No tot és or a twitter

En l’actualitat, Twitter és una de les xarxes socials més populars a nivell mundial, amb 310 milions d’usuaris actius. No obstant això, segons dades de Séntisis, la tecnologia semàntica líder per a l’anàlisi de la conversa de xarxes socials especialitzada en l’idioma espanyol, l’1% del total d’usuaris registrats al portal de microblogging no és humà, sinó un bot.

“Un bot és un usuari que no pensa en el contingut que comparteix, que no genera contingut original i el comportament pot ser normal en ocasions” explica Emilio Ortiz, director de Data Science de Séntisis i PHD en Applied Machine Learning per la Universitat d’Alcalá . “No obstant això, un usuari humà pot tenir un comportament bótico en un determinat moment i no per això ser-ho. A totes les interaccions generades d’aquesta manera les anomenem conversa botica “. Pot semblar que un 1% d’usuaris és un percentatge poc significatiu, però en una xarxa social amb tants usuaris, suposa un total de 3 milions de bots, una xifra més que respectable i digna d’analitzar en detall.

La paraula bot té un context negatiu, però no té per què ser dolent. Hi bots que informen sobre el trànsit, el temps o els preus de la gasolina, i que generen una informació molt útil. A més, poden ajudar els internautes a resoldre els seus dubtes a les hores en què no hi hagi una persona darrere de l’ordinador.

Séntisis ha desenvolupat una investigació per poder filtrar la conversa Botica i analitzar-la de forma independent. Les conclusions que han tret són:

Alguns usuaris automàticament publiquen contingut de certs mitjans. Això es pot fer per posicionar les notícies a la xarxa social i que apareguin primer a la recerca dels usuaris, el que repercuteix en major trànsit al web i per tant més ingressos.

D’altres, per la seva banda, utilitzen brossa amb fins o objectius. Un cap pot ser des de fer que el seu artista favorit participi en un concurs a generar mala imatge sobre un partit polític o companyia. Aquí cal destacar que hi ha una fina línia entre bots i grups de trolls, atès que si es planifica un comportament per atacar a una entitat en un determinat moment, aquest comportament pot ser automatitzat o poden ser usuaris reals, però definitivament no és un comportament espontani.

Una altra part de la comunitat simplement s’aprofita de l’automatització per fer el contingut eficient. Hi ha plataformes que fan que el nostre comportament sigui “més bot”, que utilitzem amb molta freqüència, com les plataformes que permeten planificar tuits.
Alguns bots, per evitar ser identificats per Twitter, tenen noms i cognoms generats automàticament i descripcions estàndard que fan servir refranys. A més, se segueixen entre ells i fins i tot deixen de publicar de tant en tant i generen nous comptes.

En la seva investigació, Séntisis ha aconseguit identificar aquest tipus d’usuari creuant la semàntica amb moments temporals, és a dir, comprovant quins comptes comparteixen el mateix contingut sense aportar opinió en un moment just.

Per Tecnonews / AMIC

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *