
En el marc de la tercera edició de Football Innovation Forum (FIF) organitzada per World Football Summit a Istanbul, més de 200 experts, professionals, emprenedors i líders de la indústria del futbol de 31 països, així com organitzacions i empreses de la talla de LaLiga, Warner Bros, RedBull o Turkish Airlines es van reunir per a compartir els seus coneixements i experiència relacionats amb el negoci del futbol.
Durant l’esdeveniment es va aprofundir en temes com la sostenibilitat en la indústria, el potencial sense explotar dels estadis o la importància d’invertir en talent i tecnologia, reflexionant sobre les claus que definiran el futur.
Les claus del futur del futbol com a indústria:
La sostenibilitat no és només mediambiental
La sostenibilitat en el futbol és la capacitat de gestionar l’impacte mediambiental, social i econòmic d’aquest esport, buscant l’equilibri entre el desenvolupament del mateix i el benestar de les generacions presents i futures.
Serdar Yildiz, CEO d’SportsERP i ex CFO del Fenerbahçe, reflexiona sobre la importància de la sostenibilitat del negoci. “El futbol ja no és un joc, és un negoci que té la part esportiva i la part empresarial, i per a aconseguir l’equilibri entre les dues cal ser sostenible. No donem suficient importància a l’entorn del futbol, per la qual cosa hauríem d’augmentar la conscienciació sobre el costat empresarial perquè els clubs tinguin èxit.”
“La conscienciació en l’aspecte econòmic és clau per a evitar la fallida i les regulacions severes que afecten els clubs, i la sostenibilitat és una cosa que cal posar en pràctica per a ajudar els clubs a mantenir la riquesa i la senzillesa d’operacions com els contractes.”
D’altra banda, equips com el Hull City Inglés, per exemple, han implementat iniciatives de sostenibilitat com les granges solars per a posicionar-se com a “líders”. En paraules del seu vicepresident, Tan Kesler, cal “crear un sentit de comunitat amb els aficionats, que són la raó per la qual cal subsistir com a club després de temps difícils, evolucionar per a crear més recursos i contribuir en innovació per a la indústria”.
Atreure els aficionats als estadis
L’estadi és l’escenari on històricament els clubs han connectat amb els seus aficionats de forma més directa, i un termòmetre molt útil que permet als patrocinadors mesurar el potencial comercial d’un club, però l’emersió de noves plataformes digitals i tecnologies, així com les noves formes de consum, plantegen reptes que LaLiga -a Espanya- i els clubs estan treballant i buscant solucions per a tornar a fer de la visita als estadis una experiència atractiva per a l’aficionat i, per tant, per als patrocinadors i terceres empreses.
“La qualitat del producte va més enllà de l’experiència en el terreny de joc. El nostre repte és oferir a cadascun dels nostres segments de clients una experiència òptima dins l’estadi”, declara Milos Nenadovic, consultor d’infraestructures dels clubs a LaLiga. “L’esport en si no és prou: hem de donar més raons als aficionats perquè vagin a l’estadi”.
Des de LaLiga van compartir alguns exemples de noves mesures per a implementar en els estadis per a maximitzar el seu rendiment, tant en l’àmbit empresarial com d’experiència d’usuari. “Cada generació vol una experiència digital diferent”, contínua Milos. “Volem treballar amb programari de reconeixement facial per a la venda d’entrades i l’accés a l’estadi; oferir repartiment de menjar amb la finalitat d’evitar culs d’ampolla i temps d’espera. També volem utilitzar la tecnologia per a donar als nostres clients tota la informació que els ajudi a tenir la millor experiència possible”.
La importància d’invertir en talent i tecnologia per a assegurar el futur
En l’actualitat, molts clubs no estan adaptant la seva gestió a la mateixa velocitat a la qual avancen les noves tecnologies i tendències de consum, un espai on les startups poden aprofitar per a establir vincles empresarials amb clubs gràcies a l’associació amb societats de capital de risc com TwoZero Ventures.
“La tecnologia en l’esport i en els mitjans de comunicació ha fet que els dominis canviïn molt. A TwoZero aprofitem la ineficiència dels clubs de futbol. Volem ajudar a les startups i a les empreses a rendibilitzar aquesta tecnologia bastint un pont amb els clubs de futbol”, afirma Yigit Arslan, General Partner de TwoZero Ventures. “Encara queda molt per fer en ‘fan engagement’, fins i tot avui dia. Observem com es gestionen els clubs i veiem que encara queda molt per fer”.
“El meu major consell per a les startups seria que sempre participin en les inversions, i tenir una bona comprensió de com s’està invertint. Quan es tracta de continguts i mitjans de comunicació, si hi ha una ineficiència, és important abordar-la amb tecnologia. Cal comprendre molt bé l’entorn dels interessats i l’ecosistema”, conclou Arslan.
Per a conèixer més sobre la innovació en la indústria del futbol, es pot visitar el lloc web del Football Innovation Forum
Per Tecnonews