Ressenya llibre de cinema: “La dirección de actores en cine”

Autor: Alberto Miralles. Ediciones Cátedra. Colección Signo e Imagen

Aquest volum és la reedició del manual pràctic d’actuació d’Alberto Miralles de l’any 2000 que gira al voltant del difícil treball que requereix un actor per convertir-se en un personatge i la tasca del director per ajudar a superar les pors i inseguretats que provoca aquest arriscat procés de transformació en els actors.

En el preàmbul d’aquest manual, l’autor considera que l’art de la interpretació requereix de tres qualitats bàsiques com són el geni – habilitats pròpies -, el talent – habilitats adquirides i la inspiració perquè l’actor sigui creatiu L’actuació com a art de la transformació requereix també tècniques per dominar la immersió en els personatges ja que del contrari pot dur a la implicació excessiva o a la esquizofrènia. La tècnica com a aliada per combatre també la tensió dels rodatges i les aturades sobtades i, també, per ajudar a concentrar-se.

L’actuació com a salt en el buit, ja que s’ha d’aprendre a ser un altre, ha de venir acompanyada de la màxima informació a càrrec del director ja que moltes vegades els guions són incomplerts al respecte o no compleixen aquesta funció d’aprofundiment psicològic. D’igual manera, el director ha de proporcionar sempre seguretat ja que l’actor és molt vulnerable al dependre sovint del grau de confiança que es deposita en ell.

L’autor defensa la implicació personal del director quan treballa amb artistes i professionals per anar més enllà de la simple relació laboral. Aquest punt és important ja que cada actor té també la seva personalitat psíquica. Després el director també hauria d’assumir la seva condició de negociador.

En el treball de l’actor cal deixar de banda els problemes personals o almenys, oblidar-los, per no estar distret o insuficientment preparat per abordar la transformació. En un primer capítol s’estudien així els problemes relacionats amb l’actor i les maneres de solucionar-ho com és l’assumpte econòmic o publicitari. En aquest apartat és important el tema dels assumptes personals com són les pors al desconegut, a l’homosexualitat o als paper més antipàtics. També poden sorgir problemes morals com el nu o els posicionaments polítics. A vegades, el canvi de medi del teatre al cinema comporta problemes d’afecte i d’atenció ja que en el medi teatral l’actor és un ésser privilegiat mentre que en el cinema apareix com un astre destronat.

En un segon capítol s’analitzen els entrebancs que poden portar a la no contractació d’un actor més enllà de la disponibilitat de dates o l’interès d’un guió o l’elecció d’un director que no agrada. Aquí resulta primordial el perfil del personatge – humorístic o dramàtic – o les pors a l’encasellament o el dilema que suposa el rodatge d’escenes sexuals força explícites.

Un tercer capítol afronta els problemes de selecció – per edats, per atractiu, per popularitat o per amistat – i especialment el punt cabdal de les proves o audicions amb passos previs com currículums, vídeos promocionals, àlbum de fotos, entrevistes, veu, lectura o improvisació.

En el capítol següent es detallen els inevitables passos un cop s’ha estat seleccionat i contractat com és l’estudi del guió, la memorització del paper o les lectures en el que s’anomena “treball de taula”.

Altres capítols del llibre de gran rellevància son els referents als mètodes interpretatius de cada actor, el treball en els assajos i el quadern de direcció, la construcció del personatge. En els darrers capítols es fa una mica d’història de la relació, sovint divergent, entre cinema i teatre i televisió. També s’anoten regles per la bona direcció d’actors i es responen preguntes bàsiques sobre les dificultats més habituals com dirigir nens, actors no professionals o estrelles.

En fi, una eficaç eina didàctica de cara al treball interpretatiu dels actors que ajuda, orienta i soluciona molts interrogants sorgits en l’aplicació pràctica d’aquest ofici, a càrrec de l’especialista desaparegut Alberto Miralles en la seva extensa faceta com a autor, director i actor teatral.

Per Joan Millaret Valls / ACPG

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *