El director de Bombers reclama efectius per poder assumir més competències en transport sanitari


Aquest divendres s’ha celebrat la festivitat de Sant Joan de Déu, patró del Cos de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvaments, amb una missa a l’església de Santa Coloma i una trobada a la caserna de Bombers, en la qual el cap de Govern, Toni Martí, el ministre de Justícia i Interior, Xavier Espot, i el director del cos, Joan Carles Recasens, han dirigit unes paraules als assistents referides principalment a la reestructuració del transport sanitari avançada pel ministre portaveu, Jordi Cinca, d’una banda, i a la futura llei de Bombers, en la qual s’està treballant des del 2004 i que s’ha reprès fa cinc mesos, de l’altra. Recasens ha explicat que la seva proposta és recuperar els serveis de transport sanitari primaris (els que no requereixin vehicles medicalitzats i el desplaçament de metges), per a la qual cosa necessitarien augmentar el nombre d’ambulàncies i de recursos humans, cosa que ajudaria no només al transport sanitari sinó a la resta de feines i a reduir les hores extra de l’equip, perquè, segons el director, els bombers estan ‘mancats des de fa temps de personal’.

El ministre Espot ha assegurat que en un màxim d’un mes s’haurà pres una decisió sobre aquest tema, però que, pel que fa a la nova llei de Bombers, la qual té com a punt més discutit la retribució de les especialitats dels bombers, s’haurà d’esperar perquè ‘hi ha una sobrecàrrega al Consell General i concretament a la comissió d’Interior amb totes les lleis de la justícia, les quals tenen prioritat absoluta’.

Segons Espot, els treballs per definir la reestructuració del transport sanitari, així com els càlculs del cost i de la qualitat del servei, ‘ja estan molt avançats’ però s’ha de ‘definir quin rol jugaran cadascun dels agents implicats: la Creu Roja, les empreses privades, el SAAS i el mateix cos de Bombers’. La voluntat del Govern és que hi hagi una participació més significativa dels Bombers en la realització dels serveis de transport sanitari i així ho han fet saber al seu director, Joan Carles Recasens.

Tot i que el transport sanitari medicalitzat i el transport programat continuaran sent competència del SAAS i de la Creu Roja, els Bombers recuperaran serveis primaris que no requereixin metge. Per fer això, el seu director, Joan Carles Recasens, creu que es necessitarien més recursos humans i materials, és a dir, una o dues ambulàncies (per garantir el servei) i cinc bombers més. Aquests nous bombers no només farien feines de transport mèdic, sinó que ajudarien a cobrir la ‘manca de personal’, la qual Recasens lamenta: ‘reduiríem molt les hores extra i posaríem una mica d’ordre’, ha afegit.

El titular d’Interior ha assegurat que coneixen la necessitat de més mitjans i que, un cop es decideixi la participació del cos, s’haurà de fer una inversió. Espot s’ha compromès a prendre una decisió en el termini màxim d’un mes, tot recordant que ‘s’ha fet un esforç gran per cobrir les cinc vacants per jubilació -dos a través d’un concurs intern i tres que ara són objecte d’un concurs extern-‘ i que ‘s’haurà d’acabar de determinar si aquestes cinc places són suficients o si caldrà algun mitjà suplementari’.

 Nova llei de Bombers

Pel que fa a la llei de Bombers, Recasens ha recordat que es treballa ‘des del 2004’ i que cap dels quatre equips directius des de llavors ‘no ha aconseguit passar-la’ i en el seu discurs ha afegit que ‘és necessària i s’ha d’aprovar d’una vegada per totes’. Tot i això, Espot, ha reconegut que ‘difícilment serà en aquest període de sessions quan s’aprovi’, tenint en compte ‘no només l’estat d’avançament de la llei sinó també la sobrecàrrega que hi ha al Consell General i concretament a la comissió d’Interior, amb totes les lleis de la Justícia que tenen una prioritat absoluta’.

Segons Recasens, les converses per treballar en la llei s’han reprès des de fa ‘cinc o sis mesos’ i ‘amb dues reunions més amb Funció Pública estaria enllestida’. Espot ha explicat que la meitat del text està tancat, però que ‘la resta encara és objecte de discussió i concretament aquells articles que poden suscitar més debat -allò que té a veure amb les qüestions econòmiques: la graella salarial i el reconeixement de les especialitats-‘. Pel que fa al segon punt, el ministre ha reconegut que estan d’acord en el fet que les especialitats s’han de reconèixer i retribuir però que el problema està en ‘la remuneració concreta que atorguem a les persones que formen part d’una especialitat’.

Actualment només es remuneren les especialitats de rescat de muntanya, immersió i rescat caní. En total hi ha ‘unes 28 o 29’ especialitats, ha recordat Recasens, i ‘s’han de pagar igualment, perquè totes tenen la seva importància dins del cos’. Espot ha reconegut que és una necessitat i que tenen ‘l’esperança que s’aprovarà pel Govern i s’entrarà a tràmit parlamentari abans que acabi la legislatura’. El ministre ha recordat, a més, que a banda del cos d’educació aquest és l’únic cos especial que encara no disposa d’una legislació especial’ i que és necessària ‘no només a efectes de reconeixement de drets i garanties, sinó també per contemplar totes aquelles obligacions que són molt pròpies del Cos de Bombers i per reforçar el rol de la direcció i del Ministeri’.

 Diada

A banda dels temes tractats, la Diada dels Bombers ha servit per homenatjar Ramón Ribera -un bomber acabat de jubilar- per la seva trajectòria. Abans de celebrar l’aperitiu i l’escudella tradicionals, el cap de Govern, Antoni Martí, els ha recordat que, ‘com tots els treballadors públics, representeu al Principat d’Andorra, l’Estat andorrà sou tots vosaltres’, i els ha felicitat per la seva bona feina.

(Foto: S.F.G.)

TOTES LES NOTÍCIES