Bellesa: Beus el necessari quan estàs treballant?

Al final de la jornada laboral et pots sentir cansat, amb mal de cap, nàusees o malestar. Potser la culpa sigui dels problemes de la feina, sí. Però també pot ser que no hagis begut suficient líquid durant la jornada laboral.

La hidratació influeix en el rendiment físic i mental. La pell s’asseca, però la deshidratació també provoca cansament, mal de cap, dificultat de concentració i malestar general, símptomes que perjudiquen les funcions mentals. Si no bevem el necessari disminueix la capacitat de memòria a curt termini, les habilitats aritmètiques, la concentració, la capacitat visual, etc.

 

Beus el que el teu cos necessita?

La vida en aquest planeta depèn de l’aigua i aquesta és imprescindible per al cos humà. El 70% del cos és aigua i és present en gairebé tots els processos que realitza: la circulació, la renovació cel·lular, la digestió, la regulació de la temperatura, l’absorció. Les cèl·lules estan plenes d’aigua que utilitzen per nodrir i eliminar toxines.

Però el cos humà perd líquid contínuament. A més de les funcions orgàniques en què intervé l’aigua que rebem a través de les begudes i els aliments, hi ha multitud de situacions quotidianes en què es perden més líquids del que és habitual, una mica del que no solem ser conscients. En situacions en què es requereix un gran esforç mental, com a la feina o mentre s’estudia, no hidratar redueix el rendiment mental i empitjora algunes facultats com la memòria a curt termini, la capacitat de concentració o les habilitats matemàtiques.

 

“Cada dia gastem almenys 1,5 litres de líquid entre la respiració, la transpiració i l’orina”

En els treballs que requereixen esforç físic o en els industrials, a més de l’aigua que perdem pel treball en si, la roba hermètica o l’equipament de protecció poden també provocar deshidratació. I, com ens has llegit més d’una vegada, l’aire condicionat és un dels majors factors de deshidratació i un autèntic enemic de la pell.

Bevent suficient líquid es pot solucionar. Sovint és tan senzill com col·locar a la taula una ampolla d’aigua o un refresc. Altres vegades no. Però en aquests casos cal fer parades a la feina per reposar líquids: prendre un cafè, un te, un refresc, aigua, una fruita, ajuda a rehidratar l’organisme. I, per descomptat, no beure res que porti alcohol, ja que contribueix a la deshidratació.

 

“Si es beu menys de 8 gots de líquid al dia es corre el risc de deshidratar-se”

Si no es té un accés fàcil a l’aigua, al contrari de qui pot tenir a mà la seva ampolla, l’ideal seria fer parades cada dues hores per beure alguna cosa. Està demostrat que després d’aquest temps el rendiment intel·lectual disminueix, pel que és recomanable també aprofitar aquests parèntesis per estirar les cames.

És cert que costa, en algunes empreses pot ser que no ho entenguin, pel que és important explicar que el simple fet de reposar líquids millora les condicions físiques i mentals i, per tant, el rendiment laboral.

Precisament per conscienciar sobre aquest tema s’ha editat una guia, Hidratació en el treball, que inclou recomanacions bàsiques que són òbvies però que sovint oblidem:

· Beure força durant els àpats i entre elles.

· Optar per l’aigua i altres begudes com sucs de fruita, refrescs, llet, cafè o te.

· Si preocupa l’aportació calòrica o el pes, beure aigua i begudes baixes en calories, sense calories o amb zero calories.

· Menjar habitualment fruita, verdura, sopes i altres aliments amb alt contingut d’aigua.

· No confiar únicament en la sensació de set per beure i tenir una ampolla d’aigua o líquid a mà en el lloc de treball.

 

“Les fruites i verdures proporcionen aigua, ja que ho són en un 80%”

La guia Hidratació en el treball, publicada pel Professor Javier Aranceta Bartrina, President de la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC), i el Professor Lluís Serra-Majem, president de la Fundació per la Investigació Nutricional (FI) i President de la Acadèmia Espanyola de Nutrició i Ciències de l’Alimentació, té com a objectiu formar i conscienciar de la importància de la hidratació als professionals de la salut, però també a directius d’empresa i a les autoritats, perquè siguin conscients de la importància de reposar líquids i transmetin aquesta informació a tota la població.

 

Com afecta la pell

La pell, l’òrgan més extens del cos humà, conté el 35% de l’aigua de tot l’organisme, quantitat que varia en funció de les necessitats d’aquest, ja que la pell es comporta com una reserva hídrica que cedeix aquesta a la resta de l’organisme quan la necessita. La manca d’aigua a la pell i la deshidratació cutània es manifesta amb sensació de tibantor, pèrdua de suavitat, manca de flexibilitat, coïssor i descamació, especialment en zones com la cara, les mans, les cames, els colzes, els genolls i la planta del peu. Aquestes zones necessiten major hidratació, ja que el seu mantell hidrolipídic (la capa d’aigua i greix que protegeix la pell) és menor i estan exposades constantment a les inclemències del temps o al fregament. Per mantenir la pell hidratada només cal mantenir unes mínimes normes:

· Beure més aigua i prendre fruites i verdures fresques

· Utilitza productes d’higiene que no ressequin la pell, com sabons sense detergent (syndets)

· Escollir l’aigua tèbia en lloc de calenta per dutxar-se, ja que l’aigua calenta afavoreix la deshidratació

· No exposar-se al sol sense fotoprotecció

· Utilitza cada dia cosmètics hidratants per al rostre i el cos, adaptats al tipus de pell i les seves necessitats, fins i tot un parell de vegades al dia si és necessari

· Evitar l’estrès

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *