“Parejas Lectoras”, un mètode per trencar la rutina

L’Ambaixada d’Espanya a Andorra va acollir el dijous passat una interessant proposta en format de conferència, i amb el suggerent títol de “Parejas Lectoras. Una metodologia  para romper la rutina”. La xerrada va anar a càrrec de Yolanda Gomez i Daniel Ribao Docampo. El projecte que s’ha desenvolupat durant el curs 2015-2016 a l’Escola Espanyola “Maria Moliner” d’Escaldes-Engordany, també s’havia treballat paral·lelament en d’ altres centres homònims de l’Estat Espanyol.

La presentació va anar a càrrec d’Asunción Larrosa, que va exposar els objectius del projecte sota el lema “Leer es un placer” . A continuació va donar pas als dos ponents, en primer lloc a la professora Yolanda Gomez i seguidament al també professor Daniel Ribao. Una conferència a dues veus que va permetre als assistens, la majoria pares dels alumnes del centre,  comprendre la importància d’aquesta proposta que en tant que innovadora  també aporta altres valors així com una millor convivència entre els alumnes de totes les edats, estem parlan d’estudiants de 1r. 2on. 3r. 4art. etc. Per cert, la taula de convidats també va comptar amb un alumne del Centre que ha fomat part de la “Experiència: Parejas Lectoras”. El projecte  que també s’ha publicat a la Revista Pirineus, és una realització de la pedagoga Yolanda Gomez i del mestre Daniel Ribao Docampo, i ambdós  han comptat amb el suport incondicional de l’equip de professors de Primària de l’Escola Espanyola d’Escaldes, al Principat d’Andorra.

L’estructuració d’aquesta proposta que han desenvolupat conjuntament els professors i els tutors a fi de propiciar l’interés dels alumnes per la lectura en parella, permet compatibilitzar la lectura entre alumnes més grans que donen suport als mes petits. És una metotologia que evidentment repercuteix en el rendiment escolar,  principalment en l’àrea lectora  i de l’escriptura.Per exemple per formar les parelles lectores s’ha treballat amb alumnes de 1r. a 6è curs. I s’han ajuntat els de primer amb els de quart, els de segon amb els de 6è i així successivament.

En la primera intervenció, Yolanda Gomez va apuntar entre altres coses, que aquesta proposta com la majoria d’activitats requereix una gran preparació prèvia per a obtenir els resultats positius que esperen els promotors de la iniciativa.

Tanmateix, l’experiència pedagògica requereix una exhaustiva preparació dels materials, llibres en aquest cas, que comporta un alt nivell de selecció dels elements, que en principi són les edicions de què disposen les biblioteques pròpies de cada centre educatiu.

Per altra banda, segons els ponents,  la proposta incideix positivament en la capacitat de lectura-escritura,i  la creació literària. També  millora la comprensió  lectora dels alumnes,  que alhora queden atrapats en una història i així aprenen  a desenvolupar l’entonació, el ritme,  la puntuació, la interrogació, etc. mentre comparteixen espai i temps.

A més a més, tal com va exposar el professor Daniel Ribao, llegir llibres ens fa  bé, perqué alhora significa pertanyer a una comunitat, en aquest cas, de “Parelles lectores”.

S’ha de dir que el projecte necessita  la constant intervenció del professorat que estimula la cooperació entre els estudiants,  que fins i tot accepten més fàcilment les “diferències” entre ells, convertint l’activitat en una millor convivència. 

Quant a la selecció dels textos a llegir, els ponents, que alhora són experts pedagocs, recomanen emprar llibres de la biblioteca de l’aula, preferentment il·lustrats, com també la creació d’un programa  lector distribuït al llarg del curs i en terminis relativament curts, però constants.També els experts aconsellen la mobilitat dels espais de  la lectura en parelles, que pot anar des dels passadissos de l’Escola, fins al pati. Quan fa bon temps, el programa també preveu  la sortida als parcs de l’entorn, que pot afavorir un millor estímul participatiu i evolutiu dels alumnes.

ambaixadaPer altra banda,  aquest “recurs” pot incidir en un més fàcil accés a les altres disciplines escolars i… segons els ponents,  fins i tot aquesta metodologia podria aplicar-se a altres assignatures, com per exemple les matemàtiques.

Una altra cosa que van destacar els promotors del projecte, és què,  associat a la “lectura” també s’hi poden incorporar, els refranys, els embarbussaments i altres relats de la sabiduria popular,  que capten l’interès de  l’alumne, evitant així  les mancances  d’atenció, que són  habituals en les fòrmules d’ensenyament tradicionals.

També  es va parlar sobre el mètode de mantenir “parelles lectores fixes”,  o bé alternatives, entre els alumnes dels diferents cursos. Per la qual cosa, es va deixar a criteri de cada tutor i/o professor de l’esmentada disciplina. Van afegir, que com a mínim l’experiència “Llegir en parella” requereix  una disponibilitat d’una hora setmanal, en dues fases.

Finalment, després d’un torn de preguntes, es va cloure la vetllada amb la intervenció del jove alumne que va explicar la seva propia experiència lectora en parella, per cert amb un gran domini de l’oratoria.

Per acabar, em permeto felicitar els autors del projecte i la Conselleria d’Educació de l’Ambaixada  d’Espanya a Andorra,  pel seu gran projecte que s’emmarca dins el programa d’Aula Oberta. Alhora que es genera un intercanvi enquiridor entre els professors i els pares que hi donen suport, i que van omplir de gom a gom, la sala d’actes de l’Ambaixada Espanyola al Principat d’Andorra. 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *