Debat a Andorra sobre les noves estratègies per al Turisme de Muntanya 2.0

S’acaba de celebrar el 7è. Congrés, sota la denominació de “Turisme de Muntanya 2.0”, un congrés que va aplegar més de 300 participants procedents de diversos països, la majoria especialistes i representants dels departaments oficials de turisme, membres de l’Organització Mundial del Turisme ( O.M.T.), entitat coordinadora conjuntament amb Govern d’Andorra.

La temàtica principal girava a l’entorn de les “Noves estratègies d’èxit” per al desenvolupament del sector turístic de Neu i de Muntanya, àmbit que evidentment també ha estat afectat per la crisi generalitzada. D’aquí la necessitat d’utilitzar i fer una bona gestió mitjançant les noves eines que ofereixen les T.I.C. (Tecnologies de la Informació i la Comunicació.

Un entorn on les xarxes socials tenen molt a veure, tal com van anar explicant els diferents ponents al llarg d’aquestes dues intenses jornades de treball, on hi havia representants de països tant diferenciats com Sudàfrica i Islàndia. Amb una diversitat cultural i lingüística que permetia avaluar la influència d’aquests nous mitjans arreu.

Laurent Vanat, consultor de Suiza va presentar un acurat estudi sobre el turisme de muntanya, on vas destacar els Alps, seguit de la destinació d’Amèrica del Nord. També va ratificar que França, Àustria i els Estats Units, són al capdavant dels països amb més remuntadors mecànics, amb més de 50 milions de jornades d’esquí.

I va concloure que a Andorra, Àustria i Suiza la clientela internacional, representa entre el 95 % i el 50% dels dies d’esquí. La qual cosa no succeeix en altres destinacions on el major nombre d’esquiadors, prové del mercat interior, com per exemple França.

En la jornada 2.0 es va deixar molt clara la importància de saber controlar la gestió de les xarxes socials. Les TIC i especialment en el cas de les estacions d’esquí, no són pas les eines que per si soles milloraran el mercat, però sí que hi poden tenir una incidència positiva o negativa depenent de la bona gestió d’aquest recursos.

Abans, el boca-orella es feia de viva veu i ara es transmet de forma immediata a quantitats ingents de clients de diversos països. Si un client no està satisfet de l’atenció rebuda en un viatge o estatge de vacances, el primer que farà es posar-ho a la xarxa, i si l’empresa no gestiona adequadament aquest espai, pot trobar-se amb la pèrdua de molts clients tant dels habituals com dels possibles futurs.

Però si l’empresa turística sap gestionar bé la seva presència a la xarxa, pot fins i tot excusar-se, en el cas de que hi hagi hagut alguna deficiència en el servei.

Això li permet sempre tenir una imatge de serietat i guanyar-se la confiança del client amb la conseqüent “fidelització” . Ja que un client satisfet es converteix en un excel·lent promotor que indirectament està recomanant la nostra destinació turística en general, i el nostre hotel en concret.

L’empresa “Mininube” de Madrid, va parlar de les fases del viatge de neu i de muntanya, la inspiració, la planificació, la comparació amb d’altres destinacions, la reserva, el viatge i la socialització de l’experiència (avui en dia a les xarxes socials).

Giuseppe Virgilio president de Telespazio SPA de Roma, una entitat considerada líder mundial de la comunicació per satèl·lit, va exposar les possibilitats de l’aprofitament de la seva tecnologia a favor del desenvolupament dels territoris perifèrics de la muntanya.

A la segona jornada és van donar a conèixer els mercats emergents com Àsia, Àfrica i l’Europa de l’Est. El secretari d’Estat i Turisme del govern de Sèrbia (Belgrad), va presentar les seves iniciatives per a desenvolupar el turisme de muntanya i els obstacles que van haver de superar. Va explicar l’exemple de “Stara Planina “ (Sèrvia).

Entre altres interessants aportacions, s’ha de destacar la intervenció del J. M. Silva, director gerent de “France Montagnes” que va explicar el desenvolupament del portal de les muntanyes franceses, entre altres estratègies han fet un vídeo promocional musicat als peus de la Torre Eiffel a París. Ha comptat amb la participació de gran nombre de monitors de les pistes d’esquí i d’altres centres de turisme de muntanya de tot França, generant una implicació de país, on es dona molta importància al turisme interior.

Per altra banda, Olof Yrr Atladottir directora de l’Oficina Nacional de Turisme d’Islàndia a Reykiavik, va parlar de la seva campanya “Inspiring Iceland” com a mètode d’utilització de la tecnología multimèdia per a restablir la”confiança” en uns moments de davallada del sector turístic arreu.

Mentre Alan Mason, responsable de desenvolupament econòmic del Canadà, va parlar del bon posicionament d’una estació d’esquí d’èxit, malgrat la competència.

Entre altres coses va parlar de la necessitat d’assolir una “diferenciació” convincent per a oferir als clients noves sensacions. No hi ha dubte que el client 2.0 exigeix gaudir de noves experiències en el seus viatges, sobretot en vacances.

“Internet al servei de la marca Andorra”, va ser la ponència presentada pel director d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, mentre que les Estacions Xineses van explicar que obren tot l’any, i el vicepresident de Mountain China Resorts, Patrick Cao Yue, va exposar l’exemple de “Sun Mountain Yabuti” i “Adventure Mountain Changchum”.

Finalment, In Jun Park director procedent de la República de Corea, va parlar de la perspectiva del mercat d’esquí coreà, després d’haver obtingut l’organització dels Jocs Olímpics d’Hivern del 2018. Per altra banda, el director executiu de la O.M.T., Frédérich Pierret va parlar de les possibilitats que ofereixen les aplicacions dels smartphones que permeten al turista un constant contacte amb les destinacions del seu viatge, tant abans d’emprende’l com ja en el lloc de la destinació escollida. També va dir que aquests són serveis complementaris i que la promoció turística segueix requerint dels mitjans habituals com les campanyes turístiques i la diversificació de la promoció a través dels mitjans de comunicació, tant a l’interior com al exterior.

David Baró, cònsol Major de la Massana, entitat organitzadora, va dir entre altres coses, que al Principat d’Andorra, ja es treballa en aquesta línia de les TIC i de fet en el cas concret d’aquest 7è Congrés ja se’n va fer una difusió en paral·lel a les xarxes socials, amb 800 twits, més d’un miler d’apunts i més de 3.000 d’opinions. Aquesta immediatesa en la difusió era impensable abans de la implantació de les T.I.C.

Després d’un intens debat de conclusions, les autoritats encapçalades pel Ministre de Turisme, Francesc Camp, i el director de Turisme, Sergi Nadal, van cloure les jornades amb una nova convocatòria per al 8è Congrés Mundial de Turisme de Neu i de Muntanya, que acollirà Andorra la Vella, l’any 2014.

També es va apuntar la possibilitat d’organitzar una trobada intermèdia en el temps i al exterior del país, però amb el nom d’Andorra per encapçalar la proposta amb la captació de nous participants per a les properes edicions.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *