10 anys de l’accident del túnel de les Dos Valires, un dels més colpidors de la història del país

Aquest dijous 7 de novembre es compleixen deu anys d’un dels accidents laborals que més han colpit la societat andorrana: l’esfondrament del viaducte del túnel de les Dos Valires. Cinc operaris de la construcció hi van morir i sis més van resultar ferits. A la dificultat del rescat de les víctimes es van afegir les males condicions meteorològiques.

Era un dissabte al matí quan els telèfons dels serveis d’emergència van començar a sonar. Els avisos no eren clars, però algun accident hi havia hagut a les obres del túnel de les Dos Valires, una de les obres més importants empreses mai al país. De seguida, tothom es va activar.

Mònica Casas, infermera del SUM, recorda que “la primera visió que vam tenir era molt impactant: ferralla acumulada i tot esfondrat. Evidenment sense saber quanta gent hi podria haver”. El bomber Juanjo Barrio també hi era: “Quan vam veure l’escenari vam saber que era molt greu”.

El viaducte de la sortida de la Massana del túnel, que s’estava construint, s’havia esfondrat mentre s’hi estava treballant.

La dificultat de les tasques va obligar a portar una grua de grans dimensions, que va arribar el dilluns. Mentrestant, els cossos d’emergència intentaven el rescat dels treballadors. El mal temps dificultava, a més, el salvament.

Josep Sabata, tècnic en emergències sanitàries, explica com “l’estat d’adrenalina és tant que no ets conscient de les hores”.

Després d’hores d’una feina intensa, el balanç de víctimes es va tancar amb cinc treballadors morts i sis de ferits, tots d’origen portuguès.

L’accident va deixar petjada en els professionals que hi van treballar. Barrio assegura que va ser “una actuació que em va marcar molt perquè ens va sobrepassar en tots els aspectes, quant a víctimes, escenari, personal i material”. Per a Casas, que porta 16 anys treballant, “és una de les experiències més dures”.

L’experiència viscuda ara fa deu anys va servir per preparar-se per afrontar situacions similars amb una altra visió. Sabata diu que, des de llavors, “hem millorat tots”. Una afirmació que comparteix Barrio.

Deu anys després, l’accident del túnel de les Dos Valires continua en el record com un dels més colpidors de la història del país.

El cas, aturat als tribunals
Pel que fa referència a la qüestió judicial, deu anys després, el cas de l’accident del túnel continua sense judici. De fet, està encallat al Tribunal de Corts pendent que es resolguin unes diligències pericials demanades per un dels advocats de la defensa.

Hi ha tretze persones processades, vuit de les quals de l’empresa constructora de l’estructura que es va enfonsar, RMD. La responsabilitat civil del cas està satisfeta després que els familiars de les víctimes cobressin les indemnitzacions, valorades en dos milions d’euros.

Els diners, els va avançar l’UTE, encarregada de la construcció i formada per Dragados, Dragasa i Treballs Públics Armengol, tot i entendre que no tenien responsabilitat en l’accident.

Segons les fonts consultades, el fet que s’hagin pagat les indemnitzacions podria ser una de les causes del retard en la resolució del cas.

TOTES LES NOTÍCIES