El Raonador del Ciutadà, Marc Vila, ha comparegut aquesta tarda davant la Comissió Legislativa de Justícia, Interior i Afers Institucionals del Consell General per a fer la presentació de l’informe corresponent a l’any 2021, on es constata que l’habitatge, continua sent el principal motiu de consulta de les persones que s’adrecen a la institució.
Vila, ha destacat que gairebé un de cada tres expedients del 2021 està vinculat a la problemàtica de l’habitatge, el que consolida la institució com un referent per a la ciutadania a l’hora de defensar els seus drets en aquesta matèria. En aquest sentit, l’enquesta sobre l’habitatge impulsat el 2020 es manté per a donar dades de les casuístiques més habituals en aquesta matèria.
Així doncs, la major part d’expedients que tracten qüestions de l’habitatge els presenten dones de 33 a 55 anys, amb persones al càrrec, que viuen en immobles de més de trenta anys, ubicats a les parròquies centrals i que tenen rendes que oscil·len entre els 600 i els 800 euros, el que en la majoria de casos suposa una despesa equivalent al 40% del ingressos de les persones afectades.
D’altra banda, la Institució del Raonador del Ciutadà ha impulsat durant l’any 2021 una enquesta de satisfacció entre les persones que arriben a la institució amb voluntat de copsar les mancances del servei i millorar l’atenció.
Tot i que, en general la valoració pel que fa a rapidesa, amabilitat i eficàcia és molt alta, s’ha detectat que encara cal fer més accions de difusió per a donar a conèixer a la ciutadania els serveis del raonador, i sobretot en quins casos pot o no pot actuar.
La presentació ha comptat també amb el detall del trasllat a la Casa Bauró per a donar resposta als problemes d’accessibilitat a les persones amb mobilitat reduïda que generava la ubicació anterior.