Les Festes de La Salle la Seu d’Urgell s’han tancat enguany amb la presentació del Projecte Divintech (Diversitat, Inclusió i Tecnologia). La iniciativa ha permès desenvolupar dos robots socials, batejats com a Mika i Ton, que s’utilitzen a l’aula per a ajudar els alumnes que presenten necessitats educatives especials. L’objectiu final és afavorir-ne el desenvolupament, l’assoliment dels aprenentatges i la socialització.
El projecte de robòtica social és possible gràcies a la col·laboració de l’empresa A. Miquel Linde, Peusa i l’Institut per al Desenvolupament i Promoció de l’Alt Pirineu (IDAPA). L’acció educativa s’implementa al SIEI (Suport Intensiu per a l’Educació Inclusiva) i esdevé un recurs que permet l’alumnat poder treballar les seves habilitats socials i emocions d’una manera més real. Cal recordar que, el SIEI és un suport que té adscrit joves de les etapes d’Infantil, Primària i ESO que pateixen trastorns de l’espectre autista (TEA), discapacitat intel·lectual o SAF, entre d’altres.
El projecte Divintech es va engegar gràcies a l’acord amb la Universitat La Salle Ramon Llull a Barcelona (URL) i el Campus Madrid de La Salle (UAM). El centre universitari barceloní aporta la seva extensa recerca en tecnologia i robòtica i el de Madrid incorpora l’experiència en psicopedagogia i pedagogia en TEA. Per tal d’avaluar com la interacció dels robots amb els infants i joves del SIEI propicia els aprenentatges, es farà un estudi en una tesi doctoral a càrrec de la Selene Caro, doctoranda tutoritzada per Xavier Canaleta, catedràtic de la Universitat La Salle Ramon Llull.
La recerca analitzarà com l’usuari 4, escollit com a alumne amb TEA per a dur a terme l’estudi, interacciona amb el robot i determinarà si millora el seu nivell d’atenció, de relació i d’aprenentatge. L’objectiu final de la tesi és poder traslladar el resultat de l’estudi a tots aquells centres que ho puguin aplicar al seu alumnat amb aquestes o altres dificultats.