Quan falten menys de quinze dies per al Congrés de Viabilitat Hivernal, una exposició retrospectiva de màquines llevaneu del COEX anuncia l’esdeveniment i ‘dóna ambient’ perquè la població d’Andorra i els turistes hi participin. Com ha indicat el cap d’àrea del COEX, Jordi Garcia, l’exposició mostra l’evolució de les màquines des del 1957 fins a l’actualitat amb nou llevaneus instal·lades des de la frontera hispanoandorrana fins a Grau Roig.
Nou indrets del Principat acolliran en els propers dies una exposició retrospectiva de màquines llevaneu que vol servir per ‘anunciar’ i ‘donar ambient’ davant la celebració del Congrés de Viabilitat Hivernal del 4 al 7 de febrer. Aquest és l’objectiu que vol complir la mostra, segons ha indicat el cap d’àrea del COEX, Jordi Garcia, i que inclou màquines des del 1957 fins l’actualitat.
En total es podran veure nou llevaneus situades a la frontera hispanoandorrana, a la rotonda de la Margineda, una altra a la rotonda de la Comella i a la de Prada Casadet, així com a la plaça del Comú d’Andorra la Vella, a l’entrada d’illa Carlemany, a Vivand, davant la casa dels tabacs, a la plaça Coprínceps i una darrera la rotonda de Grau Roig.
‘Volem que la població d’Andorra s’assabenti que arriba el Congrés, que és un congrés molt important’, ha resumit Garcia.
Algunes particularitats que ha exposat el cap d’àrea del COEX són la presència d’una màquina davant del Comú de la capital del 1972 ‘pensada bàsicament per l’allau de Soldeu’ perquè la turbina pot engolir pedres i troncs ‘sense que es malmeti’, ha indicat. També es pot veure la que usa el COEX per obrir el Port d’Envalira, ‘una tipologia de la qual només n’hi ha tres en tota Europa’, ha manifestat el també responsable tècnic del congrés.
Pel que fa a l’organització del Congrés, Jordi Garcia ha apuntat que ‘Andorra és un petit país amb una llarga tradició en el tema de viabilitat hivernal’. ‘Som petits però en el tema de viabilitat hivernal som un referent’, ha afirmat.
Alguns temes dels quals es pot aprendre són les noves tecnologies que s’apliquen en l’àmbit de viabilitat hivernal o sistemes per eliminar el gel de les carreteres, però no tots es poden aplicar a Andorra perquè cal adaptar-los a una xarxa viària de muntanya que requereix, segons el responsable del COEX, ‘un coneixement del medi molt important per part dels conductors de llevaneus’.