Si bé la paella porta anys postulant-se com el plat espanyol més conegut d’aquesta gastronomia fora de les seves fronteres, el famós menjar valencià no es troba en el número u de la llista de plats típics preferits pels espanyols. Així ho revela l’última enquesta que ha dut a terme el comparador d’assegurances de salut Acierto.com, que situa a la truita de patates al cap de munt d’aquesta llista, amb una diferència de gairebé 20 punts percentuals.

És a dir: el 47,5% dels participants de l’estudi es va decantar per la truita de patates, mentre que el 27,8% va preferir la paella. O el que és el mateix: gairebé 2 de cada 4 espanyols trien la truita de patates com el seu menjar tradicional predilecte. El segueixen de prop el cocido madrileny (10,7%), el gaspatxo andalús (7,8%) i altres àpats com les llenties i les croquetes (6,1%).

Truita de patates: amb o sense ceba?
Arribats a aquest punt sorgeix l’etern debat: truita de patates amb ceba o sense ceba ? Segons les dades del comparador, gairebé el 60% dels participants de l’estudi va escollir aquesta opció -amb ceba-, mentre que el 20,2% es va inclinar per la segona opció. El 20% va afirmar que li agradaven totes dues, i el 0,7 que cap de les dues.

No obstant, la “fórmula” de la paella és la que més busquen els “cuinetes” espanyols a Internet. De fet, és la quarta recepta més buscada a tot el món -per darrere de la pizza, el sushi i el risotto-. Respecte a la varietat favorita dels comensals, el 60% es decanta per la recepta tradicional -amb conill, pollastre, garrofó i altres productes de la terra-, mentre que el 33% prefereix la mixta.

Espanya, país de bars i turisme gastronòmic
D’altra banda, són molts els que gaudeixen d’aquests menjars fora de casa. Tants, que els espanyols gasten uns 1.900 euros de mitjana a l’any en bars, cafeteries i restaurants. I no és d’estranyar si tenim en compte l’ampli ventall d’opcions que ofereix el país: fins a 260.000 bars (un per cada 175 persones); i que els situa al capdavant dels països amb major densitat d’establiments d’aquest tipus del món. En tot cas, els espanyols no només van al bar, sinó que el turisme gastronòmic i les opcions gourmet estan vivint el seu moment més dolç.

Tal és així, que fins al 42% dels enquestats va afirmar haver anat a un restaurant gurmet. El 17,5% va assegurar que no, però que li encantaria fer-ho. Les dades de l’estudi també llancen llum sobre l’assiduïtat amb què visiten aquests locals per “paladars sofisticats”: el 40% diu fer-ho habitualment o un cop cada tres mesos. No obstant això, no és l’únic tipus de “gastronomia” que ha crescut, ja que les comandes mitjanes en restaurants en centres comercials s’han incrementat un 4,7% aquest últim any.

A més, 3 de cada 4 turistes espanyols diuen viatjar per gaudir de la gastronomia d’altres llocs de la península; de fet aquest és un factor decisiu a l’hora de viatjar i gaudir de les diferents propostes de la destinació de vacances. Així mateix, la despesa en turisme gastronòmic s’ha disparat un 17% respecte de l’any passat. I s’estima que els turistes -nacionals i internacionals- que busquen experiències gastronòmiques es deixen més de 12.000 milions d’euros a l’any. Les comunitats autònomes més visitades amb aquesta finalitat són Andalusia, Galícia, País Basc i Astúries.

Aquest tipus d’escapades, a més, se solen planificar amb antelació. Un punt en el qual falta contractar una assegurança de cancel·lació de viatge que es faci càrrec de qualsevol imprevist que pugui produir-se. “Aquestes pòlisses solen cobrir des de l’allotjament, fins al transport, el lloguer de vehicles, les entrades a espectacles, les excursions programades i rutes, i fins a les despeses que es deriven de cancel·lar una reserva en un restaurant gurmet”, comenta Carlos Brüggemann, cofundador de Acierto.com.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada