Bellesa: L’últim en cosmètica anti-edat

Amb el temps, la pell es transforma i el cutis ja no reacciona igual de bé davant la vida diària: els trets es relaxen, es defensa malament davant agressions externes com el sol o l’afaitat en el cas dels homes, el to no és uniforme, apareixen taques i arriben les arrugues. És el procés d’envelliment cutani.

Com combatre’l més eficaçment és el repte de la cosmètica i per això presenta contínuament noves i més enginyoses fórmules.

Glicanos, bio-saba molecular, proteasoma, medicina regenerativa, gingebre blau, galanga … són paraules que apareixeran durant aquest i els propers anys associats a les noves fórmules de cosmètica anti-edat. Però, què són exactament i per a què serveixen?

Si vols saber-ho, t’expliquem què hi ha de nou per tractar i prevenir l’envelliment cutani.

El rostre reflecteix com cap altra zona del cos el pas dels anys i la fatiga, així com l’alegria i les ganes de viure, arrugues a part. En els últims anys la cosmètica s’ha revolucionat i, a més d’oferir els seus beneficis als homes, ha passat del col·lagen i el retinol als glicanos i el gingebre blau, en un camí ple d’antioxidants, alfahidroxiácidos, cèl·lules mare i altres descobriments que pretenen una mateixa finalitat: eliminar els trets cutanis de l’envelliment.

Un cap que cada vegada comença a tractar a més primerenca edat. I és que a partir dels 40 anys es comencen a mostrar els primers signes evidents de l’edat. En l’home solen ser bàsicament tres i localitzar-se en el contorn dels ulls: parpelles caigudes, bosses i petites arrugues, les conegudes potes de gall. Encara que a aquesta edat també comença a veure un procés que va començar anys abans: la pèrdua de fermesa en el contorn de l’oval facial. La relaxació de la pell del rostre i el coll produeix un efecte de “caiguda” i flacciditat que acaba traduint-se en arrugues marcades en el contorn de la boca i el front, i apareix la papada, que pot arribar a ser doble. Però d’ells no parlarem avui (ho sento nois, prometo post!)

En el cas de la dona, també la zona del contorn dels ulls és la més fràgil, però a més el contorn de la boca sol mostrar petites arrugues, i també la part baixa del rostre i el coll es despenja. En les dones, a més, la menopausa té clars efectes negatius sobre l’elasticitat de la pell, i es calcula que durant els cinc primers anys la pell pot arribar a perdre el 30% de substància.

No obstant això, el procés d’envelliment cutani comença molt abans, en l’adolescència. Entre els 15 i els 25 anys es gesten les primeres arrugues d’expressió degudes als moviments facials, que començaran a manifestar-se entre els 25 i els 30 anys i seran visibles sobre els 35. Són arrugues que donen caràcter a la cara però que també marquen l’inici d’una xarxa de petites arrugues al seu voltant, al principi paral·leles i, després, transversals que es fusionen i s’enfonsen.

L’ideal és no esperar a veure les arrugues per tractar la pell, sinó començar a tractar molt abans. La qual cosa no vol dir que una adolescent s’hagi d’aplicar una crema anti-arrugues. Neteja, hidratació i nutrició són fonamentals a totes les edats, però a partir dels 40 són necessaris, a més, productes anti-envelliment que actuïn contra els efectes dels radicals lliures causants del deteriorament cel•lular. A totes les edats és imprescindible la protecció solar, i més en una pell madura ja que aquesta sol ser fina, seca, prima i propensa a presentar alteracions pigmentàries.

La vellesa és també un gran mercat: el 2025 el 40% de la població espanyola tindrà més de 60 anys. El 2050, a tot el planeta, seran 2.000.000.000

Però què fan exactament les cremes antiarrugues i com ho fan? Són certes les seves promeses? Poden fer desaparèixer les potes de gall? Els experts afirmen que tot depèn de l’estat en què es trobi la pell, ja que els miracles cosmètics no existeixen. Però sí que fan alguna cosa, ningú compra dues vegades un producte si no observa efectes satisfactoris. Els cosmètics s’utilitzen diverses tècniques per intentar reduir l’aspecte de les arrugues i altres signes de l’edat, que permeten classificar-los en diferents tipus segons la seva forma d’actuar. Encara que la majoria combina diverses d’aquestes accions, pel que són capaços de tibar i omplir les arrugues, exercint fins i tot una il•lusió òptica que literalment esborra les arruguetes.

