300 alumnes descobreixen les relacions entre les ciències i els jocs

“Hi ha moltes relacions entre les matemàtiques i els jocs, i entre elles jo parlo sobre com analitzar jocs per guanyar, perquè participar és maco però és millor guanyar, i les matemàtiques t’hi ajuden”. Així es presenta el matemàtic Eduardo Sáenz de Cabezón, que aquest dijous ha clausurat la quarta edició del Seminari CTM (científic, tecnològic i matemàtic) que ha aplegat uns 300 alumnes d’Andorra i Lleida a Sant Julià de Lòria. La jornada per als estudiants ha començat a les 10 hores amb visites guiades per potenciar la biologia i la geologia, i a la tarda s’han celebrat tallers sobre totes les branques de la ciències. Tot plegat, ha resumit el professor i coorganitzador de l’esdeveniment, Carlos Moreno, “per divulgar la ciència i fer-la més amena per als joves per afavorir-ne l’estudi”.

“Dames, escacs… i també el futbol, ja que hi va haver un grup de matemàtics d’Anglaterra que, a partir d’una teoria matemàtica que es diu ‘grafos’, van predir que la selecció espanyola guanyaria el Mundial de Sudàfrica i que analitzen el joc d’un equip de futbol i veuen quines són les estratègies més adequades per atacar els equips contraris, les cases d’apostes estan encantades”, descriu Eduardo Sáenz de Cabezón, matemàtic de la Universitat de la Rioja i membre del grup de monologuistes científics ‘Big Van, científics sobre rodes’, les diverses relacions entre les ciències i els jocs. Aquest ha estat l’objectiu, descobrir la màgia dels nombres, de la conferència que el professor Sáenz de Cabezón ha impartit davant els 300 alumnes que han participat a la quarta edició de la Jornada CTM (el seminari científic, tecnològic i matemàtic), que durant tot aquest dijous s’ha celebrat a Sant Julià.

“L’objectiu de la jornada és divulgar la ciència i fer-la més amena per als joves per afavorir l’estudi, el primer any vam començar 4 professors i avui som més de 40”, ha explicat un dels organitzadors de la jornada, Carlos Moreno, que és professor i cap del departament de Ciències del Col·legi dels Pirineus. “La idea és tocar totes les branques de la ciència: astronomia, física, matemàtiques, biologia… i la finalitat és fer la ciència més amena per als estudiants”, ha afegit.

Uns 300 alumnes d’11 centres educatius d’Andorra i de Lleida, que cursen 4rt d’ESO i 1r de Batxillerat, han participat de la jornada CTM. Al matí han visitat l’església de Santa Coloma i els han dut a fer una ruta per la parròquia “des d’un punt de vista biològic i geològic”, ha apuntat l’altre organitzador de l’esdeveniment, Florenci Pla, director del Centre d’Estudis Empresarials i Tecnològics de la Universitat d’Andorra. I a la tarda han participat en 16 tallers temàtics que tocaven “totes les branques de la ciència”.

Per a l’any vinent hi ha una proposta per desenvolupar les jornades a Lleida, però els organitzadors ja han avançat que tornaran a oferir Andorra perquè es converteixi en la seu permanent. Dependrà, com sol passar, de la voluntat que expressin els alumnes.

Text i foto: ANA

TOTES LES NOTÍCIES