Una de les principals conclusions de l’enquesta feta per Nadal Grup Julià entre els usuaris de la Línia 1 i del Bus Exprés interurbà entre Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria és que l’abonament gratuït amb viatges il·limitats per tot el territori andorrà ha fet augmentar notablement el nombre d’usuaris d’aquestes línies.
Tres quartes parts dels enquestats (75,23%) ja eren usuaris de la L1 o del Bus Exprés abans que el servei passés a ser gratuït, però una quarta part (24,77%) s’han incorporat a partir d’aquell moment. A més, un 76,56% afirmen utilitzar més l’autobús des que és gratuït, mentre que només són un 24,32% els que no han canviat els hàbits.
Aquestes dades posen en evidència que la gratuïtat del servei ha tingut un efecte molt destacable sobre els hàbits de mobilitat dels residents a Andorra, substituint l’ús del vehicle privat pel transport públic.
Bastants enquestats consideren que el fet que més gent vagi en autobús redueix els embussos de trànsit. També exposen que és positiu per al medi ambient i per a la butxaca dels passatgers. En consonància amb això, 9 de cada 10 enquestats (91,44%) fan servir l’abonament mensual amb viatges il·limitats.
La nota mitjana posada als horaris del servei és de 6,48 sobre 10 —un notable— i supera lleugerament la de l’any passat, que era de 6,38. Els comentaris negatius relacionats amb els horaris es podrien resumir en que els busos haurien de passar amb més freqüència, cada 10 o cada 15 minuts, almenys fins a les 20 h, o fins a les 24 h, encara que en aquesta franja passessin menys sovint.
També es proposa el retorn del bus nocturn, que el cap de setmana el bus passi cada 20 minuts i que comenci a circular més d’hora i que passi a l’hora que diu l’aplicació o, si més nom que s’indiqui en algun lloc (a l’app o a les marquesines de les parades) a l’hora real a la qual passarà.
Sempre segons l’empresa adjudicatària, també reben notables l’itinerari (7,10) i l’estat dels vehicles (7,36). Els autobusos, segons la majoria d’enquestats, estan nets i semblen nous. L’actitud del conductor rep un 7,08, una nota lleugerament superior a la de l’any passat (6,94). Una àmplia majoria d’enquestats utilitzen la targeta física (79,73%), el segon lloc l’ocupen els que mostren indistintament la targeta i l’aplicació (13,51%) i finalment els que fan servir sempre l’app són el 7,66%.
En conjunt, la satisfacció amb el servei ofert és molt alta. 8 de cada 10 enquestats (80,63%) es manifesta satisfet. En canvi, només hi ha un 12,16% de persones insatisfetes: pràcticament 1 de cada 10. Aquest aspecte millora sensiblement respecte de l’any passat: llavors es manifestaven satisfets el 72,53% i insatisfets el 20,72%.
Els motius de satisfacció donats són la puntualitat, l’amabilitat dels conductors, la conveniència de les parades, la netedat dels vehicles, la comoditat, que els vehicles són bons i que el viatge és gratuït. Curiosament, moltes de les causes d’insatisfacció són coincidents: els enquestats es queixen de les freqüències de pas, que es consideren insuficients, particularment en hores punta i els caps de setmana, del fet que els autobusos van plens i de que a vegades han d’esperar al següent per poder pujar.
L’enquesta de satisfacció als usuaris de les línies L1 i Bus Exprés de transport públic d’Andorra es va dur a terme entre el 7 i l’11 de novembre de 2022 mitjançant dos canals: d’una banda, un enquestador, i de l’altra, amb un codi QR imprès a l’interior dels autobusos. L’han respost un total de 369 persones.
Per a incentivar-ne la participació, Autocars Nadal sortejava un patinet elèctric entre els usuaris que responguessin l’enquesta, premi que ha recaigut en Ana Filipa López, de 30 anys. El patinet, ha afirmat, el farà servir el seu fill —que l’ha acompanyada a recollir el premi— per a anar a escola i al futbol.