 

Com un bisturí

La cosmètica instrumental intenta imitar les tècniques quirúrgiques. I és que, davant l’ascens imparable de la cirurgia, les cremes necessiten ser realment efectives per seguir venent. Així, els cosmètics asseguren resultats gairebé quirúrgics sense haver de passar pel quiròfan, fins i tot amb dissenys semblants a bisturís. Però el reclam no és només l’envàs, sinó fer a casa el que el dermatòleg o el cirurgià fan al quiròfan. La cosmètica instrumental presenta cremes d’efecte Botox, rellenadores de col•lagen, dermoabrasió i lífting que imiten els tractaments dermatològics.

Efecte botox. Algunes cremes produeixen sobre la pell una relaxació que elimina les contraccions superficials que formen la arrugues d’expressió, a imitació de l’efecte que la toxina botulínica (el botox) produeix sobre el múscul immobilitzant per evitar les contractures que formen aquestes arrugues. Per a això utilitza actius com el boswelox, el botulift o el GABA (àcid gamma-aminobutíric), segregat pel cervell i que té un efecte relaxant i calmant sobre els músculs. En cap cas els cosmètics actuen sobre el múscul, ja que no penetren més enllà de l’epidermis, sinó que actuen exclusivament relaxant les cèl·lules cutànies

Efecte farcit. Per evitar que l’arruga es vegi, aquestes creman creen un efecte de farciment en la pell similar a les infiltracions quirúrgiques de silicona o les d’àcid hialurònic. Esferes d’origen vegetal, esferes de col·lagen, àcid hialurònic, micro-esferes de silicona … Els actius són diversos, però el fi és el mateix: omplir el solc de l’arruga per donar uniformitat a la pell. Alguns, a llarg termini, estimulen la regeneració cel•lular per crear col·lagen i que sigui la pròpia pell qui ompli.

Efecte lífting. Són cremes amb actius tensors que estiren la pell i, per tant, difuminen les arrugues. Inspirades en els lífting quirúrgics, contenen actius que tonifiquen i estimulen l’activitat cel·lular, de manera que en estar més irrigada per la circulació sanguínia i tonificada, la seva aparença és de major finor. Alguns contenen actius que s’estructuren sobre la pell com una malla que la tensa. Habitualment, aquest tipus de cosmètics conté també difusors òptics (veure més endavant) per dissimular les arrugues de seguida.

Dermoabrasió. La microdermoabrasió és un tractament dermatològic pel qual s’eliminen capes de pell superficials, el que fa aparèixer la pell nova i, per tant, més llisa i lluminosa. És el que fan aquests cosmètics: exfoliar (peeling) per a allisar i eliminar les arrugues superficials. Pot ser de forma mecànica mitjançant partícules que arrosseguen les cèl·lules de la superfície cutània, habitualment micro-cristalls d’òxid d’alumini, o química amb substàncies abrasives com els àcids, habitualment AHA o alfahidroxiácidos. Molts d’aquests kits de microdermoabrasió combinen ambdós sistemes exfoliants juntament amb algun aparell mecànic per aplicar el cosmètic.

 

Encara hi ha més

Però també hi ha altres formes de tractar els signes d’envelliment

Antioxidants. La majoria de les fórmules anti-edat (per no dir totes) són riques en antioxidants, actius que actuen contra els radicals lliures causants de l’envelliment. Entre els més coneguts es troben les vitamines A, E i C, però també minerals i oligoelements com el seleni, el coure o el manganès i altres més exòtics procedents de plantes o aconseguits en laboratori. La raó d’incloure antioxidants és simple: ens rovellem i això ens envelleix. Comencem pel principi: el sol, l’edat, la contaminació i altres agents fan aparèixer en l’organisme els anomenats radicals lliures, fragments moleculars amb un o més electrons desaparellats i que, per aconseguir parella, ataquen les cèl•lules i roben electrons a altres molècules que, al seu torn, quedaran soles i buscaran un nou electró, causant una reacció en cadena anomenada oxidació. L’oxidació és el que produeix l’envelliment de tot l’organisme, no només la pell. L’acció dels antioxidants és facilitar electrons a aquestes molècules, interrompent el procés d’oxidació. Els humans disposem d’antioxidants i adquirim alguns a través del menjar, però amb els anys ens és més difícil aconseguir la quantitat necessària per mantenir-nos sense danys. A més, la pell és l’últim òrgan al qual arriben els nutrients, pel que és el primer a manifestar els signes d’envelliment.

