Del poeta Apollinaire a Pablo Picasso i ”Les pageses d’Andorra”

El proppassat dia 11 de juliol, l’església romànica de Santa Coloma va acollir la presentació del llibre editat pel ministeri de Cultura amb el títol de “Picasso: De Pageses d’Andorra a Demoiselles d’Avignon, un viatge romànic” escrit per la historiadora de l’Art  i pintora Concepció Boncompte  i Coll.

L’esmentada presentació va comptar amb la ministra de Cultura, Joventut i Esports, Olga Gelabert, aixi com la cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol  i la directora de Cultura del Govern, Montserrat  Planelles, entre altres convidats del departament de Patrimoni Cultural d’Andorra . Alhora hi van participar els diferents experts  que han treballat en aquest  llibre,  de més de 230 pàgines.

El monografic ha estat dirigit i coordinat per la  Concepció  Boncompte en tant que autora de la tesi, centrada en la influència de l’art romànic  en l’obra de Picasso i específicament en  “Les pageses d’Andorra”. Tal com va apuntar al seu dia l’artista Sergi Mas i Balaguer, les cares de les “Pageses d’Andorra” tenen l’estil  romànic i eràtic de les dones de les contrades pirenenques, talment com la fisonomia de la mateixa Verge de Meritxell, que al seu dia, l’escultor gravador i pintor,  ja havia  reproduït  per motius abastament coneguts.

Per altra banda, a la presentació del  documentat llibre,   hi van assistir alguns  dels participants a l’obra: en primer lloc  l’autora Conxita Boncomte, les historiadores  Mercè  Vidal i Rosa Alcoy (Catedràtica d’Historia de l’Art),  així com la conservadora i restauradora  del “ Metropolitan Museum of Art”  de Nova York, Sra. Rachel Mustalish. També la traductora Rosaura Bartumeu,  l’historiador Carles Gascon i  l’antropòloga de la UB, Josefina Roma.

En una altra línea, recuperant el tema  de la bona relació de Guillaume  Apollinaire amb Pablo Picasso, s’ha da de constatar que en els “ideogrames” el poeta feia servir la tipografia  per a dibuixar objectes amb el mateix  text, i això era un clar exponent de la seva vocació per aproximar-se  als artistes.  Va ser en aquesta etapa  que  Picasso va conèixer  a  Georges Braque (1882 – 1963) a través de Guillaume Apollinaire . Tanmateix,  és en  aquesta época  que la historiadora de l’Art i pintora Assumpció  Bascompte  fa  la  seva recerca,  que coincideix  en l’any 1906 que Picasso dibuixa les “Pageses d’Andorra”, d’inspiració romànica segons l’autora de la tesi.

I és precisament  l’etapa prèvia a la primera gran obra “cubista” de  Picasso: “ Les Demoiselles d’Avignon”( 1907).El moviment “cubista”  s’anirà desenvolupan  fins al 1914.  D’aquí  podem deduir  la importància  d’aquest documentat estudi  que ens situa  a l’entorn dels orígens de  “Les pageses d’Andorra”, l’original del qual es conserva al Metropolitan de Nova York  i que ens  condueixen fins… “Les demoiselles d’Avignon” considerada  l’obra més representativa.

pageses andorraPer altra banda, coneixent  alguns dels museus dedicats a Picasso com és el cas d’Antibes, ubicat al Castell Grimaldi, a més a més del de  Vallauris (ambdós a França), em permeto  discrepar  què  “Les pageses andorranes” podien ser “contrabandistes”. La meva impressió  personal és que eren “trementinaires” ja que aquelles  dones (que quasi sempre anaven de dues en dues),  feien l’itinerari pels camins que conflueixen  a Gósol  i arribaven  fins a la Casa Areny Plandolit  d’Ordino, una teoria que suggereixo als estudiosos hi dediquin una certa atenció,  en contes de pensar en el contraband de tabac.

Finalment, aprofito per deixar constància  de  la bona amistat  entre el poeta Apollinaire  i Pablo Picasso, perquè  el Mausoleo al Cementiri “Père  Lachaise” de París  on també hi reposen gran nombre d’intel·lectuals de totes les disciplines artítiques que inclouen Chopin, va ser dissenyat per  Pablo Picasso  i finançat  juntament amb l’aportació  de Georges Braque. Un monolit  dedicat al poeta  Guillaume Apollinaire  que va morir l’any 1918 amb tan sols 38 anys.  El cementiri més gran de París(Père-Lachaise)  porta el nom del confessor del rei Lluís XIV que va ser copríncep d’Andorra des de l’any 1643 fins al 1715.

Per acabar, em permeto dues  recomanacions, adquiriu el llibre  “Picasso. De les Pageses d’Andorra a les Demoiselles d’Avignon” i alhora aprofiteu  per visitar  l’exposició del Centre d’Art d’Escaldes-Engordany (CAEE) on podreu admirar gravats i litografes així comalgunes ceràmiques del gran artista que dominava totes les tècniques de les Belles Arts. Un doble reconeixement a l’Art artístic  i literari que ens  aporta  aquest estiu el Principat d’Andorra.   

Amb el títol de “Picasso: Seducció i lluita” la mostra del CAEE es podrá visitar fins el dia 24 de setembre 2016. Per la meva  part espero  anar-hi pròximament i aleshores poder fer-vos-en  cinc cèntims.  Bones vacances 2016!

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *