Fa dies que ha arribat als cinemes ‘Limónov’, de Kirill Serébrennikov després de competir al Festival de Canes per quarta vegada després de ‘Leto’ (2018), ‘La febre de Petrov’ (2021) i ‘La mujer de Tchaikovski’ (2022). Aquesta coproducció hispanofrancesaitaliana és una adaptació cinematogràfica de la novel·la biogràfica d’Emmanuel Carrère, amb guió del mateix cineasta, Ben Hopkins i Pawel Pawlikovski – director de ‘Cold War’ (2018)-, sobre l’agitada i controvertida vida del poeta rus Eduard Savenko, més conegut com a Eduard Limónov. Una figura polifacètica que el cineasta Serébrennikov intenta copsar sense massa encert en totes les múltiples facetes del personatge al llarg dels anys.
Figura controvertida, entre la dissidència i l’oficialitat russa, que volia ser poeta a la seva ciutat natal, a Ucraïna, mentre treballava a les mines fins a escriure diversos llibres mentre recorria el món vivint en diferents llocs com Moscou, París o Nova York, ciutat on va exercir diferents oficis, com a majordom, i on va viure al carrer com un sense sostre. Més enllà de la seva faceta d’escriptor, Limónov (Ben Whishaw) va esdevenir una figura política contradictòria, amb viratges ideològics diversos, des de ser revolucionari a Rússia als anys noranta, fet que li va comportar empresonament i deportació a la Sibèria, a acabar els seus dies lluitant amb els nacionalistes russos a la regió ucraïnesa del Donbàs abans de la invasió russa.
Més que una balada, com el seu títol original apunta, la pel·lícula és una mirada calidoscòpica i desordenada a Limónov en forma d’altisonant fanfàrria amb l’esforçat actor Ben Whishaw – ‘El perfume: Historia de un asesino’ (2006, Tom Tykwer) – sobrepassat pel personatge. Tot i això, té seqüències espectaculars com un pla-seqüència que retrata tota la dècada dels vuitanta amb Limónov saltant entre diversos escenaris que representen conflictes i personatges d’una dècada que acabaria amb la caiguda del Mur de Berlín que va precedir la desfeta del règim soviètic de l’URSS i l’inici de la perestroika amb Gorbatxov. Amb una forta i improductiva petjada estètica, el cineasta rus insisteix i incideix molt en la relació amorosa i sexual tant convulsa com apassionada de Limónov amb Elena (Viktoria Miroshnichenko). Completen el repartiment, actors de diferents nacionalitats com la francesa Sandrine Bonnaire o el barceloní Victor Solé.