
La ministra de Cultura, Joventut i Esports, Mònica Bonell, juntament amb l’editor de Trotalibros, Jan Arimany, i la cap de la Biblioteca Nacional, Júlia Fernández, han presentat aquest dimarts a la tarda el nou número de la revista Ex-libris Casa Bauró que publica anualment la Biblioteca. Durant la presentació, Bonell ha destacat que “aquesta revista és un reflex del dinamisme editorial del país. Les institucions públiques hem de jugar-hi el nostre paper: de suport, d’acompanyament i també de difusió i de divulgació”.
Enguany la publicació arriba al número 26 i centra alguns dels seus articles en el 40è aniversari de la Societat Andorrana de Ciències (SAC), a través dels ulls de la seva presidenta Àngels Mach, la qual relata com van ser els inicis de la SAC i la seva evolució, i compta amb les il·lustracions de Cecilia Santañes.
La revista també té un article de l’editor Oliver Vergés, que convida el lector a passejar per la Fira del Llibre del Pirineu. Seguidament, Rebeca Garcia Palomeque, documentalista i membre del Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya relata quin és el rol d’un documentalista d’empresa, i quins són els reptes als quals s’enfronta.
Al número d’enguany també s’hi pot trobar un article sobre les vivències de la maternitat de les dones protagonistes del llibre de Teresa Colom, La senyora Keaton i altres bèsties, de la mà de Míriam Almarcha; així com un altre sobre la història del naixement i evolució de la revista Ex-libris, de la mà de la seva creadora, Pilar Burgués. Finalment, l’historiador i tècnic de l’Arxiu Nacional, Pau Chica, apropa als lectors, a través d’un article, la relació que va tenir Andorra amb la Societat de Nacions.
Per una altra banda, la bibliografia d’enguany recopila 557 referències de publicacions editades a Andorra i a l’estranger (sempre en relació amb Andorra), inclosos els articles, buidats i publicacions periòdiques que s’han editat l’any 2022.
El primer número de la revista va veure la llum l’any 1998, incloent-hi la bibliografia anual de l’any anterior. Va ser a partir del segon número que la revista va incloure també articles sobre el fons bibliogràfic de la biblioteca així com de la cultura i la història andorrana. A partir del 2018 s’inclouen també articles de caràcter professional i sobre la cultura pirinenca. Els articles estan relacionats amb diferents elements o personalitats de la cultura andorrana i també sobre parts remarcables del fons de la biblioteca o de la gestió bibliotecària. Es presenten agrupats en sis seccions: el soler, la sala de més amunt, el rebost, les golfes, els hostes i la biblioteca. La revista número 26, així com tots els números anteriors, es pot consultar i descarregar a https://www.cultura.ad/revista-ex-libris-casa-bauro.