Llum verd al Reglament regulador del Servei d’Atenció i Mediació prop de l’Administració de Justícia

espotEl Govern ha aprovat, a proposta del ministre de Justícia i Interior, Xavier Espot, el Reglament regulador del Servei d’Atenció i Mediació prop de l’Administració de Justícia. L’articulat d’aquest reglament determina la creació d’aquest Servei, de caràcter públic i gratuït de l’Administració general, adscrit conjuntament als ministeris encarregats de la Justícia i dels Serveis socials. La finalitat és la d’atendre al ciutadà, especialment les víctimes de delictes i contravencions penals, així com proporcionar una orientació jurídica i social i a continuar amb la Mediació Familiar.

El decret també estableix l’estructura organitzativa i funcional d’aquest Servei d’Atenció i Mediació prop de l’Administracio de Justícia, integrant en l’equip del Servei professionals dels àmbits jurídic, social i psicològic, amb unes funcions estretament vinculades amb el seu àmbit de coneixements.

El Servei de Mediació Familiar fou aprovat pel Govern l’abril del 1994, impulsat Departament de Benestar i el Servei de Social del Govern. D’ençà la seva creació, aquest Servei ha resultat de gran ajuda per moltes persones que s’han trobat en situacions de trencament de la unitat familiar, afavorint una transició menys traumàtica vers la nova situació personal i familiar, amb el benefici que això comporta en els menors que han hagut d’afrontar aquell trencament. La col·laboració entre aquest servei amb l’Administració de Justícia ha propiciat uns excel·lents i positius resultats, afavorint l’oportunitat d’ampliar a altres àmbits i situacions actuacions similars.

Al mateix temps, i d’ençà l’any 2001, el Ministeri de Salut, Benestar Social i Família està duent a terme actuacions relacionades amb la violència de gènere, que amb el temps ha superat la vessant assistencial puntual, encaminant els nivells d’intervenció cap a la protocol·lització de les actuacions amb una perspectiva interdisciplinària jurídica, psicològica i social.  

Aquestes intervencions sectorials resulten, però, insuficients per donar resposta a altres situacions que afecten directament la ciutadania, més concretament, l’exercici i defensa dels seus drets i, amb major incidència, quan la persona ha estat víctima d’una infracció penal.  AI mateix temps, les actuacions dels poders públics en aquest àmbit és una reclamació cada cop més reiterada i exigida en el marc de les obligacions adquirides arran de la subscripció de diferents instruments internacionals, on es projecta la protecció dels drets de la víctima com una línea d’actuació principal i amb entitat pròpia.

Així, diferents Convenis del Consell d’Europa ratificats per Andorra i integrats actualment en el nostre ordenament jurídic (com el Conveni del Consell d’Europa sobre la lluita contra el tràfic d’éssers humans, sobre la protecció dels infants contra l’explotació i l’abús sexual, o sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica) contenen disposicions orientades en aquest sentit. Concretament, es tracta de la creació d’estructures pluridisciplinars destinades a donar el suport necessari a les víctimes i parents propers, així com l’adopció de les mesures que siguin necessàries per tal que les víctimes rebin una informació adequada i en el moment oportú sobre els serveis de suport i les mesures legals disponibles, incloent serveis específics com l’assessoria jurídica.

Foto: SFG

TOTES LES NOTÍCIES