Sense estrès. La cosmètica sensorial pretén aconseguir l’eliminació de les arrugues mitjançant actius que relaxen els signes cutanis i estimulen la felicitat. La ciència ha comprovat que la pell i el sistema nerviós estan íntimament relacionats, tal com assegura el saber popular, i es troben en contínua interacció a través d’unes substàncies que alliberen les fibres nervioses: els neuromediadors. A ells es deu que la pell estigui irritada, envermellida i es torni reactiva, ja que l’alliberament de determinats neuromediadors provoca hipersensibilitat cutània. El dany produït per qualsevol tipus d’estrès en l’ADN cutani causa processos d’inflamació i allibera mediadors inflamatoris que, al seu torn, danyen també l’ADN. Un procés de realimentació que es tradueix en envelliment. La neurocosmètica pretén influir en els neurotransmissors, relaxant els centres de dolor i estimulant la producció d’endorfines (hormones del plaer). Sense estrès, és més difícil que aparegui l’arruga.

Reparadores. Són cremes que actuen sobre la matriu de la pell, estimulant la creació de col·lagen, reestructurant les cèl•lules cutànies, estimulant la seva activitat, redensificando, etc. Responen a un procés d’investigació científica sobre les funcions de la pell i les causes per les que envelleix, i intenten suplir amb els seus actius el que va perdent amb els anys, així com reactivar les funcions naturals de noves i més precises substàncies.

Il•lusió òptica. Llum i ombra. Aquesta és la clau d’aquests cosmètics, que parteixen de la constatació que quan la llum xoca amb una superfície irregular produeix ombres en els solcs i àrees més brillants en les zones més altes. El mateix passa a la cara: les arrugues es veuen perquè la llum no penetra i produeixen zones fosques. Algunes cremes utilitzen pigments reflectants que exerceixen com microespejos, reflectint la llum en diferents direccions per eliminar les zones d’ombra que fan visibles les arrugues. Hi ha pigments que alteren el color de la llum reflectida, dissimulant les vermellors o els tons blavosos de les ulleres. L’efecte és immediat, per això la major part de cosmètics antiarrugues contenen aquest tipus de pigments.

 

Recerca avançada

I encara hi ha molt més. La cosmètica és l’origen d’investigacions innovadores que sovint van paral·leles o fins i tot per davant de les metgesses. És el cas de la glicobiología, una de les 10 ciències que segons l’Institut de Tecnologia de Massachusetts canviarà la medicina del futur i la investigació compta amb 7 premis Nobel. Per situar aquesta especialitat, podríem dir que la genètica o l’estudi de l’ADN aporta un primer codi de lectura de la vida, les proteïnes resultat d’aquests missatges genètics representarien un segon codi biològic (la proteòmica), i la glicobiología seria un pas més enllà en la comprensió dels mecanismes biològics: el funcionament dels glicanos. Els glicanos formen el 80% de la biosfera, es troben en tots els organismes vius i la seva acció es desenvolupa en tres àmbits: en l’estructura dels teixits, a nivell metabòlic i en les funcions de comunicació inter-cel·lular. N’hi ha de molts tipus, pel que el seu estudi pot aportar nombrosos descobriments i avenços. Entre ells, s’ha descobert que els glicanos posseeixen la capacitat d’obrir les cèl·lules per alliberar el seu potencial de joventut.

 

La glicobiología permet entendre millor l’organització tissular, l’activitat intracel·lular i la comunicació entre les cèl·lules

Yves Saint Laurent és la primera marca que aplica aquest descobriment en l’àmbit cutani i cosmètic, creant Forever Youth Liberator. Aquest tractament té un complex exclusiu d’actius patentat (GlycanactfTM) construït al voltant d’un trio de glicanos que actua de forma similar als glicanos presents de forma natural a la pell i permet obrir l’accés a les cèl·lules i reprendre les funcions de regeneració natural de la pell.

L’estudi sobre les cèl•lules mare ha permès a Dior formular el seu últim tractament anti-arrugues: Capture XP. Conté una molècula exclusiva de la marca (TP-VitylTM), un derivat de la vitamina E (antioxidant) que protegeix les cèl· lules mare epidèrmiques perquè mantinguin el seu potencial de regeneració, així com extracte de Galanga (rizoma de la família del gingebre), que actua sobre els fibroblasts ordenant que generin més quantitat d’àcid hialurònic natural. Segons la firma, amb això s’aconsegueix que la pell re-estimuli la seva pròpia producció d’àcid hialurònic perquè ella mateixa es ompli sota l’arruga.

