El 17 de maig se celebra el Dia d’Internet, la temàtica aquest any gira al voltant de la societat de les dades. Amb la consolidació del Big Data en l’economia digital es plantegen nous reptes a l’hora d’arribar a un equilibri entre el tractament de les dades que generen els usuaris a internet i la seguretat d’aquesta informació.

La preocupació per facilitar la convivència entre la innovació tecnològica i el respecte a la privacitat dels usuaris aconseguir el seu punt màxim amb l’entrada en vigor el 24 de maig de 2016 la GDPR (General Data Protection Regulation). Aquesta regulació torna a estar d’actualitat perquè el seu compliment serà obligatori a partir del 25 de maig de 2018, data en què finalitza el període d’adaptació de les empreses. A partir d’aquest dia, aquelles companyies que incompleixin algun dels preceptes d’aquesta normativa poden enfrontar-se a sancions econòmiques de fins al 4% de la seva facturació, amb un màxim de 20 milions d’euros.

Per comprendre millor aquest reglament europeu, Marc Oliveras, CTO de Tiendeo.com, parla dels aspectes bàsics de la GDPR i de la seva implicació per a empreses i usuaris.

1. Què és la GDPR?
La General Data Protection Regulation és una normativa de la Unió Europea l’objectiu de la qual és garantir el dret a la privacitat de les dades personals per a tots els ciutadans europeus. Amb aquesta regulació, el Parlament Europeu busca estandarditzar tota la legislació relativa a la protecció de dades en tots els estats membres, de manera que qualsevol ciutadà tingui garantit l’accés, el control, la visualització i el dret a l’oblit de les dades que les companyies recullen en l’entorn digital i a través d’internet.

2. Què implica la GDPR per als usuaris?
En termes generals, la GDPR facilita als usuaris l’opció de consulta, revocació i esborrat de les seves dades per part de les organitzacions. Els ciutadans han d’estar informats de quines dades recullen les companyies i amb quina finalitat, per al que hauran de donar el seu consentiment explícit. A més, la GDPR també contribueix a millorar els mecanismes de seguretat per a evitar que tercers accedeixin a aquesta informació per a propòsits no consentits pels usuaris.

3. Com afecta les empreses?
La GDPR busca que les empreses incloguin en la seva cultura corporativa el respecte per la privacitat de les dades personals dels seus usuaris i clients. Aquest fet implica que totes les àrees dins de la companyia han de comptar amb membres formats al respecte. A més, amb aquesta normativa apareix una nova figura dins de les empreses: el DPO (Data Protection Officer), que ha de vetllar perquè els processos de la companyia compleixin amb els estàndards de seguretat i privacitat de les dades recopilades.

La GDPR només pot afectar en positiu a les empreses, ja que es milloraran la qualitat de les comunicacions que es realitzin amb els usuaris. Amb el consentiment explícit per part dels ciutadans, es garanteix que els productes i serveis oferts arriben a persones que estan realment interessades, de manera que augmenta la probabilitat de conversió i la fidelització dels consumidors, així com l’eliminació d’aspectes invasius per als usuaris.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada