Creativitat, innovació i noves tecnologies, les claus del turisme de neu i muntanya

Oferir experiències i materialitzar-les en la destinació són la clau del present del turisme de neu i de muntanya. Aquest és el tema que es debat durant l’11 i 12 d’abril al Centre de Congressos d’Andorra la Vella, en el 7è Congrés Mundial de Turisme de Neu i de Muntanya, organitzat conjuntament pels set comuns, el Govern d’Andorra i l’OMT. Internet és una poderosa eina per promocionar els destins de neu i muntanya i la seva integració a les xarxes socials contribueix a la seva promoció.

“Benvinguts al 7è Congrés de Turisme de Neu i de Muntanya”. Aquest tuit l’ha penjat el cònsol major de la Massana uns segons abans de l’acte inaugural. I és que el tema del fòrum és justament Turisme de Muntanya 2.0: noves estratègies d’èxit. “Estem a l’inici d’una gran aventura tecnològica que les destinacions de muntanya hem de saber aprofitar”, ha assegurat Baró. El cap de Govern, Antoni Martí, ha remarcat la importància d’organitzar un congrés centrat en aquesta temàtica i ha afirmat que “estem treballant en un pla d’estratègies online i comptem amb la col·laboració de les diferents institucions”.

El turisme s’ha convertit en un dels principals motors econòmics i, en països com la Xina i la República de Corea, ha repercutit positivament en el seu PIB. Taleb Rifai, secretari general de l’OMT, ha presentat unes xifres que confirmen que, tot i la crisi, el turisme mundial va en augment. “El turisme és un fenomen global tot i els nombrosos desafiaments de caràcter polític, econòmic i social. El turisme va tenir un creixement a Europa del 6%. Amb 980 milions de viatgers que van creuar alguna frontera internacional en només un any, estem convençuts que aquest any superarem la xifra historia de mil milions de turistes”.

Per a Rifai, el turisme proporcionarà d’aquí a 20 anys 1 de cada 12 llocs de trebll al món. “Això representarà uns 600 milions de nous llocs de treball des d’ara i fins el 2030, marcant una oportunitat laboral per als joves. A més, internet s’ha convertit en un element que canvia les regles del joc, ja que permet crear continguts indeterminats, comprar bitllets d’avió, entrades per a museus i compartir les experiències del viatge amb els amics. Els consumidors estan canviant el món i és necessari diversificar l’oferta i crear marques fortes en un mercat difícil”, ha afegit.

En aquest sentit, Peter Keller, professor i membre del comitè científic del congrés, defineix el nou perfil d’usuari com a prosumidor. “El consumidor ara crea continguts i ha canviat la forma de viatjar. És la nova versió del boca a boca. Internet és una màquina infinita de fotocopiar. Un oceà d’informació i per a les destinacions es difícil cridar l’atenció dels clients. Però la comunicació multimèdia fa somiar el visitant”.Durant la sessió, també ha intervingut el consultor suïs, Lauren Vanat, que ha presentat el seu últim informe sobre el turisme de neu i muntanya, en el qual ha reflectit la tendència emergent de països amb menys tradició d’esquí, com són la Xina i la República de Corea. S’han estabilitzat els resorts dels Estats Units i Canadà, mentre que a Europa estan obligats a reinventar-se per paralitzar el descens acusat. Per a Vanat, les estacions d’esquí i muntanya han d’oferir un producte atractiu els 365 dies de l’any i aprofitar l’eina de promoció que ofereix internet. No obstant, per al consultor, encara primen els desplaçaments locals en l’àmbit de l’esquí. “La imatge que projecten les estacions d’esquí encara és conservadora, ja que difícilment els esquiadors realitzen molts quilòmetres per gaudir d’aquest esport. Internet és un vector competencial i es reforça la comunicació i els serveis online. Però d’altra banda, també es pot crear una competència directa a la xarxa”, ha comentat.

Per a destinacions emergents com Corea, el fàcil accés als continguts i convertir el resort en un destí il•lusionant, han permès reactivar el motor de l’esquí i de les activitats de muntanya, per mantenir un producte atractiu els 365 dies de l’any. Per a Oh Dong-ho, vicealcalde d’Afers Administratius de l’Ulsan Metropolitan City (República de Corea), la clau està en “disposar d’una xarxa d’informació potent, ja que 4 de 10 coreans utilitzen Smartphone. Ha canviat la nostra vida quotidiana de comunicació i de veure el món. La promoció de la destinació a les xarxes socials i a Internet ha permès popularitzar el destí i a considerar-lo desitjable per a molts turistes”.

Una de les conferències que ha atret força l’atenció és la de Pedro Jareño, director de comercial de Minube, una jove web social de viatgers. Jareño ha exposat les parts del cicle del viatge, que comença molt abans de la reserva. Per això considera tant important la primera fase, la d’inspiració. Jareño recomana a les destinacions que “potenciin el coneixement de la seva destinació, mostrant fotos i vídeos dels racons més bonics, buscant la diferenciació i, sobretot, utiltizant l’enginy i la imaginació perquè hem de vendre experiències”.

El 7è Congrés Mundial sobre Turisme de Neu i de Muntanya reuneix més de 400 experts mundials vinguts des de més de 20 països per analitzar dom les destinacions de neu i de muntanya ja apliquen la tecnologia 2.0 i per adquirir les claus futures de gestió i promoció d’aquestes destinacions. Demà es debatran altres temes com la diversificació de l’oferta, la recreació del somni turístic, la política de marca i l’ampliació del mercat mundial, però tot sota la perspectiva de les noves tecnologies 2.0.

Text: Congrés Mundial de Turisme de Neu i de Muntanya

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *