Prevenir i controlar el bullying

El bullying és una cosa comú en aquesta societat, és una cosa important perquè destrueix l’autoestima, i la confiança dels nostres nens. Pot arribar a la depressió i l’ansietat. I li crearan dificultats més greus per adaptar-se a la societat, començarà a treure males notes i, com a molt, pot arribar al suïcidi.

És per això que hem d’estar atents, dedicar-nos cent per cent en aquesta tasca. Crec que estem en l’obligació de prendre mesures per generar canvi, perquè cap nen pateixi més i l’agressor canviï la seva actitud, és una cosa difícil, però no impossible, ja que vivim en una societat que cada dia és més violenta.

Tant la família com l’escola poden establir regles per evitar l’assetjament escolar. L’educació és una tasca no només difícil sinó que resulta imprescindible en els nens. Ni els pares ni les mares són experts, de manera que moltes vegades “es cometen errors” que dificulten la socialització dels seus fills. No obstant, el més important és transmetre’ls els valors, les normes i els comportaments bàsics per a poder construir una família sana.

El més preocupant, és que els nens i / o adolescents moltes vegades callen les agressions per por de represàlies i això fa més difícil que pares de família i els educadors no s’adonin del perill que estan patint els seus fills.

Hem d’estar molt atents a qualsevol canvi en la conducta dels nens, si presenten cops o blaus inexplicablement, si es resisteixen a sortir i presenten actituds sospitoses. Hem d’aprendre a escoltar el que els nens i / o adolescents ens han de dir, s’ha de permetre que exposin els seus punts de vista, sent persones neutrals, per poder trobar una solució als problemes

Per prevenir o reduir la violència al centre educatiu, no hi ha receptes màgiques. Cal crear un espai on, de forma periòdica i preventiva, s’exposin els problemes que han sorgit dins l’aula, a través de diferents formes:

Promocionar entre els joves la cultura de la no violència, eliminant conductes que fomentin la intimidació o la victimització.

Trencar la “conspiració del silenci” que es produeix entre les víctimes, els agressors i els observadors.

Fomentar una comunicació no violenta, amb la finalitat d’expressar sentiments, emocions, tensions i els conflictes que han pogut sorgir en centre educatiu. Crear un clima de confiança que afavoreixi la comunicació entre els alumnes i disminueixi l’orientació al professor.

Dividir la classe en grups, on puguem apreciar els diferents aspectes del problema amb diferents grups de raonament, amb diferents opinions d’estil o orientacions. Discussió en subgrups i integració final. La divisió del grup en subgrups permetrà  que els joves participin en la discussió i afavorirà discrepàncies, és molt important que l’alumne participi de la discussió. El fomentar la discussió amb tota la classe, el que ens permetrà conèixer el problema des de diferents punts de vista.

Hem de fer veure als joves, a través de situacions hipotètiques adaptades al seu nivell d’entesa, situacions que es puguin arribar a donar en la vida real. El treball grupal és molt important per prevenir tot tipus de conflicte a les aules. Cal que promoguis un clima adequat dins de l’aula.

És important crear una òptima comunicació, el professor ideal és el que els escolta, fa broma amb ells, es preocupa i intenta comprendre’ls. Els alumnes no volen veure el professor autoritari i rígid, sinó algú que pacta amb ells les normes, els fa partícips de tot el treball a les aules, els elogia i els ajuda.

Amb això us vull dir, que no deixeu de veure aquesta pel·lícula, el seu títol: Klass és una pel·lícula que tracten el tema de l’assetjament escolar i són ideals per reflexionar al respecte:

Klass és una reflexió sobre la gestació de la violència adolescent, una història que suposa un toc d’atenció sobre l’assajament escolar (bullying) alhora que, amb objectivitat, rastreja la crueltat en l’adolescència, els seus motius i les respostes violentes en situacions extremes. Si podeu no deixar de veure-la, i sobretot a les escoles.

TOTES LES NOTÍCIES