Els fills connectats

“Està sempre connectat al WhatsApp o Facebook”, “no aixeca els ulls del mòbil”, són frases comunes entre els pares que creuen que els seus fills fan servir massa les noves tecnologies. En l’actualitat, els pares es troben en tessitures que ningú els ha ajudat a gestionar. Hi ha noves situacions i reptes amb els fills davant els quals es necessiten altres maneres. Pel Dia del Pare, Energy Sistem recopila les dades que defineixen la vida digital dels adolescents i les qualitats necessàries per educar els nadius digitals.

Un recent estudi de l’Institut Nacional d’Estadística, basat en una enquesta realitzada a 24.000 llars, exposa que el 94% dels adolescents de 15 anys disposa de telèfon mòbil, mentre que, en aquest mateix grup d’edat, els que tenen accés a internet són un 99,2%.

De fet, els adolescents espanyols ja prefereixen consumir Youtube abans de veure la televisió: El 72% dels joves reconeix veure diàriament més Youtube enfront del 20% que es decanta per la televisió tradicional. Tan sols el 7% dels enquestats tria com a primera opció la televisió de pagament (Smart TV), segons una anàlisi del web de tendències Cultture.

“Tant el salt generacional entre pares i fills com el canvi de dispositius des dels quals es gaudeix de l’oci ha causat que tant nens com joves siguin orfes digitals. No tenen una figura que els expliqui quins són els riscos de navegar per internet o com detectar amenaces cap a la seva privacitat”, assenyala Noemi Climent, responsable de Comunicació en Energy Sistem.

Segons l’estudi Seguretat infantil i costums dels menors a Internet, el 54% dels menors no ha rebut cap formació sobre les normes bàsiques de seguretat. A més, l’informe assenyala que el 86% dels menors usuaris accedeix a la Xarxa des d’ordinadors que no compten amb cap sistema de filtrat de continguts i que entre el 28% i el 38% dels menors, accedeix a continguts insegurs o nocius (destacar que el percentatge augmenta amb l’edat).

Davant d’aquesta situació, Climent comenta: “Tot i que a molts pares els preocupa veure que els seus fills passen massa temps davant de pantalles, el desenvolupament de les noves tecnologies ha fet que les clàssiques activitats (lectura, esport, pintura…) siguin molt més intuïtives i creatives, el que obre un món de possibilitats d’aprenentatge. Una bona manera de que facin un ús efectiu d’Internet i aprofitin aquest potencial és proporcionant-los ajuda activa: a més dels coneixements necessaris per a conscienciar-los sobre les conseqüències de l’ús inadequat de la tecnologia, acompanyar-los per assegurar les bones pràctiques”.

Una solució afegida és la de crear diferents usuaris i concedir-los diferents permisos, una funció disponible en terminals amb la versió d’Android 6.0 Marshmallow. Per a això cal entrar al menú de ‘Paràmetres’ i accedir a ‘Usuaris’. Un cop dins, podem afegir tants usuaris com a persones vagin a accedir al terminal i marcar-los com perfils restringits.

També és possible restringir compres in-apps en dispositius Android. Des de l’usuari patern, si s’accedeix a la pròpia aplicació de Google Play, és possible configurar un filtre de contingut amb el qual es poden limitar les aplicacions segons els nivells de maduresa. Només cal triar l’opció adequada per als fills i crear un nou PIN per al contingut.

“Cal acceptar que l’oci tecnològic és part de l’oci i aprenentatge dels menors. Els pares han d’ensenyar als més petits com aprofitar les noves tecnologies i decidir en quines situacions i horaris han de fer ús dels diferents dispositius”, conclou Climent.

TOTES LES NOTÍCIES