El Premi Nobel de Química de 2004 sobre els mecanismes de degradació de les proteïnes va incitar als laboratoris Lancaster a interessar-se pel proteasoma: un sistema de reparació i regulació de proteïnes, especialment algunes essencials per al manteniment de la fermesa de la pell com el col•lagen . Lancaster, pioner en la investigació de l’ADN, entrava així en la proteòmica, creant un complex exclusiu (Proteacol Complex) que reactiva el proteasoma perquè la síntesi de proteïnes torni a ser l’òptima i ajudi a la producció de noves fibres de col•lagen.

Una altra línia de recerca important és aconseguir rendibilitzar al màxim els actius anti-arrugues que se sap són eficaços però que de vegades no poden utilitzar-se en alta quantitat o en algunes pells perquè poden provocar reaccions indesitjables. És el cas del retinol pur o provitamina A, un dels actius antienvelliment més potents que es coneixen. No obstant això, les persones amb pells sensibles no poden utilitzar productes amb altes concentracions de retinol (concentracions que són les realment actives) perquè els causa vermellors, sensació de desconfort, etc. Com casar aquestes dues evidències? El secret és fer una formulació que inclogui la quantitat mínima activa de retinol pur i, alhora, la dosi òptima de retinol però amb alliberament progressiu durant tot el dia. Aquest alliberament progressiva permetrà aportar a la pell la dosi òptima de retinol pur per a una acció antienvelliment sense sotmetre a la pell al xoc d’una dosi alta en l’aplicació del producte. Aquesta és l’última aportació dels laboratoris La Roche-Posay, especialista en pells sensibles, al tractament antienvelliment.

Les pells sensibles són també l’eix del nou cosmètic de Guerlain, Orchidée Imperiale White Serum, que actua contra les taques cutànies i altres signes d’envelliment i la clau es troba en calmar la inflamació de la pell. Fa uns anys es va descobrir que la pell, sotmesa cada dia a factors d’estrès externs (sol, contaminació, variacions de temperatura) i interns (emocions, cicles hormonals, mala alimentació, etc.) Reaccionava davant d’aquestes agressions inflamats. És una reacció natural de l’organisme que, en no disminuir els nivells d’estrès, fa que la pell sigui cada vegada més sensible, fràgil i feble, afavorint l’aparició de símptomes com vermellors, sequedat, picor, hiperpigmentacions i degradació de les cèl•lules. Una pell inflamada és extremadament reactiva a l’ús de cosmètics molt potents, com és el cas dels despigmentants o els anti-arrugues. La investigació que des de fa anys realitza la marca amb diversos tipus d’orquídies ha generat un complex format per tres espècies d’orquídies que actuen sobre els mecanismes fonamentals de longevitat de la pell i obstaculitzen els processos d’envelliment cutani, segons expliquen, a més d’actuar sobre 8 gens clau implicats en el procés de pigmentació.

També les flors, en aquest cas la camèlia, formen part de la nova fórmula hidratant aportada per Chanel: Hydra Beauty. La hidratació, l’aigua, és la base de la vida cel·lular, de manera que per mantenir el bon funcionament d’aquest òrgan és indispensable que sigui capaç d’obtenir i preservar l’aigua. Al seu flor fetitxe, de la qual ha extret un concentrat que actua sobre els mecanismes naturals d’hidratació, li ha sumat l’acció d’un potent antioxidant: el gingebre blau. Un gingebre únic al món que creix a Madagascar i que defensa a la pell de qualsevol tipus d’estrès i agressió.

Un altre camp d’investigació interessant són els minerals, especialment les gemmes. La pell està composta d’un mosaic de triangles microscòpics o facetes i, com un diamant, quantes més cares o facetes té, major és la seva lluminositat. Però a partir dels 30 anys disminueix el nombre de facetes. Segons la investigació duta a terme per Shiseido, per mantenir aquesta estructura de lluminositat és important preservar les fibres de oxytalán, unes fibres elàstiques verticals que hi ha a l’interior de la dermis (la capa més profunda de la pell) i que actuen com els molls d’un matalàs sota les arrugues i són el suport de les facetes de la pell.

