“La Divina Comèdia” de Dante interpretada per Salvador Dalí al Centre d’Art d’Escaldes-Engordany

La proposta estiuenca del Centre d’Art d’Escaldes-Engordany representa una nova exposició de l’art, en majúscules al país, ja que uneix dos grans genis com són Dante i Dalí. I és a través dels dibuixos de Salvador Dalí que podem recuperar la memòria d’un dels poetes més importants de la transició del pensament medieval cap al renaixement, l’autor de la Divina Comèdia, Dante Alighieri (1265 – 1321).  

Dante,  a cavall del segle XIII i XIV,  també va escriure diversos tractats en llatí sobre litertura, filosofía i inclús sobre política, apart d’altres textos en llengua romanç, però el seu llibre més important va ser la “Divina Comèdia”, que es considera una obra mestra de la literatura italiana i universal.

La seva estructura està formada per tres parts o càntiques: l’Infern (34 cants),  i el Purgatori  i el Paradís,  que estan formats per 33 cants cada part.  Cada cant està composat per estrofes de tres versos hendecasíl·labs (o terza rima), que segons els experts, aquests “tercets” sel’s va inventar el propi poeta.

Al llarg del temps aquesta monumental obra literària, que implica part de simbologies i mites a la recerca de la creença religiosa, ha captat l’atenció de diferents il·lustradors de totes les èpoques que han reinterpretat aquella antiga obra que no es podia anomenar tragèdia, perquè té un final feliç.

Des del punt de vista de la Cosmogènia son destacables les il·lustracions realitzades al segle XIX per Mary Axworthy Orr, sota el títol de “Dante and Early Astronomers”. La il·lustradora, entre altres temes, va realitzar interessants estudis sobre el disc solar.

Més tard, la també il·lustradora irlandesa Phoebe Anna Traquair ( 1852- 1936 ) d’Edimburg, va realitzar 21 il·lustracions de la “Divina Comèdia”, (segurament ja es coneixien amb Salvador Dalí). Però ella la va il·lustrar amb elements astronòmics, mentre que Dalí fa la seva interpretació emprant els elements humans.

Vol dir que mentre els autors anteriors per interpretar la Divina Comèdia invoquen llocs físics de l’Infern, el Purgatori  i el Paradís, Dalí es centra en elements humans i mítics en un clar procès d’introspecció de l’individu per a enfrontar-se a sí mateix.

L’origen del gran projecte d’il·lustració de la Divina Comèdia, realitzat per Salvador Dalí, va ser un encàrrec del Govern d’Itàlia per a commemorar el 7è Centenari del naixement del poeta Dante Alighieri. Sembla però que finalment el seu treball no va ser acceptat, i el pintor va continuar pel seu compte les il·lustracions,  que ara podem contemplar al CAEE.

dali

La imaginació de Salvador Dali no té límits, i el pintor afronta amb seguretat el repte de produir una ingent quantitat d’il·lustracions que segueixen pas a pas el desenvolupament de l’obra poètica escrita per Dante al segle XIV.

Així que l’exposició del Centre d’Art d’Escaldes-Engordany,  ens apropa un conjunt de 100 xilografies realitzades per Salvador Dalí  i editades l’any 1960,  per Joseph Foret  (en paper pur chiffon Rives), on podem comprovar que l’autor manté sempre el seu propi  llenguatge amb un gran domini tècnic, però sempre vinculat al surrealisme.

Les obres exposades estan datades entre el 1959 i el 1963. En la primera part, les il·lustracions ja fan una clara referència de la presència de Dante, acompanyat del també  poeta Virgili (70 aC – 19 aC), que serà el seu guia  en el llarg trajecte literari per l’Infern, el Purgatori i el Paradís.

L’espai del CAEE està dividit agrupant les xilografies en les tres parts de la temática: L’Infern,  on destaquen des de “Caront i el pas d’Aqueron,”, fins a “Els iracunts”, “Les furies”, “L’anticipació del baix infern”, “El Minotaure”, “Els bosc dels suïcides”, “La Cascada de Flegeton”, “Els usurers”, “Els seductors”, “Els aduladors”, etc.

 “Mahoma”, “Bertran de Born”  i “la Mossegada de Gianni Schicchi” tanquen l’apartat de l’Infern dalinià. Per cert l’escriptor florentí Giovachino Forzano (1884 – 1970) es va basar en aquest espisodi de l’infern de la Divina Comèdia per a fer el text del llibreto de la òpera “Gianni Schicchi” composta per Giacomo Puccini (1858 – 1924), que es va estrenar l’any 1918 al “Metropolitan Opera House” de Nova York.

Tornant a l’exposició del CAEE, a la segona part dedicada al “Purgatori”, hi trobem les il·lustracions de “L’angel nauta”,”La potència de l’ànima”, “Els negligents” “El retret de Virgili”, “L’àngel de la misericordia”, “Els angels guardians de la Vall dels Prínceps” , etc, fins arribar a “Dante  purificat”, que és precisament la imatge més representativa i que el Comú d’Escaldes ha seleccionat pel catàleg de mà, de la mostra ara referenciada.

Ja cap al final del “Purgatori” descobrim la il·lustració que representa la “Trobada de Dante i Beatriu”, on el color vermell vesteix la dama, i  el recorregut pictòric del Purgatori s’acaba amb “Les últimes paraules de Virgili” i  “L’edat d’or”. En la tercera part “El Paradís”, Dalí ens acompanya amb “L’Arcàngel Gabriel”,  “L’oració de Sant Benet”, en contrast amb “L’ exultant bellesa de Beatriu” i “Sant Pere i Dant”. “L’apoteosi de Maria” i “El jardí de Crist”, etc.

Per acabar,  voldria afegir que en la primera part,  “l’Infern”  hem pogut descobrir que Salvador Dalí també s’inspirava  en algunes il·lustracions  antigues , com per exemple al seu “Llucifer” hi trobem reminiscències d’un mosaic que representa el Judici final i que es troba al Museu del Baptisteri de Sant Joan a Florència,  en el qual havia estat batejat el propi Dante l’any 1265 . L’autor del mosaic en qüestió seria Coppo di Marcovaldo (1225 – 1276), un destacat artista florentí que va deixar un important llegat d’iconografia religiosa.                     

Finalment,  s’ha de constatar que el CAEE proposa una sèrie d’activitats paral·leles com les visites nocturnes, previstes per al dijous dia 16 de juliol, el dijous 20 d’Agost i el dijous 3 de setembre amb reserva prèvia.

A més a més d’una xerrada  prevista per al dijous 17 de Setembre (20.30) amb el títol de “De l’Infern al Paradís rera les passes de Dante” a càrrec de Carles Sànchez, llicenciat en teoria de la Literatura comparada.

A part d’una proposta lúdica titulada “Jocs surrealistes” prevista per al pròper dijous dia 22 de juliol 2015 (20.30). Places limitades.

Els dissabtes d’Art també tindran el seu taller per descobrir Dalí, el dissabte dia 19 de setembre de les 10.30 a les 12.30. Amb reserva prèvia.

L’Exposició “Dalí : La Divina Comèdia” que es va obrir al públic l’11 de juny, es podrá visitar fins el dia 27 de Setembre 2015 al Centre d’Art d’Escaldes Engordany a la Via Carlemany núm. 30 del Principat d’Andorra, T.802 255

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *