La nit gospel d’Escaldes-Engordany, va cloure el 30 è Festival Internacional Colors de Música amb un programa de luxe que va presentar a Marlena Samlls, acompanyada de “The Hallelujah Gospel Chorale”.
Amb un aforament pròxim al 70%, el Prat del Roure va acolllir l’inici de la gira d’uns dels intèrprets més destacats del “Gullah” , ascendent del gospel i blues del Sud dels Estats Units.
L’espectacle, que portava el títol de “Marlena Happy & Bluesy” i amb l’acompanyament coral i rítmic de “The Hallelujah Gospel Chorale”, va oferir veu i ritme alhora que va seduir tothom amb un programa ric i divers que compaginava el ritme afroamericà amb certes reminiscències, també europees del cant coral i religiós.
El concert es va iniciar amb el ritme del teclat per ambientar la vetllada que va anar progressant harmoniosament amb la calidesa també humana de les seves modulades veus.
Van oferir des d’himnes espirituals negres com “When the Battle’s Over” amb text d’Isaac Watts (1674- 1748) fins a “Holy, Holy,Holy”. Tanmateix, cap a la segona part del recital, van interpretar algunes nadales com “Merry Christmas”, “Josemà”,”Jesús és nat”, “El tamborilero”, i quasi al final del concert van interpretar “Oh Happy Day”. Sempre mantenint el ritme de l’estil afroamericà que acompanyava totes les seves versions.
Marlena Smalls amb la seva coral, treballa en la salvaguarda i recuperació de la cultura Gullah (Sud de Carolina) i en aquesta línia l’any 1989 va enregistrar un CD titulat “Gullah: Songs of Hope, Faith and Freedmon” del qual també en van oferir algunes cançons. S’ha de constatar que d’aquest mateix repertori, la coral “Saas qui canta? ” el proppassat 14 de març en el concert del 21è Aniversari de la Constitució Andorrana, en va interpretar l’espiritual negre “Way Down in Egyptland”.
Tornant a la meitat del recital del Prat del Roure, els diferents vocalistes ( perquè tots tenien la veu càlida del cant espiritual negre), van intervenir alternativament actuant com a solistes sota la dirección de Malena Smalls, la qual també havia estudiat Direcció de cant coral a la seva Carolina natal, al Sud dels Estats Units.
En les diferents peces, cada un dels solites participava amb igualtat de ritme i veu en una expressió perfecta de “música total”.
Smalls ballant amb els peus descalços, va baixar al pati de butaques on fins i tot algun “fan” la va besar com a mostra d’admiració del seu art vocal i interpretatiu. Va incloure un final sortint pel centre de la sala del concert i sempre ballant al ritme de la música que ells porten a dins.
S’ha de dir que amb tan sols l’acompanyament del teclat, la bateria i la guitarra, els 7 vocalistes van omplir de ritmes l’escenari del Prat del Roure com si d’una gran orquestra es tractés, no en va la veu és el primer instrument musical que hom coneix.
Tanmateix, s’ha de dir que la formació fundada per Marlena Smalls i la seva coral, va nèixer l’any 1993 a South Carolina, i des d’aleshores plegats realitzen diverses gires que inclouen tot Europa. En l’inici d’aquesta gira han actuat al Principat d’Andorra i s’han mostrat molt satisfets de la bona acollida del públic, amb el qual han compartit molts moments de ritme positiu, ja que Escaldes també és coneguda pel seu antic Festival de Jazz. Disciplina que Marlena Small també ha interpretat en diferents escenaris d’arreu.
Una vetllada completa de cant, ball rítmic i una excel·lent interpretació que va tenir el color de la cultura “Gullah” i la seva música precursora del gospel, el blues i el jazz; que va ratificar l’espiritualitat de les veus negres d’arrels ancestrals. I alhora va cloure amb èxit, el 30è Festival Colors de Música d’Escaldes-Engordany.