Els cònsols no descarten anar cap a una agència tributària única sense passar per l’ORCAND

Els comuns han completat la primera fase per poder implementar el procés executiu dels deutes que ha consistit en la unificació de procediments i la modificació perquè tots tinguessin la mateixa ordinació tributària amb l’objectiu de poder complir amb la Llei de bases de l’ordenament tributari. El darrer pas és signar un protocol amb els bancs per poder fer l’execució dels deutes via bancària i un cop completat aquest procediment ara caldrà que les corporacions decideixin si han d’anar cap a l’ORCAND (una agència tributària comunal) o bé cap a una agència tributària única. De fet, els cònsols avaluaran quina és la millor opció tenint en compte, també, que al llarg d’aquest any s’hauria de consensuar un projecte de llei per posar les bases per a aquesta agència tributària. Aquest ha estat un dels punts abordats en la reunió de cònsols, en què també s’ha posat en relleu que les corporacions rebran un 30% menys de dossiers per a l’execució forçosa d’actes administratius, tal com els ha anunciat el Consell Superior de la Justícia. Una altra qüestió és el concurs per a la concessió de la recollida selectiva mancomunada entre els set comuns, que suposarà “un estalvi important de diners” tal com han comentat els portaveus de la reunió d’aquest dimarts, els cònsols majors de la Massana i Andorra la Vella, David Baró i Conxita Marsol, a més “d’una millora del servei”.

El pas cap a una agència tributària única es podria fer sense haver de passar per una agència tributària comunal. I és que els cònsols volen avaluar si el següent pas que han de fer a partir d’ara, quan ja s’ha completat una primera fase per als procediments executius dels deutes, és crear l’ORCAND (l’agència tributària comunal) o si directament es fa el traspàs a l’agència tributària única.

Els comuns han treballat en els darrers mesos en la unificació dels processos, en la seva modificació i en l’homogeneïtzació de les ordinacions tributàries amb la voluntat que els protocols que tots facin servir siguin els mateixos i, d’aquesta manera, “complir amb la Llei de bases de l’ordenament tributari”, tal com han insistit els dos cònsols majors que han exercit de portaveus de la reunió d’aquest dimarts, els de la Massana i Andorra la Vella, David Baró i Conxita Marsol. Així, s’ha completat una primera fase que ha de permetre a les corporacions comunals dur a terme el procés d’execució administrativa i, de fet, aquest dimarts mateix s’ha validat el protocol que s’haurà de seguir amb els bancs per fer embargaments via bancària.

D’aquesta manera, i qüestionats pels mitjans de comunicació sobre la possibilitat que es deixi de banda la creació de l’ORCAND, Baró ha remarcat que la feina que han fet “l’havien de fer igualment” perquè totes les corporacions es trobin “al mateix nivell” quant als protocols a seguir i, per tant, serà igualment útil tant si s’opta per un ens comunal com si es va cap a una agència única.

Els dos cònsols han recordat que al llarg d’aquest any s’hauria de treballar en un projecte de llei per assentar les bases per a una agencia tributària única i que en aquesta feina cal el consens de les corporacions comunals. Ara, per tant, volen saber quins són els costos o altres qüestions relacionades amb l’ens tributari per prendre una decisió.

Un 30% menys de dossiers
D’altra banda, en la reunió de cònsols també s’ha tractat el volum de dossiers que les corporacions comunals rebran per a l’execució forçosa d’actes administratius i sembla que no seran tants com es preveia inicialment, ja que des del Consell Superior de la Justícia se’ls ha comunicat que serà un 30% inferior als 30.000 o 40.000 que s’havien anunciat. D’aquesta manera, Marsol ha remarcat que els comuns no rebran aquells que “estiguin a punt de prescriure” i, d’aquesta manera, des de la Batllia es continuarà executant els que estiguin més a prop de la prescripció. La cònsol major d’Andorra la Vella ha remarcat que així es deslliurarà “de feina la Batllia i, a més, es dóna més competències i responsabilitats” a les administracions que en qüestió de setmanes ja podrien començar a dur a terme els procediments executius i a través del protocol amb els bancs embargar béns al comptes dels deutors. Quan aquesta execució requereixi l’embargament de béns immobles llavors serà necessària l’actuació del saig, que també començarà a operar en breu.

Recollida mancomunada
De manera paral·lela els comuns continuen treballant per decidir l’empresa que durà a terme la recollida selectiva dels set comuns. Es tracta, tal com han remarcat Marsol i Baró d’un concurs molt important pel cost que suposa però que alhora servirà per “estalviar costos” i “millorar el servei”. Ara es durà a terme l’informe per a l’adjudicació definitiva i cada comú haurà de formalitzar el contracte amb l’empresa, que tindrà una durada de quatre anys i que servirà per a la recollida de paper, vidre i brossa urbana, excepte a Andorra la Vella i Sant Julià de Lòria, on aquesta darrera no serà recollida per aquesta empresa.

En la reunió d’aquest dimarts també s’han tancat els comptes del 2015 de la reunió de cònsols, que han tingut un superàvit de més de 20.000 euros i els del Carnet Jove, que també han tancat en positiu amb 1.000 euros.

També hi ha assistit el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, que ha exposat als comuns les conclusions sobre el pla estratègic de comerç. Ara, cada corporació rebrà una documentació amb els punts forts i febles de cada parròquia que hauran d’analitzar, per la qual cosa han posat en relleu que és difícil fer una valoració “global” ja que cada parròquia tindrà les seves necessitats.

Text i foto: ANA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *