’amant d’un jour”. També ho farà el prestigiós documentalista nord-americà Frederic Wiseman, que ara s’apropa a la tasca educativa i recreativa que desenvolupa la Biblioteca de Nova York a “Ex libris: The New York Public Library”. I trobem una peça de memòria cinèfila com “¡Lumière! comienza la aventura”, una pel·lícula narrada i dirigida per Thierry Frémaux, director del Festival de Cannes.
  
Més propostes
      Entre l’àmplia i variada oferta del festival no es poden obviar les seves cuidades retrospectives, dedicada enguany al cinema del nord-americà Joseph Losey, responsable de clàssics com “El sirviente” (1963) o “El mensajero” (1971), ambdues cintes amb guions del dramaturg britànic Harold Pinter. Nombrosos esdeveniments marcaran també el ritme del festival com la comèdia d’estafadors ambientada en el món del cinema “Operación Concha” d’Antonio Cuadri, protagonitzada per Jordi Mollà, Karra Elejalde, Unax Ugalde, Ramón Agirre, Bárbara Goenaga, Alosian Vivancos i las actrius mexicanes Mara Escalante i Bárbara Mori.
      I en un lloc privilegiat trobem la concessió dels premis Donostia, moments àlgids del festival, un dels quals serà atorgat a la veterana cineasta Agnès Varda, vídua del cineasta Jacques Démy, que acut a la capital basca acompanyada de l’extraordinari treball documental “Caras y lugares” fet a quatre mans entre la incombustible directora i l’artista visual i plàstic JR, exhibit anteriorment a Cannes. Un altre guardonat amb aquest preuat guardó serà l’argentí Ricardo Darín, de qui es podrà veure una de les seves últimes pel·lícules, la sàtira política “La cordillera” dirigida pel seu compatriota Santiago Mitre, provinent igualment del Festival de Cannes. I el tercer premi Donostia recaurà en la bella actriu italiana Monica Bellucci.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.