 

Hi ha de nou

♦ Forever Youth Liberator d’Yves Saint Laurent. Tractament facial anti-arrugues, d’efecte lifting, redensificador i que il•lumina la pell basat en l’acció dels glicanos. El producte sobre el qual gira la línia és el sèrum, que posseeix la major concentració del complex Glycanactif. Forfever Serum 50 ml 113 €, 30 ml 85 €.

♦ Milaya amb extracte de Moringa de Galénic. Crema anti-edat que revitalitza, reafirma, aclareix, allisa i protegeix la pell amb extracte de Moringa, actiu d’origen natural nutritiu i reestructurant que actua sobre els efectes que la menopausa produeix en l’epidermis (capa més superficial de la pell), enriquida amb vitamina B3 (anti-taques) i pigments soft-focus, s’aplica sobre rostre, coll i escot, per a dones a partir dels 55 anys. 50 ml 44,75. En farmàcies i parafamacies

♦ Capture XP de Dior. Tractament anti-arrugues que estimula la producció en la pell d’àcid hialurònic gràcies a dos actius: extracte de Galanga i TP-Vityl. Capture XP Sèrum 115 €, crema 95 €.

♦ Hydra Beauty de Chanel. Tractament hidratant que protegeix de les agressions externes i internes i de la contaminació, en forma de crema o crema-gel. 50 ml 64,50 €

♦ Redermic [R], de La Roche-Posay. Tractament corrector dermatològic anti-edat intensiu amb retinol pur per a pells sensibles que s’allibera de forma progressiva durant tot el dia. 30 ml 32 €

♦ Orchidée Imperiale White Sèrum de Guerlain. Tractament en forma de sèrum anti-edat, aclaridor i calmant que redueix els fenòmens inflamatoris induïts per l’estrès extern i intern per regular els trastorns cutanis implicats en l’envelliment i la hiperpigmentació (taques) de la pell, aquesta acció calmant permet, a més, que pugui ser utilitzat per les pells més sensibles. 30 ml 397 €

♦ Secret de Gemmes de Bvlgari. Tractament reductor d’arrugues intensiu que conté un extracte vegetal extret de les llavors de hibiscus, un actiu relaxant immediat, i àcid hialurònic que redensifiquen, omplen i allisen les arrugues, a més d’un complex compost per quatre pedres precioses (safir, turmalina, malaquita i citrí) a la qual en aquesta línia s’ha sumat l’ametista, rica en zinc i que proporciona lluminositat. Serum 30 ml 115 €, Crema normal o rica 50 ml 105 €.

♦ Suractif Volume Contour de Lancaster. Crema reafirmant de dia que reactiva la síntesi de proteïnes i estimula la producció de col•lagen, deixa la pell hidratada i més elàstica, per a tot tipus de pells. 50 ml 75 €

♦ Regenessence Multicorrective Rejuvenating Cream de Giorgio Armani. Tractament inspirat en la medicina regenerativa que corregeix les arrugues, la textura i el to de la pell. 50 ml 83 €

♦ Rénergie Multi-Lift de Lancôme. Crema amb efecte lifting (fermesa i anti-arrugues) que actua sobre cinc estrats cutanis per tensar la pell, amb protecció solar (IP15). 50 ml 98 €

♦ Bio-Performance Advanced Super Revitalizing Cream de Shiseido. Tractament que combat l’envelliment prematur de la pell des del seu origen en les capes més profundes, augmentant les fibres de oxytalán, per a dones de 30 anys que perceben la seva pell com deshidratada i rugosa. 99 €

♦ Prodigy d’Helena Rubinstein. Crema anti-arrugues, redensificant, reafirmant, hidratant i que aporta lluminositat a la cara amb bio-saba molecularTM, un concentrat de cinc actius vegetals que repara, reactiva i protegeix els mecanismes que combaten l’envelliment cutani, 50 ml 220 €

♦ Repair Wear Uplifting Firming Cream de Clinique. Crema hidratant anti-envelliment per a rostre i coll que ajuda a reafirmar, elevar i tensar la pell, omple línies d’expressió i arrugues, protegeix de les agressions ambientals, hidrata i enforteix la barrera cutània. 50 ml 80 €

♦ Life Radiance Crème Double Éclat de Decleor. Tractament que atorga lluminositat i energia a la cara, amb dues formulacions que es mantenen estables per separat en un format airless (evita la contaminació) i s’ajunten en el moment de l’aplicació. 50 ml 52,90 €

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *