El ple de la Seu consensua demanar millores a les connexions de bus amb Barcelona, Lleida i Girona

El ple de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell ha acordat per unanimitat una moció per demanar a la companyia ALSA millores en el servei d’autobús de línia que connecta la ciutat amb Barcelona i Lleida. El text, presentat pel grup de Compromís, ha tirat endavant amb les transaccions aportades per l’equip de govern (PDeCAT), que hi ha afegit aspectes com ara les gestions fetes pel consistori des que es va tenir coneixement de les queixes i la resposta que ja ha donat en alguns casos la concessionària, com també la petició d’alguns estudiants perquè també s’analitzi com es pot millorar la connexió amb Girona.

Concretament, l’alcalde de la Seu, Albert Batalla, va confirmar que el 26 de febrer passat es va presentar una queixa a l’Ajuntament per les molèsties sofertes per passatgers que volen agafar el bus directe des de Barcelona i que, com que estava ple, havien d’optar per la línia que passa per Ponts, que fa més parades i triga més. La petició es va traslladar els dies següents a ALSA i a la Generalitat, i el consistori va rebre resposta el 2 de març. En el text, la companyia reconeixia que, els divendres, el bus de les 3 de la tarda en algunes ocasions quedava ple i la gent havia de pujar per Ponts. Per això, des del passat dia 3 s’han compromès a posar un segon autocar directe des de l’Estació del Nord per si és necessari.

La moció també formalitza la petició que no es distingeixi entre els passatgers amb bitllet senzill o amb abonament a l’hora de tenir preferència per entrar, i que s’entri segons l’ordre d’arribada. Sobre aquesta qüestió, Batalla ha apuntat que l’agilitat, les connexions i el preu d’aquestes línies poden millorar encara quan es consolidi el projecte T-Mobilitat, que pretén que “sigui més assequible viatjar amb transport públic a tot el país i tramitar-ho des del telèfon mòbil”.

Els busos d’Andorra, competència de l’Estat

Per contra, pel que fa a la petició que els busos amb destí o sortida a Andorra facin parada també a la Seu, l’alcalde urgellenc va recordar que en aquesta qüestió la Generalitat no hi té competències i que, en tot cas, a qui s’hauria de reclamar és al Govern espanyol, ja que, pel fet que aquests vehicles creuen la frontera, “és una concessió internacional i un acord entre Estats”.

Finalment, Batalla va aprofitar per recordar que la reforma de l’estació d’autobusos de la Seu ja està encarrilada, atès que forma part d’un pla de millores de la Generalitat per a una vintena d’estacions del país; i que ALSA els ha ha informat que, gràcies a la implantació de la T-10-120, l’augment d’usuaris de la línia Barcelona-la Seu ha estat d’un 31%, tot passant de 17.000 a 23.000 viatgers.

Des d’ERC es van mostrar d’acord amb el nou redactat. La portaveu republicana en aquesta moció, Berta Vidal, va valorar el fet que “es doni respostes a les queixes” i espera que es faci amb totes les peticions dels usuaris. Viaplana hi ha afegit que implantar la T-Mobilitat seria una bona manera d'”arrodonir” les millores proposades.

Per la CUP, Pau Lozano va valorar la moció com a “correcta”. Tot i això, Lozano va subratllar que per a la seva formació “l’opció ideal seria nacionalitzar el servei”. En aquest sentit, el portaveu cupaire considera que “si no s’arregla la situació permanentment, caldria estar alerta per quan s’acabi la concessió”.

Des de Compromís, Òscar Ordeig va agrair el fet que s’hagi consensuat la proposta i va exposar que “la millora de la mobilitat és imprescindible per a la competitivitat, sobretot al Pirineu” i que “per això també cal la millora integral de l’estació d’autobusos”, sobre la qual va destacar que ja s’ha fet algunes passes per aconseguir-ho. El primer grup de l’oposició va recordar novament que “els divendres, dissabtes i dilluns hi ha problemes de capacitat i de prioritat”, per la qual cosa espera que es consolidi l’opció d’un bus extra i es busquin mesures compatibles amb la concessió actual.

Ordeig va resumir la situació dient que “hi ha un problema de freqüències, preu i destinacions” i va reivindicar novament que els busos provinents o amb destí a Andorra també parin a la Seu, ja que seria la manera més pràctica de millorar aquesta interconnexió amb d’altres ciutats. Finalment, també va plantejar que s’estudiï la possibilitat que el Consell Comarcal faci un acord amb els taxistes que van a Lleida i Barcelona i per establir, quan sigui necessari, un nou servei de transport a la demanda que abasti més enllà de l’Alt Urgell o de comarques veïnes.

TOTES LES NOTÍCIES