El proper dijous, 22 de febrer, tindrà lloc la presentació de l’obra Paraules que m’agraden de l’escriptor urgellenc Joan Aixàs. L’acte serà a les vuit del vespre a la sala de Sant Domènec. La presentació anirà a càrrec de Joan Barrera, alcalde de la Seu d’Urgell, i es comptarà amb les intervencions d’Anna Martí, Isidre Domenjó, Joan Obiols i el propi autor, amb fons musical d’Arnau Obiols.
El projecte es va començar a gestar el mes de març de 2020, ara farà gairebé quatre anys. L’obra porta com a subtítol ‘De la parla i el llenguatge de l’Alt Urgell’ i sorgeix d’una tasca ingent de recull i recerca, amb la participació de persones del territori, que s’hi han implicat a través de les xarxes socials, on el col·lectiu compta actualment amb 268 persones col·laboradores que hi han fet diverses aportacions.
L’autor, cirurgià de professió, va començar a ordenar paraules i expressions que havia anat recollint, progressivament, durant anys. La base del llibre consisteix, sobretot, en la recopilació i estudi de mots antics, dialectals, vulnerables i en risc de caure en l’oblit.
En l’obra també hi tenen cabuda paraules d’altres contrades, que poden resultar interessants per a ser analitzades i estudiades. “Paraules que m’agraden” conté també cultismes, arcaismes etimologies o llatinismes, que per la seva singularitat ajuden a mantenir l’atenció del lector. S’inclouen també recordatoris ortogràfics, gramaticals fins a registrar 4.500 paraules, totes elles registrades i definides.
El llibre, que consta de 240 pàgines, ha estat il·lustrat per Ramon Berga i compta amb el patrocini de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell, de la Diputació de Lleida, de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, de l’IDAPA i del Consell Comarcal de l’Alt Urgell.